Właściwości fotograficzne

W lutym tego roku w sprzedaży pojawiła się nowa lustrzanka Sony A200. Następca pierwszej lustrzanki systemowej Sony, modelu A100, nie szokuje ilością nowości. Sensor CCD 10,2 Mp o rozmiarach APS-C (23,6 x 15,8 mm) pozostał bez zmian. 10 Mp to teraz już standard wśród podstawowych modeli lustrzanek.

Autor: Marcin Falana

20 Marzec 2008
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Właściwości fotograficzne

Tarcza trybów pracy znalazła się w A200 po lewej stronie. Pozwala na wybór typowych trybów dla lustrzanek klasy niższej:

  • pełnej automatyki
  • programu liniowego
  • preselekcji czasu
  • preselekcji przysłony
  • trybu manualnego
  • programów tematycznych:[LST

]

Szybkość działania

Sony A200 jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Test wydajności kl./s wykonaliśmy przy ustawieniu 1/250 s z wyłączonym autofokusem. Udało nam się zrobić 9 RAW-ów w 3 s. To nawet lepiej niż twierdzi producent, deklarujący serię RAW-ów na poziomie 6 zdjęć. Następnie po 10 klatce aparat zwolnił i w 10 s wykonał 20 RAW-ów. Jeżeli chodzi o JPEG-i, to A200 trzyma stałą prędkość 3 kl./s. Bufor radzi sobie gorzej z tandemem RAW + JPEG. Co prawda w 1 s zapisuje 3 klatki, jednak tuż po niej zwalnia i w 10 s robi 10 klatek (10 plików RAW + 10 plików JPEG).

Po zrobieniu zdjęcia A200 potrzebuje ponad 3 s, żeby je nam pokazać. Jeżeli chodzi o szybkość odtwarzania to nie można mieć zastrzeżeń. A200 dostaje tylko lekkiej czkawki gdy przewijamy zdjęcia w trybie powiększenia.

Ekspozycja

Układ pomiaru światła składa się z 40 segmentów tworząc wzór plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy.

Kompensacji ekspozycji można dokonać w zakresie +/- 2,0 EV co 0,3 EV, co może wydawać się dość gęste jak na aparat tej klasy. Wybór kroku co 0,3 lub 0,7 EV jest możliwy w trybie braketingu. Braketing ekspozycji jest dostępny pod przyciskiem napędu. Sony wyposażyło A200 w system optymalizacji obrazu D-Range. Korygując kontrast i jasność D-Range wspomaga nas podczas fotografowania pod światło.

Autofokus

Sony A200 tak jak jego poprzednik może się pochwalić niezłym autofokusem, który działa na zasadzie detekcji fazowej. Ma 9 punktów pomiaru w tym centralny, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A200 nie wyposażono w diodę więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa.

A200 wyposażono w system aktywacji autofokusa po przyłożeniu oka do wizjera. Jest to fajna funkcja, chociaż czasem odnosi się wrażenie, że aparat żyje własnym życiem podczas noszenia go na pasku ciągle ostrzy. Mamy jednak możliwość wyłączenia tej funkcji i wtedy autofokus uruchamia się po delikatnym wciśnięciu spustu.

Stabilizacja obrazu

Pomysł stabilizacji obrazu Super Steady Shot polegająca na poruszaniu sensorem, pochodzi jeszcze z Minolty DiMAGE A1. W A200 zastosowano oczywiście kolejną jej generację. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Informuje nas także w wizjerze o skali drgań, co może być przydatne nawet przy krótkich czasach migawki gdy używamy długich obiektywów. Według producenta system pozwala na wydłużenie czasu otwarcia migawki o 2,5 - 3,5 EV. Jednym słowem powinienem utrzymać 1/15 s z ręki.

1/13 s ISO 400 zdjęcie zrobione z ręki

Balans bieli

Sony A200 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według Kelvinów i według wzornika. Wśród zdefiniowanych ustawień balansu bieli wyróżniamy:

  • Światło dzienne
  • W cieniu
  • Pochmurne
  • Żarówki
  • Świetlówki
  • Lampa błyskowa

W zdefiniowanych wyborach możemy dostroić balans do własnych potrzeb w skali -3/+3. Dodatkowo przy wyborze Kelvinów możemy dokonać korekty w stronę magenty lub zieleni odpowiednio po 9 kroków. Jest to funkcja przydatna przy fotografowaniu sceny oświetlonej źródłami światła o różniej temperaturze barwowej.

temperatura barwowa 5500 K
temperatura barwowa 5500 K, korekta 9 w stronę magenty
temperatura barwowa 5500 K, korekta 9 w stronę zieleni

Jeżeli fotografujemy scenę oświetloną światłem żarowym na automatycznym trybie balansu bieli musimy się liczyć z tym, że zdjęcie będzie miało żółtą dominantę. Efekt możemy poprawić zmianą balansu bieli na światło żarowe, jeżeli dodamy do tego możliwość dostrojenia zdefiniowanego balansu bieli to ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej nie powinno nastręczać większych problemów.

balans bieli automatyczny
balans bieli ustawiony na światło żarowe

Ustawienia rejestracji barwy

Sony A200 oferuje 8 sposobów rejestracji barw: standard, intensywny, portret, krajobraz, widok nocny, zachód, czarno-białe, przestrzeń Adobe RGB. Kryją się one w menu pod nazwą Strefa twórcza. Jak widać nasycenie barw jest na tyle mocne, że daje naturalne wrażenie jednocześnie nie przekraczając granicy jaskrawości, no może poza kolorem czerwonym. Dla bardziej wymagających Sony przewidziało ustawienie przestrzeni Adobe RGB. Tryby: portret, krajobraz, zachód słońca i nocny widok pomogą nam oddać kolorystykę i nastrój fotografowanej sceny. Brakuje jedynie ustawienia sepii.

Poniżej znajdują się próbki trybów nasycenia:

standard
intensywny
portret
krajobraz
nocny widok
zachód słońca
zdjęcia czarno-białe
przestrzeń Adobe RGB

Podsumowanie działu

Sony A200 na pewno należy pochwalić za autofokus. 9 punktów pomiaru ostrości w amatorskiej lustrzance to dużo więcej niż oferuje konkurencja. Gdy dodamy do tego naprawdę niezłą prędkość ostrzenia z kitowym obiektywem to A200 wypada bardzo dobrze. Na plus trzeba też zaliczyć system stabilizacji współpracujący ze wszystkimi obiektywami.

+ 9 punktów autofokusa

+ prędkość autofokusa

+ stabilizacja obrazu Super Steady Shot

+ możliwości dopasowania balansu bieli

- czkawka podczas przewijania powiększeń

- brak diody wspomagającej autofokus

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41