Canon Digital IXUS 980 IS - szybki test

Canon Digital IXUS 980 IS zaprezentowany został jesienią ubiegłego roku. To nadal najwyższy model tych bardzo eleganckich i charakteryzujących się kieszonkowymi wymiarami kompaktów. Zastępując model IXUS 960 IS, aparat kontynuuje długą i chlubną tradycje znakomitej serii IXUS. Tak jak poprzednicy, wyróżnia się wysoką jakością wykonania oraz świetną jakością rejestrowanych zdjęć. Model ten wnosi kilka rozwiązań technologicznych, które po raz pierwszy pojawiają się w serii IXUS jak np. manualne tryby ustawiania ekspozycji czy ciekawie zapowiadający się tryb Szybkie Zdjęcia.
5. Fotografowanie

Szybkość działania
IXSUS 980 IS jest w stanie zrobić pierwsze zdjęcie po niecałych 3 sekundach od włączenia. Przejście z trybu nagrywania do przeglądania zdjęć zajmuje około sekundę.

Szybkości Canonowi nadaje tryb Szybkie zdjęcia, w którym ostrość jak i ekspozycja ustawiane są na bieżąco - nawet w przypadku gdy spust migawki nie jest wciśnięty do połowy. Efektem jest zminimalizowanie opóźnienia między naciśnięciem spustu migawki a zrobieniem zdjęcia. Więcej o tym ciekawym i oryginalnym trybie powiemy w dalszej części testu poświęconemu trybom ekspozycji.

Duży wpływ na szybkość działania aparatu ma autofokus. Prędkość ostrzenia zależy od natężenia światła i ogniskowej jaką używamy. Generalnie czas na ustawienie ostrości mieści się w zakresie od 0,4 s do niecałej sekundy. W skrajnych sytuacjach słabego oświetlenia lub trybie makro autofokus potrzebował około 1,2 s na ustawienie ostrości, jednak takie sytuacje występowały rzadko.

Wpływ na szybkość aparatu ma także działanie zooma. IXUS 980 IS potrzebuje około 1,5 sekundy na zmianę ogniskowej z 36 na 133 mm. Przy krotności zooma 3,7x jest to wynik jak najbardziej do przyjęcia i porównywalny z zoomami konkurencji.

Przyjrzyjmy się jeszcze jak IXUS 980 IS radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. W tym trybie byliśmy w stanie zrobić 13 zdjęć w 10 sekund, co daje prędkość 1,3 kl/s. Jest to przeciętny wynik, ale na pocieszenie można dodać, że szybkość robienia zdjęć nie spada podczas zwiększania czułości ISO (a tym samym zwiększania obciążenia procesora).

Tryby ekspozycji
Wyboru trybu ekspozycji dokonujemy za pomocą tarczy umieszczonej na tylnej ściance aparatu. Do wyboru mamy tryby:
  • Auto
  • P/M
  • Szybkie zdjęcia
  • Sceny
  • Rejestracji wideo
W trybie P/M za pomocą pokrętła możemy przełączać pomiędzy dwoma trybami (Programu oraz Manualnego). W trybie manualnym czas migawki możemy zmieniać w szerokim zakresie (od 15 do 1/1600 sekundy) i z dużą rozdzielczością. Ustawianie czasu migawki realizowane jest za pomocą osławionego pokrętła. To bardzo szybki i wygodny sposób. Jeśli chodzi o przysłonę, to jej ustawienia niestety sprowadzają się do najmniejszej i największej wartości dla danej ogniskowej. Dla początkujących użytkowników ważne będzie to, iż podczas zmieniania parametrów mających wpływ na ekspozycję, rezultaty widzimy nie tylko na wyświetlaczu LCD, ale także spoglądając na histogram oraz drabinkę ekspozycji. Należy zwrócić uwagę, że IXUS 980 IS to pierwszy aparat serii IXUS posiadający tryb manualny.

tryb P/M

Ciekawym i nowatorskim trybem ekspozycji jest tryb Szybkie zdjęcia. Dostęp do niego uzyskujemy poprzez odpowiednie ustawienie tarczy trybów. W trybie tym możemy korzystać jedynie z podglądu przez wizjer optyczny, na monitorze natomiast wyświetlane są parametry ekspozycji oraz podstawowe ustawienia aparatu (np. ustawienie balansu bieli, napędu AF, lampy błyskowej). Nazwa Szybkie zdjęcia nawiązuje do zminimalizowanego opóźnienia pomiędzy naciśnięciem spustu migawki a zrobieniem zdjęcia. Zrealizowane jest to w ten sposób, że aparat na bieżąco ustawia ostrość oraz ekspozycję, dzięki czemu przed zrobieniem zdjęcia nie jest konieczne wciskanie przycisku migawki do połowy. Tryb ten obarczony jest jednak wadami. Główną jest duża energochłonność, co powoduje szybsze wyładowywanie akumulatora. Poza tym musimy korzystać z - mimo wszystko - niskiej jakości wizjera optycznego.

informacje jakie pojawiają się na LCD w trybie Szybkie zdjęcia

Z ciekawszych trybów tematycznych należy wymienić tryb ISO 3200 umożliwiający fotografowanie przy wysokiej czułości matrycy. Niestety rozdzielczość ograniczana jest do jedynie 2MP czego efektem jest spadek jakościowy zdjęcia (duża utrata szczegółów).

Procesor DIGIC IV realizuje nową funkcję zwaną i-Contrast, której działanie polega na rozjaśnieniu ciemnych partii obrazu, czego wynikiem jest powiększenie zakresu tonalnego rejestrowanych scen.

Pomiar światła
IXUS 980 IS umożliwia trzy podstawowe tryby pomiaru światła: pomiar matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Zmiany dokonujemy w podręcznym menu funkcyjnym. Należy przyznać, że zarówno matrycowy jak i punktowy sposób pomiaru dobrze spełniał swoją role - zdjęcia niemal za każdym razem były naświetlane prawidłowo. Najczęściej korzystaliśmy z pomiaru centralnie ważonego uśrednionego, który to doskonale spisywał się w portretach a i w większości fotografii krajobrazowych też był dobrym rozwiązaniem.



Pomiar ostrości
Jeśli chodzi o pomiar ostrości, to IXUS 980 IS oferuje takie tryby jak: wiele obszarów AF, centralny obszar AF, ciągły oraz manualny AF. Na uznanie zasługuje to, że Canon zdecydował się na zastosowanie ciągłego oraz manualnego AF. Do niedawna były to funkcje zarezerwowane dla zaawansowanych kompaktów oraz lustrzanek. W naszym teście pomiar ostrości działał bez zarzutu.

Auto bracketing
Niestety IXUS 980 nie posiada funkcji auto bracketingu. Nie należy się jednak zrażać tym faktem, ponieważ jest to funkcja rzadko używana w fotografii amatorskiej, a w dużym stopniu możemy ją zastąpić umiejętnym korzystaniem z korekty ekspozycji.

Balans bieli
IXUS 980 IS poza automatycznym i ręcznym pomiarem balansu bieli oferuje sześć trybów zdefiniowanych (światło dzienne, pochmurno, światło żarowe oraz dwa ustawienia dla światła halogenowego). W praktyce balans bieli radzi sobie całkiem nieźle. W zdecydowanej większości przypadków możemy używać automatycznego balansu bieli, który wyśmienicie radzi sobie w świetle dziennym. Problemy mogą wystąpić w trudniejszych warunkach, czyli w miejscach oświetlonych różnymi źródłami światła lub po prostu bardzo słabo oświetlonych. Dostęp do ustawień balansu bieli nie przysparza kłopotów - znajdziemy je w podręcznym menu funkcyjnym.



Filmowanie
IXUS 980 IS pozwala na rejestrację filmów z dźwiękiem w maksymalnej rozdzielczości 640x480 z prędkością 30 kl./s oraz w zmniejszonej rozdzielczości 320x240 przy także 30 kl./s. Na tle konkurencji IXUS 980 IS wypada raczej blado: nie oferuje nagrywania w standardzie HD ani nie pozwala na korzystania z zoomu optycznego podczas rejestrowania sekwencji wideo. Producent chwali się, iż filmy kompresowane są kodekiem H.264, dzięki czemu udało się zredukować rozmiar plików wynikowych. W praktyce wygląda to tak, że w najlepszej jakości rozmiar plików wynikowych sięga 1,5 MB/s, co jest wynikiem przeciętnym (Samsung NV100HD zadowalał się 1,3MB/s dla rozdzielczości HD).

6. Jakość zdjęć
Przyglądając się zdjęciom wykonanym zarówno w laboratorium jak i w plenerze zauważamy przede wszystkim wysoką szczegółowość otrzymanych fotografii. Jest to zasługa stosunkowo dużego przetwornika (1/1,7 cala) oraz wysokiej, niemal 15 MP, rozdzielczości matrycy. Jeśli chodzi o poziom szumów, to do czułości ISO 400 włącznie szum nie jest bardzo uciążliwy - szczególnie w jasnych partiach obrazu. Czułości ISO 800 oraz ISO 1600 powinniśmy używać rozważnie, ponieważ charakteryzują się wysokim oraz nieprzyjemnym dla oka szumem.

ISO 80

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Reprodukcja szczegółów
Jak już wspomnieliśmy, reprodukcja szczegółów jest mocną stroną testowanego IXUS-a. Szczególnie dla czułości do ISO 200 zdjęcia są bardzo bogate w szczegóły, natomiast wraz ze zwiększaniem czułości następuje szybki spadek jakościowy zdjęcia.

ISO 80

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600


Reprodukcja kolorów
Pod względem reprodukcji kolorów IXUS 980 IS spisuje się wyśmienicie. Nawet połączenia trudnych kolorów, tak jak np. niebieskiego z czerwienią, oddawane są w sposób naturalny.

fragment tablicy Gretaga

f/8, 1/125 s

f/4, 1/500 s


Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0