Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

0
Michał Chrzanowski
11 Marzec 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO ma bardzo dobrze skorygowaną aberrację chromatyczną, ale tego mogliśmy się spodziewać po teleobiektywie tej klasy. Najwyższą anomalię udało się nam odnotować na najszerzej otwartej przysłonie f/4. Jej wartość wyniosła 0.91 piksela. Uwzględnić należy także jej rozkład i charakterystykę. Tak naprawdę aberracja dała się we znaki jedynie na brzegach - głównie lewy i prawy róg kadru.

Co więcej wraz z domykaniem przysłony wada optyczna traciła na sile i rozmiarze, a jej uśredniony wynik utrzymywał się w granicach 0.70-0.74 piksela. Jest to więc dobre osiągnięcie, za które należy pochwalić producenta. W praktyce aberracja chromatyczna nie powinna stanowić nawet najmniejszych problemów. Tak naprawdę będzie zauważalna jedynie w warunkach laboratoryjnych.

 

rozkład aberracji dla przysłony f/4

 

Aberracja chromatyczna w praktyce

przysłona f/4

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM - zdjęcia przykładowe
Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM - zdjęcia przykładowe
Pierwszy obiektyw z reporterskiej "świętej trójcy" systemu R trafił już na rynek. Zobaczcie, jak radzi sobie w praktyce.
13
2
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - test obiektywu
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - test obiektywu
Nowa stałka Tamrona ma być ukoronowaniem linii Superior Performance i pretendentem do miana najlepszego obiektywu 35 mm na rynku. Sprawdzamy jak naprawdę radzi sobie klejnot w koronie japońskiego...
18
4
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - zdjęcia przykładowe
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - zdjęcia przykładowe
Optyka z najnowszymi rozwiązaniami, najwyższa jakość i plastyka obrazu, ultraszybki autofokus i odporna budowa - taki ma być najnowszy Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD. Czy rzeczywiście to jedna z...
13
0
Powiązane artykuły