Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

11 Luty 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

ogniskowa 12 mm

ogniskowa 100 mm

Olympus całkiem nieźle poradził sobie w kwestii rozmycia obrazu, choć też nie jest idealnie. Wprawdzie będzie ono zauważalne na całej powierzchni kadru, a miejscami nawet denerwujące, niemniej jednak różnice pomiędzy poszczególnymi częściami planu fotograficznego (dla skrajnych ogniskowych) nie będą bardzo duże. Znajdzie to więc przełożenie w ogólnej jakości obrazu, która będzie relatywnie wyrównana w całej rozpiętości kadru. Niestety w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego o stałym świetle f/4 nie możemy liczyć na imponujące i wyjątkowo plastyczne rozmycia nieostrości. Nie oznacza to jednak, że nie uda nam się odseparować fotografowanego obiektu od tła. Po prostu otrzymany efekt nie będzie tak miękki i spektakularny jak w przypadku jaśniejszych szkieł – głównie porterowych. Ale przecież też nie tego powinniśmy oczekiwać od uniwersalnego zoomu, który ma sprawdzić się w różnych warunkach.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

ogniskowa 12 mm

ogniskowa 100 mm

W przypadku odbitki 20x30cm wykonanej na przysłonie f/4 obraz będzie ostry - a miejscami nawet zbyt ostry - w całej rozpiętości kadru, bez względu na użytą ogniskową. Co więcej, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska w całym zakresie przysłon, co znajdzie wymierne przełożenie w jakości wykonywanych zdjęć. Za takie osiągi należy pochwalić producenta, ponieważ świadczą one o dobrym układzie optycznym obiektywu.

Rozmycie w praktyce - ogniskowa 12 mm i f/4

Rozmycie w praktyce - ogniskowa 100 mm i f/4

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
14
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)