Fotografowanie

Najnowsza propozycja Nikona dla początkujących - model D5000 jest aparatem wprowadzającym nowe tendencje w klasie starter-level. Oferuje 12,3 Mp matrycę CMOS, 2,7-calowy, obracany ekran LCD, 11-polowy autofokus oraz tryb podglądu na żywo - Live View. Poza tym mamy możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości 720p.

Autor: Marcin Falana

15 Maj 2009
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Nikon D5000 jak przystało na lustrzankę jest gotowy do działania od razu po włączeniu. Nawet gdy mamy włączone czyszczenie matrycy przy włączaniu aparatu, D5000 przerywa czyszczenie i momentalnie wykonuje zdjęcie. Nie można też narzekać na reakcję aparatu na naciśnięcie spustu migawki.

Przyjrzyjmy się jak Nikon D5000 radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Producent podaje w swojej specyfikacji prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 4 kl/s. Ustawiliśmy aparat według danych producenta na manualnym trybie ekspozycji z czasem 1/250 s. D5000 wykonał w 4 s 17 kadrów w formacie JPEG w najwyższej rozdzielczości i kompresji następnie zwolnił i w 10 s wykonał 24 klatki. Wynika z tego, że trzyma deklarowane 4 kl/s, a nawet jest szybszy w serii do 17 JPEG-ów. Przy włączonej redukcji szumu dla wysokich czułości ISO aparat nieznacznie zwalnia jednak mieści się w 4 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y D5000 trzyma deklarowane 4 kl/s w serii do 9 klatek.

Bufor D5000 radzi sobie dobrze jednak odczuwamy delikatną czkawkę przy powiększaniu zdjęć, retuszu i zgrywaniu dłuższej serii.

Największy wpływ na szybkość fotografowania ma autofokus. D5000 z obiektywem kitowym Nikkor 18-55 mm AF-S VR potrzebuje około 1 s na przestawienie ostrości z odległości minimalnej na nieskończoność. Nie znaczy to, że autofokus potrzebuje tyle czasu za każdym razem gdy ustawia ostrość. Generalnie D5000 ostrzy szybko i mieści się w czasie od 0,1 s w jasnym oświetleniu do 0,7 s w słabym świetle. Całkiem nieźle działa także dioda wspomagająca działanie autofokusa na dystansie 0,5-3 m.

Pomiar ostrości

Nikon D5000 został wyposażony w moduł czujnika autofokusa Nikon Multi-CAM 1000 znany między innymi z takich konstrukcji jak D90. Działa on z obiektywami wyposażonymi w silnik autofokusa, czyli Nikkor AF-s i AF-i. D5000 oferuje 11 punktów pomiaru ostrości w tym jeden krzyżowy.

Do dyspozycji mamy cztery tryby wyboru pola ostrości:

  • Pojedynczy punkt - aparat ustawia ostrość na obiekt w wybranym punkcie
  • Dynamiczny wybór - jeśli obiekt na krótko opuści wybrany punkt, aparat ustawia ostrość na podstawie informacji z otaczających punktów ostrości
  • Automatyczny wybór pola ostrości - aparat automatycznie wybiera punkt, w którym jest obiekt
  • Śledzenie 3D (11 punktów) - po wyostrzeniu na jakiś obiekt aparat śledzi go zmieniając na bieżąco punkty ostrości w pobliżu, których znajduje się nasz obiekt
zakładka wyboru pola AF

Poza tym możemy wybrać jeden z trzech trybów działania autofokusa:

  • AF-A - aparat wybiera tryb pojedynczy AF lub ciągły AF odpowiednio do warunków i ruchu obiektu
  • AF-S - pojedynczy AF
  • AF-C - ciągły AF

Pomiar światła

Nikon D5000 oferuje system pomiaru ekspozycji 3D Color Matrix II korzystający z 420-pikselowego czujnika RGB. Do dyspozycji mamy trzy sposoby pomiaru:

  • matrycowy - 3D Color Matrix II
  • pomiar centralny - 75 % wagi pomiaru bierze z koła na środku kadru o średnicy 8 mm
  • punktowy - pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm na środku wybranego punktu ostrości

Poszczególne metody pomiaru światła działają według swojej charakterystyki. Najczęściej ,jak większość użytkowników D5000, korzystałem z pomiaru matrycowego i od niego wprowadzałem korektę ekspozycji, która jest możliwa w zakresie +/- % EV. Aparat mierzył światło bardzo przyzwoicie dając zrównoważone efekty. Także pomiar punktowy działa bez zarzutu dając identyczne rezultaty podczas fotografowania dłoni w różnych warunkach oświetleniowych.

Tryby ekspozycji

Nikon D5000 oferuje typowy dla lustrzanek amatorskich zestaw programów ekspozycji. Na tarczy trybów umieszczono programy manualne i tematyczne:

  • Tryb manualny
  • Automatyka z preselekcją przysłony (A)
  • Automatyka z preselekcją czasu (S)
  • Automatyka programowa (P)
  • Automatyczny (Auto)
  • Automatyczny z wyłączoną lampą błyskową
  • Programy tematyczne (Scene)
  • Portret
  • Pejzaż
  • Dziecko
  • Zdjęcia sportowe
  • Makro
  • Portret nocny
tarcza trybów

Napęd i bracketing

Nikon D5000 w przeciwieństwie do swojego poprzednika oferuje bracketing ekspozycji, mocy błysku, balansu bieli i funkcji D-Lighting.

zakładka bracketingu

Balans bieli

Wyboru balansu bieli dokonujemy w menu fotografowania lub menu funkcyjnym - przycisk i. Możemy także zaprogramować przycisk Fn, żeby dawał szybki dostęp do balansu bieli.

wybór balansu bieli w zakładce menu fotografowania

Podczas wyboru balansu bieli przez menu fotografowania mamy możliwość ręcznego dostrojenia każdego z ustawień przy pomocy zakładki poniżej.

dostrajanie balansu bieli

Poza tym mamy możliwość dokładnego wyboru balansu bieli dla światła jarzeniowego. Możemy wybrać jeden z siedmiu rodzajów światła jarzeniowego.

wybór rodzaju światła jarzeniowego

Opcje korekty obrazu

W zakładce przetwarzania obrazu, do której mamy dostęp z menu fotografowania i menu funkcyjnego mamy możliwość zmiany trybu obrazu (zakładka poniżej). W modelu D5000 zastosowano identyczne rozwiązanie graficzne jak w modelu D90 co w znaczny sposób poprawiło czytelność tej zakładki.

zakładka przetwarzania obrazu

Każdy z trybów obrazu możemy dostosować w zakresie wyostrzenia, kontrastu, jasności, nasycenia i odcienia. Możemy też wprowadzić szybką korektę, która pozwala na zmiany kilku parametrów za pomocą jednego suwaka.

korekta obrazu

W profilu monochromatycznym znajdziemy 4 podstawowe filtry barwne do fotografii czarno-białej: żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Poza tym do dyspozycji mamy 9 kolorów tonowania z których każdy ma 7 stopni intensywności. Daje to duże możliwości wpływania na kolorystykę naszych monochromatycznych zdjęć.

zakładka profilu monochromatycznego

Na uwagę zasługuje znów przycisk ?, który w przystępny sposób tłumaczy działanie zakładki przetwarzania obrazu i filtrów w trybie monochromatycznym (widok poniżej).

informacja o stylach obrazu, dostępna pod przyciskiem ?

Filmowanie

D5000 pozwala na nagrywanie filmów z dźwiękiem najwyższej jakości 1280x720 w formacie 16:9 z prędkością 24 kl/s. Niestety podczas nagrywania filmów nie działa autofokus i jesteśmy skazani na manualne ustawianie ostrości.

zakładka wyboru jakości filmowania

Podsumowanie

Nikonem D5000 fotografuje się bardzo dobrze, Zarówno szybkość działania jak i dobór parametrów ekspozycji jest bez zarzutów. Zabrakło jedynie podglądu głębi ostrości, który w klasie amatorskiej jak widać nie jest niezbędny. Do plusów można zaliczyć pomiar ostrości, pomiar światła i działanie automatycznego balansu bieli. Na uwagę zasługuje też zwiększenie ilości punktów AF do 11 i możliwość nagrywania filmów w jakości 720 p.

+ pomiar światła

+ pomiar ostrości

+ działanie automatycznego balansu bieli

+ nagrywanie filmów w jakości 1280 x 720

+ 11 punktów autofokusa

- brak podglądu głębi ostrości

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)