Pansonic Lumix DMC-GH1 - test

Panasonic GH1 to kolejna propozycja aparatu systemowego z wymienną optyką, który nie jest ani lustrzanką, ani kompaktem. Poza tym GH1 nie jest tylko aparatem fotograficznym, ponieważ udostępnia zaawansowane funkcje wideo. I nie chodzi tylko o nagrywanie filmów w jakości Full HD. Zapraszamy do zapoznania się z testem tej ciekawej konstrukcji.

3. Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenie
Panasonic Lumix GH1, tak jak model G1, robi całkiem niezłe pierwsze wrażenie, chociaż w czarnej wersji wygląda trochę plastikowo. Jednak gdy weźmiemy GH1 do ręki możemy odczuć bardzo przyjemne w dotyku tworzywo przypominające zamsz. Tego rodzaju materiały są obecnie często używane do produkcji telefonów komórkowych i innych lifestylowych gadżetów. Niestety widać na nim wyraźnie odciski palców i inne zabrudzenia.
Panasonic Lumix DMC-GH1

G1 wraz z obiektywem kitowym 14-45 był bardzo lekką konstrukcją. Nie da się tego już powiedzieć o zestawie GH1 z obiektywem G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Sam korpus jest tylko o 5 g cięższy od G1, jednak obiektyw 14-140 mm jest konstrukcją dużo cięższą od 14-45 mm. Przyznam, że podczas długiego spaceru odczułem masę całego zestawu.
Panasonic Lumix DMC-GH1

Grip jest dobrze wyprofilowany, chociaż dla mnie trochę za mały, co wyraźnie dało się odczuć z cięższym szkłem. Dzięki wypustce na środkowy palec i podpórce na kciuk GH1 trzyma się pewnie i bezpiecznie. Identycznie jak w G1 grip został ozdobiony chromowanym paskiem, co nadaje całej konstrukcji trochę dynamizmu. Także spust migawki, przycisk blokady obiektywu i uchwyty do paska zostały pokryte chromem.
Panasonic Lumix DMC-GH1

Bardzo dobre wrażenie robi 3-calowy ekran LCD, który możemy wychylać i obracać we wszystkie strony. Dodatkowo możemy go schować w bezpieczny sposób obracając wyświetlacz do tylnej ścianki korpusu.
Panasonic Lumix DMC-GH1

Najważniejsze elementy sterujące znalazły się na górnej ściance i po prawej stronie ekranu LCD. Po lewej stronie górnej ścianki znajdziemy tarczę wyboru sposobu pomiaru ostrości, z prawej umieszczono tarczę trybów, przełącznik napędu, włącznik ON/OFF i dwa przyciski: Q.MENU i FILM MODE. Znalazł się tu także spust migawki, pod którym umieszczono tarczę nastaw, którą możemy obracać i wciskać. W Porównaniu z modelem G1 przybył mikrofon na górnej części lampy błyskowej.
Panasonic Lumix DMC-GH1

Reszta elementów sterujących znalazła się na tylnej ściance. Po prawej stronie wyświetlacza znalazł się nawigator z dedykowanymi do różnych funkcji przyciskami oraz przyciski: kosza i DISPLAY. Nad ekranem umieszczono przyciski: blokady ekspozycji, odtwarzania zdjęć i LVF/LCD.
Panasonic Lumix DMC-GH1


Ergonomia użytkowania
Elementy sterujące w GH1 są dobrze umieszczone. Przyciski i pokrętła działają płynnie i z wyczuwalnym skokiem. Ergonomia budowy i użytkowania Panasonika GH1 stoi na wysokim poziomie. Nie miałem problemów z sięganiem do jakiegoś przycisku. Zarówno podczas fotografowania z użyciem lekko wystającego wizjera, jak i wyświetlacza LCD zmiany parametrów są instynktowne, a funkcje, które aktualnie zmieniamy są oznaczone na ekranie na żółto.

Warto w tym miejscu wspomnieć o szybkim menu - Q.MENU, do którego dostajemy się za pomocą przycisku Q.MENU, który znajduje się tuż obok spustu migawki. Q.MENU - pozwala na szybkie zmiany wszystkich, najważniejszych podczas fotografowania parametrów. Możemy je wyświetlić zarówno na ekranie LCD, jak i w wizjerze.
Q. MENU

Poza tym na tylnym ekranie zamiast podglądu na żywo możemy wyświetlić panel sterowania z ikonami najważniejszych parametrów. Gdy wciśniemy przycisk Q.Menu możemy je zmieniać, w tym czasie w wizjerze cały czas mamy podgląd fotografowanej sceny.
panel sterowania


Funkcje przycisków
Jak już wspomniałem wcześniej, najważniejsze elementy obsługi znalazły się na górnej ściance i po prawej stronie wyświetlacza LCD. Z lewej strony górnej ścianki znajdziemy tarczę zmiany trybu pomiaru ostrości. Do dyspozycji mamy pojedynczy autofokus - AFS, ciągły autofokus - AFC i manualne ustawianie ostrości - MF. Obok tarczy pomiaru ostrości umieszczono dźwignię lampy błyskowej.
Panasonic GH1 górna ścianka

Z prawej strony górnej ścianki znalazło się pokrętło trybów, które omówimy dokładniej w części poświęconej fotografowaniu. Tuż obok niego umieszczono przełącznik napędu, który obsługujemy w wygodny sposób palcem wskazującym i włącznik ON/OFF. W tej części górnej ścianki znajdziemy jeszcze dwa przyciski: Q.MENU i FILM MODE. Umieszczony bliżej spustu migawki Q.MENU pozwala na dostęp do szybkiego menu ekranowego, natomiast FILM MODE daje nam dostęp do różnych trybów filmu (zakładka poniżej). W każdym z nich mamy możliwość dostosowania kontrastu, wyostrzenia, nasycenia i redukcji szumu w zakresie od -2 do +2.
Film Mode

Pod spustem migawki znajduje się obracana i wciskana tarcza nastaw, która obsługuje podstawowe parametry ekspozycji jak czas migawki, przysłona czy korekta ekspozycji.

Reszta przycisków znalazła się na tylnej ściance. Z lewej strony, nad wyświetlaczem umieszczono przycisk LVF/LCD pozwalający na przełączanie między wizjerem i ekranem LCD. Właściwie to korzystałem z niego sporadycznie, ponieważ GH1 wyposażono w czujnik zbliżeniowy umieszczony z prawej strony wizjera, który wyłącza ekran LCD, gdy zbliżymy oko do wizjera. Natomiast gdy chcemy wyłączyć ekran LCD wystarczy wcisnąć przycisk DISPLAY. Z lewej strony wizjera umieszczono pokrętło dioptrażu, które pozwala na dostosowanie wizjera w zakresie -4 do +4 dioptrii. Po prawej stronie wizjera umieszczono przyciski odtwarzania zdjęć i blokady autofokusa/ekspozycji - AF/AE LOCK.
Panasonic Lumix DMC-GH1

Z prawej strony wyświetlacza LCD znajdziemy przycisk DISPLAY, który pozwala na zmianę wyświetlanej informacji podczas fotografowania i przeglądania zdjęć. Poniżej umieszczono nawigator z dedykowanymi przyciskami: autofokusa, ISO, WB (balansu bieli), przyciskiem Fn, który możemy zaprogramować i środkowym MENU/SET.
zakładka programowania przycisku Fn

Pod nawigatorem znalazł się przycisk kosza, który poza usuwaniem zdjęć w trybie odtwarzania pozwala uruchomić efekt szybkiej migawki. Dzięki tej funkcji możemy zaobserwować efekt jaki uzyskamy fotografując ruchome przedmioty na różnych czasach ekspozycji. Przy zastosowaniu krótkich czasów widzimy obraz bez rozmyć, jednak gdy zastosujemy czasy dłuższe niż 1/100 s możemy zaobserwować jak będą się rozmywać ruchome przedmioty.

Ostatni przycisk znalazł się w górnym, prawym rogu tylnej ścianki i został oznaczony czerwoną kropką REC. i symbolem kamery. Służy do bezpośredniego uruchomienia funkcji nagrywania wideo.

Podsumowanie
Ergonomię użytkowania Panasonika GH1 trzeba ocenić wysoko. GH1 podobnie jak G1 trzeba zaliczyć do przemyślanych konstrukcji bez ekstrawagancji. Aparat jest solidnie wykonany, a elementy sterujące są umieszczone we właściwych miejscach. Nie ma też problemu z szybką obsługą funkcji fotograficznych dzięki szybkiemu menu - Q.Menu. Jedynym mankamentem jest dość duża masa GH1 z obiektywem 14-140 mm.

+ właściwe umieszczenie elementów sterujących
+ szybkie menu - Q.MENU
+ programowalny przycisk Fn
+ wykonanie i materiały użyte do produkcji

- waga zestawu GH1 z obiektywem G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S.

Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2