Autofokus

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Autor: Michał Chrzanowski

11 Marzec 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Autofokus

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to także konstrukcja, która korzysta z wydajnego i bardzo cichego systemu autofokusa. Została wyposażona w system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu obiektywu. Poza tym inżynierowie Olympusa zastosowali w obiektywie zaawansowany system MSC (Movie & Still Compatible), który wpływa zarówno na prędkość działania AF, jak i redukcję szumów towarzyszących podczas ustawiania ostrości. Dzięki takim rozwiązaniom zyskujemy bardzo sprawnie i płynnie działający system autofokusa. Pomaga w tym także przełącznik AF, który pozwala nam na szybkie wybranie pomiędzy jednym z trzech zakresów ostrzenia - 1,4-4 m, 1,4-∞, 4 m-∞.

Jeżeli chodzi o efektywne przeostrzanie, to mamy do czynienia z prawdziwym miksem czasów. Ustawienie ostrości przez cały zakres długości zajmuje nieco ponad jedną sekundę. Ale biorąc pod uwagę imponującą minimalną odległość ostrzenia 1,4 m, taki rezultat nie jest dla nas wcale zaskoczeniem. Niemniej jednak przy wyborze któregoś z możliwych zakresów, czas ostrzenia ulega znacznemu skróceniu - nawet o połowę do 0,5 sekundy. Co więcej, wybranie w aparacie ciągłego autofokusa C-AF sprawia, że nowa konstrukcja Olympusa jest jeszcze szybsza. Tak więc zarówno w trybie pojedynczym, jak i ciągłym wyniki są więcej niż zadowalające i porównywalne z tymi, które możemy osiągnąć podczas fotografowania zaawansowanymi lustrzankami.

Odnotować także trzeba - wyjątkowe, jak na konstrukcję typu supertelefoto - wspomnianą minimalną odległość ustawienia ostrości 1,4 m i maksymalne powiększenie 0.48x. Dzięki takim parametrom obiektyw nie tylko znacznie przewyższa możliwości konkurentów projektowanych do lustrzanek, lecz także może być efektywnie wykorzystywany na przykład w fotografii makro. Kombinacja długiej ogniskowej i jasnego światła zapewnia sporą kompresję obrazu, bardzo małą głębię ostrości oraz wyjątkowo miękkie rozmycie dalszego planu, co efektywnie eksponuje fotografowany obiekt. Co więcej, skorzystanie z dodatkowego telekonwertera 1,4x zwiększy maksymalne powiększenie do 0.67x bez wpływu na minimalną odległość ostrzenia - ta dalej będzie wynosić 1,4 m.

Testowany obiektyw został również wyposażony w charakterystyczne dla konstrukcji z serii M.Zuiko Pro sprzęgło manualnego ustawiania ostrości. Dzięki niemu otrzymujemy szybkie przełączanie z AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali odległości, która ma nam pomagać w ręcznym ustawianiu ostrości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły