Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

11 Luty 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Od zoomów, które zapewniają bardzo duży zakres ogniskowych – a takim niewątpliwie jest testowany M.Zuiko 12-100 mm f/4 – trudno wymagać, by dostarczały ponadprzeciętnej rozdzielczości obrazu. Często też mamy do czynienia ze sporą dysproporcją pomiędzy wyrazistością w centrum a na brzegach kadru oraz rozbieżnościami jakości obrazu na różnych ogniskowych i przysłonach. Jak w takim razie poradziła sobie najnowsza optyczna konstrukcja Olympusa?

Gdy spojrzymy na poniższe wykresy funkcji MFT 50, które wygenerowano dla plików RAW to od razu zauważymy, że dla producenta najważniejszym aspektem była dobra rozdzielczość na szerzej otwartych przysłonach. Najlepsze wyniki w centrum, a w tym jakość obrazu, uzyskaliśmy na ogniskowej 12 mm i f/4 – 43,13 lp/mm. Jednak w raz z przymykaniem przysłony rozdzielczość sukcesywnie spadała. W efekcie f/16 lawirowała na granicy przyzwoitości, a f/22 jej w cale nie przekroczyła. Na brzegach natomiast sytuacja wyglądała nieco inaczej. Optymalną jakość odnotowaliśmy w przedziale f/4-f/8, z najlepszym wynikiem na f/5.6 – 31.48 lp/mm. Natomiast na bardziej domkniętych przysłonach otrzymany obraz był już rozmyty i mało klarowny.

Z kolei w momencie fotografowania na dłuższych ogniskowych – w szczególności 100 mm – zauważyliśmy spadek rozdzielczości, a także zdecydowanie mniejsze rozbieżności w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru. Poza tym, na szerzej domkniętych przysłonach mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem dyfrakcji - zbyt duża wartość przysłony (mały otwór) powoduje zmniejszenie ostrości oraz rozmycie krawędzi na całym planie fotograficznym.

Wprawdzie M.Zuiko 12-100 mm f/4 nie dostarcza imponującej rozdzielczości obrazu. Jest ona jednak wyjątkowo wyrównana – zwłaszcza na dłuższych ogniskowych rzędu 50-100 mm. Optymalną jakość obrazu – zarówno w centrum jak i w rogach – uzyskamy w przedziale f/4-f/8. Z kolei zakres f/11-f/22 oscyluje lub jest poniżej akceptowalnej granicy. W efekcie zdjęcia uchwycone z wykorzystaniem tych przysłon będą już nieostre i mało wyraziste.

ogniskowa 12 mm, przysłona f/4

ogniskowa 50 mm, przysłona f/4

ogniskowa 100 mm, przysłona f/4

Poniżej zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykresy odznaczają się podobną charakterystyką, niemniej jednak fotografie prezentują zdecydowanie wyższą rozdzielczość.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)