Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Autofokus

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to także konstrukcja, która korzysta z wydajnego i bardzo cichego systemu autofokusa. Została wyposażona w system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu obiektywu. Poza tym inżynierowie Olympusa zastosowali w obiektywie zaawansowany system MSC (Movie & Still Compatible), który wpływa zarówno na prędkość działania AF, jak i redukcję szumów towarzyszących podczas ustawiania ostrości. Dzięki takim rozwiązaniom zyskujemy bardzo sprawnie i płynnie działający system autofokusa. Pomaga w tym także przełącznik AF, który pozwala nam na szybkie wybranie pomiędzy jednym z trzech zakresów ostrzenia - 1,4-4 m, 1,4-∞, 4 m-∞.

Jeżeli chodzi o efektywne przeostrzanie, to mamy do czynienia z prawdziwym miksem czasów. Ustawienie ostrości przez cały zakres długości zajmuje nieco ponad jedną sekundę. Ale biorąc pod uwagę imponującą minimalną odległość ostrzenia 1,4 m, taki rezultat nie jest dla nas wcale zaskoczeniem. Niemniej jednak przy wyborze któregoś z możliwych zakresów, czas ostrzenia ulega znacznemu skróceniu - nawet o połowę do 0,5 sekundy. Co więcej, wybranie w aparacie ciągłego autofokusa C-AF sprawia, że nowa konstrukcja Olympusa jest jeszcze szybsza. Tak więc zarówno w trybie pojedynczym, jak i ciągłym wyniki są więcej niż zadowalające i porównywalne z tymi, które możemy osiągnąć podczas fotografowania zaawansowanymi lustrzankami.

Odnotować także trzeba - wyjątkowe, jak na konstrukcję typu supertelefoto - wspomnianą minimalną odległość ustawienia ostrości 1,4 m i maksymalne powiększenie 0.48x. Dzięki takim parametrom obiektyw nie tylko znacznie przewyższa możliwości konkurentów projektowanych do lustrzanek, lecz także może być efektywnie wykorzystywany na przykład w fotografii makro. Kombinacja długiej ogniskowej i jasnego światła zapewnia sporą kompresję obrazu, bardzo małą głębię ostrości oraz wyjątkowo miękkie rozmycie dalszego planu, co efektywnie eksponuje fotografowany obiekt. Co więcej, skorzystanie z dodatkowego telekonwertera 1,4x zwiększy maksymalne powiększenie do 0.67x bez wpływu na minimalną odległość ostrzenia - ta dalej będzie wynosić 1,4 m.

Testowany obiektyw został również wyposażony w charakterystyczne dla konstrukcji z serii M.Zuiko Pro sprzęgło manualnego ustawiania ostrości. Dzięki niemu otrzymujemy szybkie przełączanie z AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali odległości, która ma nam pomagać w ręcznym ustawianiu ostrości.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0