Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
3.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8
Marka:
Carl Zeiss
Nasza ocena:

70%

Metalowy i uszczelniony korpus, zaawansowany układ optyczny, a także nowatorski ekran OLED umieszczony na tubusie - to tylko kilka rozwiązań wykorzystanych w obiektywie Zeiss Batis 25 mm f/2. Jednak czy nowa propozycja niemieckiego producenta sprosta wymaganiom profesjonalnych fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

11 Wrzesień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak możemy wyczytać z powyższego wykresu, w czasie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/2 rozmycie obrazu będzie nie do przyjęcia na całej powierzchni kadru. Najsłabiej prezentują się brzegi, gdzie wartości BxU wahają się od 7.65 do 9.11. Wyższe wyniki rozmycia rzędu 5.07-6.12 wystąpią również w centrum zdjęcia. Takie wyniki oznaczają już duże dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresu, który tworzy pofalowaną, a nie płaską powierzchnię. Ulega to zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/4. Wykres zdecydowanie spłaszcza się, a wartości BxU oscylują w granicach 3.91-4.87. Tak więc różnica między centrum a brzegami kadru jest zdecydowanie mniejsza, jednak rozmycie wciąż jest widoczne i mało przyjemne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie bardzo ostry, miejscami nawet zbyt ostry - głównie środkowa część zdjęcia. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska. Ten rezultat utrzymuje się w całym zakresie przysłon - już od f/2 do f/22. Za takie osiągi należy pochwalić producenta, ponieważ świadczą one o bardzo dobrej jakości optycznej obiektywu Zeiss Batis 25 mm f/2.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)