Fotografowanie

Panasonic Lumix G2 to następca pierwszego reprezentanta systemu mikro 4/3 - Lumiksa G1. Nowością jest możliwość rejestracji filmów HD 720p kompresowanych w AVCHD Lite. Poprawiono również ergonomię aparatu - wyświetlacz LCD jest teraz czuły na dotyk, a pokrętło sterujące powędrowało pod kciuk. Oczywiście to nie wszystkie zmiany - zapraszamy do lektury pełnego testu.

Autor: Damian Bednarzak

25 Czerwiec 2010
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic G2 jest z pewnością jednym z tych aparatów, których szybkość działania nie zniechęca do częstego fotografowania. Pierwsze zdjęcie wykonamy w około sekundę od przełączenia przycisku On/Off. Również przeglądanie zdjęć oraz korzystanie z menu odbywa się bez denerwujących opóźnień. Pod tym względem jest wszystko tak jak być powinno, czego nie możemy powiedzieć o np. konkurencyjnym Sony NEX-3.

Zdjęcia seryjne

Producent deklaruje, ze G2 jest w stanie wykonywać zdjęcia z prędkością 3,2 kl/s do zapełnienia karty pamięci. Oczywiście dane te są przedstawione dla trybu seryjnego i zdjęć w formacie JPEG. Nie jest to rewelacyjny wynik jak na dzisiejsze standardy, toteż nic dziwnego, że potwierdził się w naszym teście. W przypadku zdjęć RAW oraz JPEG+RAW długość serii w maksymalnej szybkości wynosi co najwyżej 7 klatek.

Pomiar ostrości

Panasonic już od pewnego czasu wyznacza standardy w dziedzinie pomiaru ostrości działającego na zasadzie detekcji kontrastu. Już w modelu G1 autofokus zachwycał szybkością i precyzją działania. W modelu G2 jest bardzo podobnie, na pewno szybciej niż w Sony NEX-ach oraz Samsungu NX10.

Tak jak poprzednik, Panasonic G2 pozwala na wybór jednego z trzech trybów ustawiania ostrości:

  • AFS - pojedynczy
  • AFC - ciągły
  • MF - manualny

Poza tym do dyspozycji mamy:

  • detekcję twarzy
  • śledzenie obiektu - bardzo sprawnie działający tryb, polegający na śledzeniu wybranego przez nas obiektu
  • 23-polowe ustawianie ostrości - aparat korzystając z 23 pól automatycznie dobiera ostrość
  • 1-polowe ustawianie ostrości - z możliwością wyboru punktu ostrości i jego wielkości

Pomiar światła

Jak przystało na aparat dla wymagających G2 oferuje trzy trybu pomiaru światła - matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru matrycowego, który działa bardzo dobrze nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Bez zarzutu sprawdzają się także pomiar punktowy i centralnie ważony.

Tryby ekspozycji

Tarcza trybów wygląda bardzo podobnie jak w poprzedniku. Wśród trybów pracy znajdziemy zarówno te najbardziej zaawansowane (PASM) jak i wiele prostych trybów tematycznych. Oczywiście nie mogło zabraknąć trybu iA, czyli inteligentnego automatycznego, który włączamy teraz dedykowanym przyciskiem.

tarcza trybów oraz wygodny przycisk inteligentnego trybu automatycznego

Wśród trybów wyróżniamy:, poza tym aparat korzysta z zestawu automatycznych funkcji, które mają zapewnić zadowalające rezultaty;P - program z fleksją, który pozwala na automatyczny dobór ekspozycji do pomiaru światła jaki wybraliśmy, fotografujący ma możliwość zmiany czasu i przysłony jednak ich wzajemny stosunek pozostaje bez zmian, znaczy to, że zwiększając czas naświetlania zmniejszamy otwór przysłony, a skracając czas otwieramy przysłonę, po wciśnięciu tarczy nastaw możemy za jej pomocą wprowadzić korektę ekspozycji;A - priorytet przysłony;S - priorytet czasu otwarcia migawki;M - tryb manualny;CUST - w tym trybie mamy możliwość zaprogramowanie 3 własnych ustawień w menu własnym aparatu;Tryb kolor - w tym trybie mamy możliwość dostosowania koloru, jasności i nasycenia,;SCN - w tym trybie mamy do wyboru 5 scenerii: zachód słońca, impreza, dziecko 1, dziecko 2, zwierzę;Portret - do wyboru mamy portret normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny;Krajobraz - normalny, natura, architektura, kreatywny;Sport - normalny, w plenerze,w pomieszczeniach, kreatywny;Makro - kwiat, żywność, obiekty, kreatywny;Portret w nocy - portret noc, krajobraz noc, iluminacja, kreatywny]

Nową pozycją na tarczy trybów jest naturalnie tryb filmowania. Oczywiście, bez względu na położenie tarczy trybów, rejestrację możemy szybko uaktywnić dedykowanym przyciskiem REC, oznaczonym czerwoną kropką.

Jak można zauważyć, w G2 nie znajdziemy nowoczesnych trybów pracy, takich jak zdjęcia HDR czy automatycznie łączona panorama. Pod tym względem Panasonic musi ustąpić konkurencji, przede wszystkim Sony NEX-om oraz Olympusom, posiadającym bardzo dobrze działające filtry artystyczne.

Napęd i bracketing

Panasonic G2 oferuje możliwość wykonywania zdjęć pojedynczo i w serii, do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy nastawić na 2 lub 10 s Poza tym G2 pozwala na wykonanie 3 zdjęć z samowyzwalaczem nastawionym na 10 s.

Nowy Lumix daje możliwość wykonania zaprogramowanej sekwencji 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą ekspozycji o 1/3 lub 2/3 EV. Możemy także ustawić kolejność wykonywanych w sekwencji zdjęć. Poniżej prezentujemy zakładkę bracketingu.

ustawienia autobracketingu

Stabilizacja obrazu

Stabilzacja obrazu w Panasonikach systemu mikro 4/3 działa na zasadzie ruchu elementów optycznych wewnątrz obiektywu. Oczywiście zarówno nowy kit 14-42 mm, jak i starszy 14-45 mm są wyposażone w system stabilizacji, działają one na porównywalnym poziomie i umożliwiają bezpieczne wydłużenie czasu migawki o około 2-3 EV. Minusem jest fakt, że nowy obiektyw kitowy został pozbawiony wygodnego przełącznika On/Off włączającego bądź wyłączającego stabilizację optyczną.

Balans bieli

W Panasoniku G2, oprócz automatycznego balansu bieli do dyspozycji mamy: 5 ustawień predefiniowanych, dwa ręczne (na białą kartkę) oraz ustawienie wg temperatury barwowej (K). Zmiany dokonujemy prawym przyciskiem nawigatora. W razie potrzeby każde z ustawień możemy delikatnie skorygować na wygodnym wykresie . W G2 nie zauważyliśmy rażących błędów w automatycznym ustawieniu balansu bieli, toteż możemy go stosować w większości sytuacji.

ustawienia balansu bieli

Filmowanie

Możliwość rejestracji sekwencji wideo to jedna z najbardziej znaczących zmian w porównaniu do poprzednika. Co ciekawe, G2 naprawdę nieźle radzi sobie w dziedzinie nagrywania wideo i z powodzeniem może zastąpić prostą kamerę HD. Rozdzielczość rejestrowanego materiału to 1280x720 (HD 720p), ponadto pliki wynikowe skompresowane są kodekiem AVCHD Lite. Podczas rejestracji przydaje się dotykowy monitor, dzięki któremu możemy wskazać palcem, w którym miejscu ma być ustawiana ostrość. Warto również pamiętać, że dzięki dużemu przetwornikowi nie mamy problemów w osiągnięciu małej głębi ostrości, nawet z obiektywem kitowym.

Jak widać na powyższym filmie układ AF działa nieco wolniej podczas rejestracji wideo. Mimo to i tak nieźle radzi sobie jak na aparat fotograficzny, który w głównej mierze zaprojektowany jest do robienia zdjęć. Warto jeszcze dodać, że AF może działać zarówno w trybie pojedynczym AFS jak i ciągłym AFC. Troszkę dziwi fakt, iż mimo kompresji filmy zajmują więcej miejsca niż analogiczne wykonane Sony NEX-3, który przecież pozbawiony jest kompresji AVCHD Lite.

Podsumowanie działu

Główną zaletą Panasonika G2 jest bardzo sprawny układ AF. Co prawda podczas rejestracji wideo znacznie zwalnia, ale i tak jest to póki co najlepszy układ AF, działający na zasadzie detekcji kontrastu. Drugim plusem jest możliwość rejestracji filmów HD 720p, w których możemy wygodnie i szybko zmieniać punkt AF, korzystając z dotykowego monitora LCD. Pewien niedosyt czujemy w związku z ilością trybów ekspozycji, nieco brakuje nowoczesnych trybów i funkcji, znanych np. z aparatów Sony NEX.

+ szybki AF

+ filmy HD 720p

+ śledzenie obiektu

+ skuteczna stabilizacja obrazu

+ tradycyjne tryby ekspozycji PASM

- brak nowoczesnych trybów ekspozycji

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)