Test Fujifilm FinePix S602 Zoom

W przeddzień Targów Photokina prezentujemy obszerny test aparatu FujiFilm FinePix S602 Zoom, który można zaliczyć do grupy mocno zaawansowanych konstrukcji amatorskich. W naszej 10-punktowej skali zdobył aż 9 punktów co postaramy się udowodnić pokazując wszelkie wady i zalety.
0
Tomasz Gutkowski
23 Wrzesień 2002
Artykuł na: 6-9 minut
Spis treści

4. STEROWANIE I FUNKCJE

Sterowanie aparatem zostało pomyślane tak by różne partie aparatu grupowały przyciski odpowiadające za pokrewne sobie funkcje. I tak, górna powierzchnia to przełączniki trybu pracy i ekspozycji, tylna powierzchnia gromadzi (z prawej strony) przyciski sterowania bezpośredniego i obsługujące menu, a na lewej bocznej powierzchni znajdują się przydatne przyciski pomocnicze i sterujące pracą optyki.



Włącznik / Przełącznik trybu pracy - ulokowany pod palcem wskazującym po włączeniu aparatu przechodzi albo w tryb odtwarzania (zielona strzałka) albo w tryb rejestracji (czerwony aparat).

Spust migawki - schowany w środku przełącznika trybu pracy dzięki czemu chroniony jest przed przypadkowym dociśnięciem. po lekkim dociśnięciu aktywujemy pracę systemów pomiarowych ekspozycji i ostrości.

Kompensacja ekspozycji - kompensacja w zakresie +/-2EV w skokach 1/3EV widoczna na skali. Przytrzymując przycisk kompensacji ekspozycji wybieramy wartość korekty pokrętłem nastawczym. Dostępny dla trybu Automatyki programowej, oraz priorytetu migawki / ostrości. W trybie manualnym ten sam przycisk odpowiada za dobór przysłony.

Lampa błyskowa - wybór trybu pracy wbudowanej lampy (dociśnięcie + pokrętło nastawcze). Przycisk ten aktywuje pasek, na którym wybieramy jedną z pozycji: Auto, Redukcja czerwonych oczu, Wymuszona, Wyłączona, Długa synchronizacja, Długa synchr. z redukcja cz. o.

Napęd - obsługa j.w. (przycisk + wybór pokrętłem nastawczym na wyświetlonym pasku). Dostępne typy napędu to: Pojedyncza klatka, Zdjęcia seryjne z rejestracją pierwszych 5 zdjęć, Autobracketing, Zdjęcia seryjne z rejestracją ostatnich 5 zdjęć, Długie serie (tylko w trybie Auto).

Pokrętło nastawcze - ulokowane pod kciukiem pozwala na dobór aktywnego parametru (czas migawki, przysłona, kompensacja ekspozycji...) oraz trybu pracy lampy błyskowej, napędu itd.

Pokrętło trybu ekspozycji - dobór trybu rejestracji oraz (SET) ustawień aparatu:

- ustawienia wewnętrzne aparatu wybierane w odrębnym menu;

Manual (M) - ręczny dobór parametrów ekspozycji. Czas migawki (od 15 sek. do 1/10,000 sek.) dobieramy pokrętłem nastawczym, wartość przysłony (od f/2.8 do f/11) pokrętłem z jednoczesnym dociśnięciem przycisku korekty ekspozycji.;

Priorytet przysłony (A) - manualny dobór przysłony z automatycznie dobranym czasem naświetlenia i dostępem do wszelkich ustawień ekspozycji. Wybór pokrętłem nastawczym w zakresie f/2.8 - f/11.;

Priorytet migawki (S) - manualny dobór czasu naświetlenia z automatycznie dobraną przysłoną i dostępem do wszelkich ustawień ekspozycji. Żądaną wartość dobieramy pokrętłem nastawczym w zakresie 3 - 1/1000 sek.;

Automatyka programowa (P) - automatyczny dobór parametrów ekspozycji, bez automatycznego uruchamiania lampy, z dostępem do wszystkich pozostałych ustawień. W trybie tym pokrętło nastawcze zmienia stosunek przysłony / migawki nie wpływając na wartość naświetlenia (zwiększenie liczby przysłony powoduje wydłużenie czasu naświetlenia i odwrotnie).;

Auto - tryb pełnej automatyki ekspozycji. Dostępne parametry to tryb lampy, rodzaj napędu, samowyzwalacz i makro.;

Programy tematyczne (SP) - zaprogramowane ustawienia ekspozycji:
  • Portret - minimalizacja głębi ostrości (priorytet dużej przysłony)
  • Krajobraz - duża głębia ostrości (mała przysłona)
  • Sport - możliwie szybki czas migawki
  • Sceny nocne - długie czasy naświetlenia zsynchronizowane z błyskiem doświetlającym pierwszy plan
  • Czarno-białe - zdjęcia monochromatyczne
;

Film - rejestracja ciągłych ujęć z dźwiękiem bez limitów bufora (ograniczenie wyłącznie pojemnością karty i szybkością jej transferu)]



Blokada ekspozycji - blokuje parametry aż do ponownego dociśnięcia lub kolejnego dociśnięcia spustu migawki.

Zoom - dwukierunkowy przycisk regulujący płynnie zbliżenia i oddalenia zarówno optyczne jak i cyfrowe w trybie rejestracji i cyfrowe w trybie oddtwarzania.

BACK - wyjście z podpunktów menu bez zmian, pełni także funkcję kasowania niektórych funkcji (np. zoom cyfrowy przy odtwarzaniu).

Podgląd ostrości - 2-krotne powiększenie cyfrowe centralnego fragmentu kadru. Przydatne przy manualnym strojeniu ostrości. Niedostępne w niższych rozdzielczościach (1M i VGA).

Przełącznik EVF/LCD - zamienna aktywacja tylnego ekranu LCD lub elektronicznego wizjera EVF.

DISP - przycisk trybu wyświetlania (dot. zarówno LCD jak i EVF). W trybie rejestracji obraz bez lub z informacją o parametrach oraz podgląd z nałożona siatką kadrującą. W trybie odtwarzania uruchamia 9-klatkowy index.

4-kierunkowy nawigator - pozycje góra - dół, lewo - prawo, służą do poruszania się po menu oraz nawigowania (w trybie odtwarzania) między zarejestrowanymi zdjęciami.

MENU/OK - znajdujący się w środku nawigatora przycisk MENU/OK aktywuje menu oraz potwierdza dokonane w nim wybory.



Makro - umieszczony na bocznej powierzchni obudowy aktywuje tryb makro (pierwsze przyciśnięcie) ogniskujące od 10cm oraz Super Makro (drugie przyciśnięcie) od 1cm (!). Trzecia pozycja przywraca normalny tryb AF.

SHIFT - przycisk skrótu do istotniejszych ustawień aparatu normalnie dobieranych z poziomu menu. Są to: rozdzielczość, czułość, pomiar światła, balans bieli, samowyzwalacz oraz jasność wyświetlacza LCD.

INFO - dobrze ukryty przycisk wyświetlający informacje o parametrach zdjęciowych. W trybie odtwarzania jest to także histogram.

Ostrość - 2-pozycyjny przełącznik między automatycznym (AF) i manualnym (MF) ustawieniem ostrości. Pozycja MF aktywuje prace pierścienia ostrości na obiektywie. Ponadto w środku znajduje się przycisk szybkiego strojenia ostrości przydatny kiedy operując manualnie będziemy chcieli skorzystać z pomocy automatyki.

Nie pierwszy i zapewne nie ostatni raz w tym teście podkreślamy wygodę i przejrzystość obsługi. Po zapamiętaniu funkcji poszczególnych przycisków, (co nie powinno zająć dużo czasu) będziemy cieszyć się szybkością działania i łatwym dostępem do wszelakich ustawień. Można się o tym przekonać przy pierwszej sytuacji wymagającej dobrego refleksu od fotografującego - znajdujący się pod palcem wskazującym włącznik pozwala na natychmiastowe uruchomienie aparatu już podczas podnoszenia go do pozycji w jakiej będziemy robić zdjęcie.

Mimo, że podstawowe operacje możemy wykonywać tylko prawą ręką to kilka istotnych funkcji ulokowano na lewej bocznej powierzchni co angażuje także lewą rękę. Będzie to jednak z pożytkiem dla stabilności obrazu. Świetnym rozwiązaniem jest przycisk skrótu SHIFT oraz możliwość korygowania stosunku przysłony / migawki pokrętłem nastawczym w trybie automatyki programowej.

Przechodzenie z jednego do drugiego trybu ekspozycji odbywa się płynnie i nie powoduje przerw w gotowości do pracy.

Ocena wygody sterowania i rozlokowania funkcji


Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A7R IV - pierwsze wrażenia
Sony A7R IV - pierwsze wrażenia
Czy 60 Mp to za dużo, a może jednak w sam raz? Podczas europejskiej premiery mogliśmy na gorąco sprawdzić możliwości nowego bezlusterkowca Sony A7R IV.
0
6
Sony A7R IV - zdjęcia przykładowe
Sony A7R IV - zdjęcia przykładowe
Dziś Sony pokazało najnowszą bestię ze swojej stajni. Czy 60-milionowy Sony A7R IV rzeczywiście jest w stanie zagrozić pozycji aparatów średniego formatu? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
24
3
Canon PowerShot G5 X Mark II - pierwsze wrażenia
Canon PowerShot G5 X Mark II - pierwsze wrażenia
G5 X Mark II przeszedł kompletną przemianę. Najnowszy model z serii Canon PowerShot w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Otrzymujemy usprawnioną matrycę i...
15
1