Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

84%

Fujinon XF 23 mm f/2 R to przede wszystkim zaawansowana optyka, szybki autofokus oraz uszczelniony i bardzo kompaktowy korpus. Sprawdziliśmy, czy nowa stałka Fujifilm ma szansę podbić serca zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Październik 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Konstrukcja

Fujinon XF 23 mm f/2 to drugi po modelu XF 35 mm f/2 reprezentant kompaktowej i wytrzymałej rodziny obiektywów Fujifilm. Nowa konstrukcja nawiązuje do swojego starszego brata zarówno rozmiarem jak i wzornictwem. Jest jednak od niego nieznacznie mniejsza i lżejsza. Mierzy 60 x 51,9 mm i waży zaledwie 180 g. Tak więc w połączeniu z aparatami systemu X utworzy zgrabny i niewielki duet, który docenią między innymi miłośnicy street’a. 

Co więcej, delikatnie zwężana sylwetka, czarne i połyskujące wykończenia oraz wyraźnie zaakcentowane pierścienie sprawią, że obok najnowszego Fujinona nie da się przejść obojętnie. Słowem, projektanci firmy po raz kolejny stanęli na wysokości zadania - obiektyw przywodzi na myśl złotą erę fotografii. Niemniej jednak - co również zasługuje na pochwałę - jego design nie odbiega znacznie od tego, który dobrze znamy z wcześniejszych stałoogniskowych szkieł firmy. Oznaczenia, kolor i wygląd czcionki oraz faktura i ogólne wykończenia nie uległy choćby najmniejszym zmianom. Dzięki temu obiektyw będzie wizualnie współgrał z innymi optycznymi konstrukcjami producenta.

Klasyczny design obiektywu jeszcze bardziej podkreśla wąski metalowy pierścień zmiany przysłony. Trzeba przyznać, że ten nie tylko wygląda świetnie, lecz także jest bardzo funkcjonalny i dostarcza analogowych doznań w momencie fotografowania. Przekręca się go z wyczuwalnym oporem w skokach co 0,3 EV, a dzięki wyraźnym rowkowaniom jest wyjątkowo wygodny w użyciu.

Na odnotowanie zasługuje również wąski pierścień manualnego ustawiania ostrości. Również na nim znalazły się delikatne żłobienia, które zwiększają komfort w czasie pracy. Obraca się go płynnie, co wpływa na jakość i precyzję ręcznego ustawiania ostrości.

Niestety, podobnie jak w testowanym przez nas modelu XF 35 mm f/2, do pełni szczęścia zabrakło jedynie skali odległości hiperfokalnej. Szkoda, bo aż prosi się, by na obiektywie zaprojektowanym z myślą reportażu i fotografii ulicznej była ona umieszczona.

W parze z wyglądem idzie również jakość wykonania, która jest już wyznacznikiem obiektywów producenta. Nowy Fujinon to metalowy, solidny i starannie zaprojektowany tubus, który dodatkowo został uszczelniony. Dzięki temu jest odpornym na deszcz, kurz a nawet mróz (do -10 stopni Celsjusza). Tak więc z obiektywu będziemy w stanie korzystać w naprawdę wymagających sytuacjach. Nie zauważyliśmy także żadnych wad konstrukcyjnych. Wszystkie elementy, w tym ruchome części, są odpowiednio dopasowane i dobrze przylegają do siebie.

Obiektyw składa się z 10 elementów rozmieszczonych w 6 grupach, w tym 2 soczewek asferycznych. Ich ułożenie sprawia, że płaszczyzna obrazu powinna być płaska, a cała powierzchnia kadru ostra. Elementy asferyczne stanowią część grupy skupiającej, co ma ograniczać do minimum zmiany wydajności dla różnych odległości ogniskowania. Ponadto soczewki zostały pokryte powłokami Super Electron Beam Coating. Nowy Fujinon zapewnia ogniskową 23 mm, co w przeliczeniu na pełną klatkę daje 35 mm i kąt widzenia 63,4°. Z kolei plastyczne rozmycie obrazu ma zapewnić 9-listowa przysłona o maksymalnym świetle f/2. Natomiast na przednią soczewkę będziemy mogli zamocować filtry o średnicy 43 mm.

W zestawie handlowym otrzymamy przedni i tylny dekielek, osłonę przeciwsłoneczną oraz stylowy pokrowiec. Przedni dekielek, choć bardzo mały, jest wygodny w użyciu. Wszystko za sprawą głębokiego i podwójnego uchwytu, w który odpowiednio wpasowują się palce. Z kolei osłona przeciwsłoneczna skutecznie zapobiega wpadaniu światła na przednią soczewkę. Jednak jeśli okaże się ona dla nas za mało stylowa, to będziemy mogli dokupić klasyczną metalową osłonę LH-XF35-2, która jest dostępna w ofercie akcesoriów opcjonalnych. Warto zauważyć, że jest ona kompatybilna także z modelem XF 35 mm f/2 R WR.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)