Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH - Podsumowanie

Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to szerokokątny obiektyw typu "pancake" zaprojektowany do systemu Mikro Cztery Trzecie. Przekonajcie się jak wypadł w naszym redakcyjnym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

2 Luty 2013
Artykuł na: 9-16 minut
Spis treści

Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to szerokokątny obiektyw typu "pancake" zaprojektowany do systemu Mikro Cztery Trzecie. Szkło jest solidnie wykonane i korzysta się z niego wygodnie. Jedynym mankamentem może być relatywnie duży opór na pierścieniu ustawiania ostrości. Pod względem budowy nie różni się on bardzo od obiektywu Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH. Autofokus działa sprawnie, szybko i cicho - nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.

Lumix G 14mm f/2.5 ASPH oferuje dobre rezultaty w centrum kadru od maksymalnego otworu względnego przysłony f/2.5 do f/11. W brzegach niestety już nie jest tak dobrze. Warto przymknąć szkło przynajmniej do f/3.5. W formacie JPEG obiektyw tradycyjnie uzyskuje lepsze rezultaty.

Rozmycie w pikselach jest denerwujące na przysłonie f/2.5 i dopiero po przymknięciu obiektywu do f/5.6 uzyskujemy w pełni ostry obraz. Na odbitce 20x30cm nie zauważymy rozmycia obrazu. Aberracja chromatyczna jest widoczna w całym zakresie przysłon, ale tylko w rogach kadru. Lumix G 14mm f/2.5 ASPH ma też wyraźną dystorsję beczkową. Kolejną słabą stroną obiektywu jest winietowanie, które jest widoczne na wszystkich przysłonach. Naleśnik japońskiego producenta należy pochwalić za to, jak radzi sobie z odblaskami, które nie są bardzo denerwujące.

Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to bardzo ciekawa propozycja szerokokątnego obiektywu do aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. Nie jest niestety idealny, co wynika przede wszystkim z jego konstrukcji. Obiektywy typu "pancake" zawsze są kompromisem pomiędzy osiągami, a rozmiarem. W przypadku tego obiektywu niewiele zabrakło do szczęścia. Ekwiwalent 28mm powinien lepiej radzić sobie przede wszystkim w brzegach kadru, ponieważ pozostałe wady optyczne bez większych trudności jesteśmy w stanie zniwelować w procesie postprodukcji.

Podsumowując, propozycja japońskiego producenta to dość jasny, szerokokątny obiektyw nadający się do fotografii krajobrazu i architektury, czy fotografii ulicznej. Mimo krótkiej ogniskowej możemy za jego pomocą osiągnąć plastyczne rozmycia poszczególnych planów. Bardzo dużą zaletą są niewielkie rozmiary szkła.

Cena obiektywu to 1500 zł. Odrobinę węższy i jaśniejszy Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 jest ponad 500 zł droższy. Oferuje lepszą jakość obrazu i lepszą jakość wykonania, ale w większej obudowie.

+ solidna budowa

+ bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru

+ dobra jakość obrazu na brzegach kadru

+ szybki autofokus

+ niewielkie gabaryty

+ odblaski

- słaba jakość obrazu poza środkowym zakresem przysłon

- duży opór na pierścieniu ustawiania ostrości

- widoczna aberracja w rogach kadru

- widoczna winieta

Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH uzyskał w swojej klasie 66%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły