Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

89%

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

13 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Nikon dokonał rzeczy niebywałej. Skonstruował bowiem wyjątkowo jasne szkło portretowe, które odznacza się świetną jakością obrazu. Tak naprawdę to jeden z ostrzejszych obiektywów, jakie do tej pory przetestowaliśmy w naszym laboratorium. A musimy się od razu przyznać, że nie spodziewaliśmy się takiego obrotu sprawy.

Fenomenalna plastyka zdjęć na maksymalnie otwartej przysłonie, wyśmienita rozdzielczość, wysoki kontrast i wyrazistość oraz odpowiednie przenoszenie barw zrobiły na nas ogromne wrażenie.

Tak naprawdę śmiało moglibyśmy powiedzieć, że mamy do czynienia z perfekcyjną optyką, gdyby nie duża winieta, nieco słabiej korygowana dystorsja oraz gorsza praca w warunkach mocnego i kontrastowego oświetlenia. Natomiast na osobne pochwały zasługuje system autofokusa, który w praktyce okazał się niezawodny i precyzyjny. Nie zapominamy też o wręcz pancernym wykonaniu uszczelnionego tubusu. Jednak do pełni szczęścia zabrakło stabilizacji obrazu.

Nie mamy żadnych wątpliwości - Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED to obiektyw niemalże doskonały, który w rękach świadomych fotografów pokaże swoje największe walory.

Plusy

  • bardzo dobre wykonanie
  • uszczelniony tubus
  • precyzyjny autofokus
  • fantastyczna plastyka obrazu
  • świetna rozdzielczość w całym zakresie przysłon
  • bardzo dobra rozdzielczość na brzegach kadru
  • miękkie rozmycia nieostrości
  • dobrze korygowana aberracja

Minusy

  • brak optycznej stabilizacji
  • widoczna dystorsja
  • duża winieta
  • praca w kontrastowych warunkach oświetleniowych
  • wysoka cena
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Ocena ogólna

89%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)