Nikon D3X - test fotograficzny

Pod koniec zeszłego roku Nikon zaprezentował 24-megapikselową lustrzankę bazującą na Nikonie D3. Tradycyjnie dla konstrukcji Nikona w nazwie modelu z większą rozdzielczością pojawiała się literka "X". Zapraszamy do bliższej analizy zdjęć wykonanych flagowym modelem Nikona D3X.
0
Marcin Falana
15 Styczeń 2009
Artykuł na: 4-5 minut

2. Jakość zdjęć

Szum
Poniżej prezentujemy fragmenty 1:1 zdjęć tablicy Gretaga. Zdjęcia zostały wykonane obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8 na ogniskowej 50 mm bez redukcji szumu. Nikon D3X pomimo dwukrotnie większej ilości pikseli radzi sobie z szumem nie gorzej od swojego starszego brata modelu D3, czyli bardzo dobrze. Nawet nieskalibrowane czułości H1 i H2 po zastosowaniu odszumiania są w pełni użyteczne.

Zachęcamy do porównania zdjęć testowych z Sony A900, i Canonem EOS 5D Mark II
ISO L1

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO H1

ISO H2


Warto przyjrzeć się jak w modelu D3X działa system redukcji szumu dla wysokich czułości ISO. Przedstawiamy porównanie odszumiania na ISO 1600, H1 i H2. Jak widać na przykładach poniżej najlepszym kompromisem między utratą szczegółów a redukcją szumu jest normalny poziom redukcji.
ISO 1600 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona

ISO H1 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona

ISO H2 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona


Reprodukcja szczegółów
Jak widać na przykładach zdjęć 1:1 scenki z banknotem Nikon D3X bardzo dobrze radzi sobie z reprodukcją szczegółów przez cały zakres zdefiniowanych czułości ISO. ISO H1 i H2 wykazują już pewną utratę najdrobniejszych szczegółów spowodowaną szumem jednak jak na odpowiedniki ISO 3200 i ISO 6400 jest bardzo przyzwoicie.
ISO L1

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO H1

ISO H2

Nikon w swoich lustrzankach ma dość niski zdefiniowany poziom wyostrzenia dlatego postanowiliśmy pokazać jak wygląda fragment naszej scenki na różnym poziomie wyostrzenia. Co ważne nawet najwyższy stopień wyostrzenia nie powoduje tworzenia się obwódek w kontrastowych miejscach zdjęć.
wyostrzenie 0, 3 (domyślne), 6, 9


Reprodukcja kolorów
W modelu D3X udało się Nikonowi osiągnąć wysycone żywe kolory bez ich przejaskrawiania. Zarówno czerwień jak i zieleń prezentują się bardzo dobrze, proporce składowych RGB każdego z kolorów zostały bardzo dobrze dobrane. Spostrzeżenia studyjne potwierdzają się w plenerze, zarówno czerwone elementy reklamy jaki i kolorystyka skóry prezentują się w przyjemny dla oka sposób.






Dynamika
Nikon D3X jak przystało na profesjonalną konstrukcje zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę przez cały zakres czułości ISO. Najlepsze rezultaty powyżej 10 EV uzyskuje na czułościach od ISO 100 do ISO 1600 (wykres poniżej).


Tonalność
Wykres tonalności pozwala nam określić jak Nikon D3X radzi sobie z reprodukcją przejść tonalnych, czyli kolorów o różnym stopniu nasycenia i jasności. Obraz cyfrowy charakteryzuje się tzw. głębią bitową, która określa liczbę barw możliwych do odwzorowania. Poniżej prezentujemy wykres opisujący tonalność z jaką D3X oddaje kolory na różnych czułościach ISO.





Słowa kluczowe:
Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A7R IV - pierwsze wrażenia
Sony A7R IV - pierwsze wrażenia
Czy 60 Mp to za dużo, a może jednak w sam raz? Podczas europejskiej premiery mogliśmy na gorąco sprawdzić możliwości nowego bezlusterkowca Sony A7R IV.
0
6
Sony A7R IV - zdjęcia przykładowe
Sony A7R IV - zdjęcia przykładowe
Dziś Sony pokazało najnowszą bestię ze swojej stajni. Czy 60-milionowy Sony A7R IV rzeczywiście jest w stanie zagrozić pozycji aparatów średniego formatu? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
24
3
Canon PowerShot G5 X Mark II - pierwsze wrażenia
Canon PowerShot G5 X Mark II - pierwsze wrażenia
G5 X Mark II przeszedł kompletną przemianę. Najnowszy model z serii Canon PowerShot w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Otrzymujemy usprawnioną matrycę i...
15
1