Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

88%

Obiektywy z serii Art już od 5 lat rozpieszczają fotografów, a najnowsza Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM ART może okazać się prawdziwym klejnotem w koronie całej linii. Sprawdzamy, czy tak będzie w istocie.

Autor: Michał Chrzanowski

3 Czerwiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

W dniu premiery producent zapewniał, że nowa Sigma będzie dostarczać wyjątkowej ostrości na całej powierzchni planu fotograficznego - nawet przy szeroko otwartej przysłonie. Jednak wymagająca budowa układu optycznego obiektywu o ogniskowej 135 mm i światłosile f/1.8 mogła rodzić pytania, czy aby na pewno zapewni ponadprzeciętnej rozdzielczości. Teraz po przeprowadzonych testach w naszym laboratorium możemy powiedzieć jedno - brawo Sigma! Nie spodziewaliśmy się tak rewelacyjnych wyników.

Charakterystyka wykresu funkcji MTF50 wygenerowanego dla plików RAW jest bliska ideału. Od razu widać, że rozdzielczość na poszczególnych przysłonach jest wyjątkowo wyrównana, co nie jest częstym wyznacznikiem wśród konstrukcji portretowych. Już na maksymalnym otworze względnym f/1.8 zanotowaliśmy bardzo dobrą wyrazistość obrazu, która o 10 lp/mm przekroczyła granicę przyzwoitości. Natomiast przymknięcie przysłony do f/2.8 przekształciło Sigmę w prawdziwą żyletę. Jednak największym zaskoczeniem była dla nas jakość obrazu uzyskana na brzegach planu fotograficznego. Rozdzielczości była niemal identyczna jak w centrum kadru, co jest niesłychanym osiągnięciem! Jedynie w przedziale f/2.8-f/5.6 rozdzielczość zanotowała minimalnie niższe wartości. Słowem, nowa Sigma to jeden z ostrzejszych obiektywów portretowych obecnie dostępnych na rynku.

Dla porównania zamieszczamy również wykres funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, jego charakterystyka jest podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW. Niemniej jednak zdjęcia prezentują jeszcze wyższą rozdzielczość.

Rozdzielczość obrazu w praktyce - przysłona f/1.8

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
14
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły