Test aparatu Sony Cyber-shot T30

Seria T Cyber-shotów firmy Sony została wzbogacona o nowy model DSC-T30. Rozpieszczeni jakością i elegancją jego poprzedników z ciekawością bierzemy do ręki nowy model, aby uważnie mu się przyjrzeć. Szczegóły w teście, do lektury którego zapraszamy.
6. Możliwości i jakość zdjęć
1000 ISO jest już dosyć często spotykanym ekwiwalentem czułości w klasie aparatów kompaktowych o najmniejszych rozmiarach. Radzą sobie one różnie w zakresie wysokich czułości. Sprawdźmy, jak Cyber-shot T30 sprawdza się w takich warunkach.

Czułość i szumy
Nikogo nie dziwi wysoki poziom szumów w aparatach klasy kompaktów kieszonkowych. Matryca o niewielkich rozmiarach i dużej rozdzielczości musi generować szumy przy wyższych ekwiwalentach czułości, a oprogramowanie aparatu powinno je likwidować. Sony T30 zaskakuje. Program odszumiający Clear RAW NR, działający już na poziomie pliku wyjściowego przed konwersją do formatu JPEG, rzeczywiście usuwa kolorowe plamki szumów, ale kosztem kontrastu! Już od czułości 200 ISO zauważa się wyraźny spadek kontrastu i rozjaśnienie zdjęcia, a w miejscach, w których zostały usunięte poszczególne piksele szumów odnosi się wrażenie powstania dziury związanej z utratą delikatnych szczegółów. Osobiście wolałbym oglądać kolorowe plamki związane z szumem, niż uzyskiwać obrazy rozmiękczone, wyprane z kolorów i pozbawione szczegółów. Dziwi też, że zjawisko to ma miejsce już przy ISO 200. Oto przykłady ilustrujące opisany problem.

powiększone fragmenty zdjęć tablicy Gretaga

czułość ISO 80

czułość ISO 100

czułość ISO 200

czułość ISO 400

czułość ISO 800

czułość ISO 1000

czułość ISO 80

czułość ISO 100

czułość ISO 200

czułość ISO 400

czułość ISO 800

czułość ISO 1000

strata delikatnych szczegółów po podniesieniu czułości do ISO 200

powiększone fragmenty zdjęć testowej scenki

czułość ISO 80

czułość ISO 100

czułość ISO 200

czułość ISO 400

czułość ISO 800

czułość ISO 1000

dla kontrastu jeszcze raz czułość ISO 80

jakość kompresji przy czułości ISO 80

Ekspozycja i balans bieli
Testowany aparat dobrze radzi sobie z różnymi warunkami oświetlenia. Automatyka ekspozycji nie zawodzi, a w sytuacjach wyjątkowo trudnych fotografującego wspomaga możliwość ustawienia korekcji ekspozycji, skorzystanie z braketingu, lub zmiana rodzaju pomiaru światła na punktowy. Na całe szczęście mocną stroną jest też automatyka balansu bieli. Zbyt mała ilość predefiniowanych ustawień i brak ustawienia na wzorzec mogłyby bardzo popsuć wizerunek T30 gdyby nie automatyczny balans bieli właśnie. Jeśli jednak znajdziemy się w sytuacji, gdy automatyka nie da rady, a ustawienia predefiniowane nie będą odpowiadały sytuacji, w której znalazł się fotograf, pozostaje nam jedynie naprawianie zdjęcia w postedycji. Klient, do którego kierowany jest testowany aparat może mieć trudności z obróbką uzyskanych obrazów w komputerze. A jeśli będzie chciał drukować zdjęcia bezpośrednio z aparatu powinien liczyć się z nieprzyjemnymi przebarwieniami.



Rozdzielczość i ostrość
Od tak zwartych konstrukcji obiektywów jak Carl Zeiss Vario-Tessar 6.33-19 mm nie należy spodziewać się rewelacyjnych osiągów. Zresztą tak zaprojektowane są kieszonkowe kompakty, powinien on zrobić względnie poprawne zdjęcie, gdyż fotograf wykona najwyżej odbitkę w formacie 13x18 cm. Ponadto w konstrukcjach takich występuje kompromis jakości zdjęć i wielkości aparatu. Nie inaczej jest w wypadku T30. Konstruktorzy musieli pójść na pewne kompromisy, na szczęście niewielkie. I tak testowana optyka zachowuje się bardzo dobrze przy ogniskowej 6.33 mm. Uzyskany obraz cechuje wysoka rozdzielczość i bardzo dobra ostrość. Aberracja chromatyczna jest nieznaczna. Jedynie dość duża dystorsja beczkowata troszkę psuje obraz, jednak jest ona i tak mniejsza niż u konkurencji. Gorzej ma się sprawa, gdy wydłużamy ogniskową. W środkowym jej zakresie (12,9 mm) obraz wyraźnie traci ostrość. Zaczyna też wyraźnie rosnąć aberracja chromatyczna na brzegach kadru. Najgorzej wygląda obraz przy ogniskowej 19,0 mm. Jego ostrość znajduje się na granicy przyjęcia jej jako wystarczającej. To samo dotyczy aberracji chromatycznej, na szczęście jedynie na brzegach obrazu. Ogólnie można śmiało powiedzieć, że obiektyw ten spisuje się całkiem dobrze.

ostrość przy ogniskowej 6,33 mm, powiększenie 100%

ostrość przy ogniskowej 12,9 mm, powiększenie 100%

ostrość przy ogniskowej 19 mm, powiększenie 100%

dystorsja na brzegach obrazu, ogniskowa 6,33 mm, powiększenie 100%

dystorsja na brzegach obrazu, ogniskowa 19 mm, powiększenie 100%

Reprodukcja kolorów
Sony w modelu DSC-T30 nie dało fotografowi wielu możliwości ustawiania barw. Może on ustawić jedynie kontrast w skali trzystopniowej. To bardzo mało. Na pocieszenie możemy skorzystać z predefiniowanych trybów oddania barw zwiększyć ich nasycenie korzystając z ustawienia intensywne. Wzmacnia ono kolory w sposób naturalny i niezbyt silny, więc można z niego z powodzeniem korzystać. Do dyspozycji mamy jeszcze tryb czarno-biały i sepię. No i oczywiście sposób oddania barw naturalny i normalny, które różnią się od siebie bardzo nieznacznie. Na szczęście aparat oddaje kolory bardzo dobrze, są one naturalne i nieprzejaskrawione, więc nie będzie potrzeby częstej ingerencji w sposób ich reprodukcji.

tryb koloru normalny

tryb koloru intensywny

tryb koloru naturalny

tryb koloru sepia

tryb koloru czarno-biały

Redukcja wstrząsów
Zaskakująco dobrze działa układ redukcji wstrząsów Super SteadyShot. Nawet przy czasach naświetlania rzędu 1/6 sekundy i najdłuższych ogniskowych system działa perfekcyjnie. Warto też wspomnieć, że jest on aktywny od razu po włączeniu aparatu i nie należy pamiętać o jego uruchomieniu.

czas naświetlania 1/6 sekundy, ogniskowa 19 mm, system Super SteadyShot wyłączony

czas naświetlania 1/6 sekundy, ogniskowa 19 mm, system Super SteadyShot włączony

Szybkość pracy
T30 gotowy jest do pracy po 1,3 s od momentu włączenia. W swojej klasie to raczej wynik dobry. Dużo lepiej wygląda sytuacja z opóźnieniem wyzwolenia migawki. Jest ono tak małe, że praktycznie nie zauważa się go w czasie pracy. Dodatkowo autofokus działa szybko i sprawnie, a ogniskową zmienia się płynnie, więc komfort pracy związany z szybkością działania aparatu jest duży. Podczas przeglądania zdjęć nie zauważalny jest czas przeskakiwania z jednego na drugie. Należy za to pochwalić inżynierów Sony. Tylko prędkość wykonywania zdjęć seryjnych mogłaby być trochę większa, 0,9 sekundy to trochę mało, jednak biorąc pod uwagę, że jest to kieszonkowy kompakt, jest ona wystarczająca. Za szybkość pracy Sony DSC-T30 należy się pochwała.

Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0