Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

74%

W nasze ręce trafił Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw makro przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak nowy Samyang poradził sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Lipiec 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak możemy zauważyć na powyższym wykresie BxU, w momencie fotografowania obiektywem Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO z ustawioną przysłoną f/2,8 rozmycie będzie widoczne, a w niektórych partiach obrazu będzie nie do przyjęcia. Wartości BxU w całej rozpiętości kadru wahają się od 3.23 (rozmycie widoczne) do 5.11 (rozmycie nieakceptowalne). Stąd też charakterystyka wykresu nie tworzy płaskiej płaszczyzny, co oznacza, że dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami kadru są duże i zauważalne. Sytuacja ulega zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/5,6. Wykres zdecydowanie spłaszcza się, a wartości BxU oscylują w granicach 3.07-4.05 - rozmycie wciąż jest widoczne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Natomiast w przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie ostry w całym zakresie przysłon. Taki wynik bardzo dobrze świadczy o jakości optycznej obiektywu Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO.



Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)