Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

89%

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

13 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Od typowych obiektywów portretowych nie powinniśmy wymagać ultraszybkiego autofokusa. Zdecydowanie bardziej liczy się precyzja całego układu. Pomóc w tym ma wewnętrzny mechanizm ogniskowania z falowym (SWM) i pierścieniowym napędem AF.

Ponadto znajdziemy także system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedni element jest nieruchomy, co umożliwia korzystanie z nakręcanych filtrów.

Nowy Nikkor w segmencie obiektywów portretowych prezentuje się bardzo dobrze. Minimalna odległość ostrzenia obiektywu wynosi jeden metr. Natomiast przeostrzanie z planu dalekiego na bliski zajmuje około 0,7 sekundy. Z kolei ustawianie ostrości na obiekty znajdujące się w podobnej płaszczyźnie trwa około 0,3 sekundy. Tak więc możemy mieć pewność, że będziemy w stanie uchwycić w kadrze niejeden decydujący moment.

Na tubusie znajdziemy wspomniany wcześniej klasyczny przełącznik aktywujący manualne ustawianie ostrości. Jednak pozostawienie go w pozycji M/A (Manual/Auto) pozwoli na płynne przejście pomiędzy automatycznym a ręcznym ostrzeniem bez potrzeby przełączania jakichkolwiek przycisków. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które świetnie sprawdza się w praktyce. W przeostrzaniu pomaga także wygodny pierścień, którego obrót o około 140 stopni spowoduje pokonanie pełnej skali odległości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)