Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Specyfika układu optycznego wyjątkowo szerokokątnych obiektywów nie pozwala na otrzymanie przyjemnego rozmycia nieostrości. W większości przypadków otrzymujemy mało estetyczny obraz dalszego planu z wyraźnymi krawędziami rozmyć. Jednak testowany Samyang całkiem przyjemnie „maluje“ - jak na konstrukcję w swojej klasie. Jednak, aby osiągną taką plastykę trzeba zbliżyć się do fotografowanego obiektu - pomocna okaże się minimalna odległość ostrzenia wynosząca około 20 cm.

Niestety wspomniane rozmycie obrazu - choć całkiem przyjemne dla oka - nie jest ujednolicone, czego przykładem jest powyższy trójwymiarowy wykres BxU wygenerowany dla cyfrowych plików RAW. Tworzy on bardzo nierównomierną powierzchnię. Oznacza to, że rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami kadru są spore i zauważalne. Słowem, rozmycie może wyglądać inaczej w różnych częściach planu fotograficznego.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz prezentuje się już znacznie lepiej - jest ostry od nominalnego otworu przysłony f/2.8. Ponadto, zmieniła się charakterystyka wykresu BxU. Teraz jest on bardziej wyrównany (niemalże płaski), co oznacza brak jakichkolwiek rozbieżności rozmycia obrazu pomiędzy poszczególnymi - nawet skrajnymi - fragmentami planu fotograficznego. Tak więc wyniki, które zanotował nowy Samyang bardzo dobrze świadczą o jakości optycznej obiektywu.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/2.8

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)