Sony Alpha A100 - Menu aparatu i tryby odtwarzania

Po czerwcowej prezentacji nowego produktu firmy Sony, lustrzanki cyfrowej A100, na łamach Fotopolis.pl pojawiło się już wiele artykułów dotyczących tego aparatu. Nadszedł czas na jego test, który znakomicie uzupełni informacje już opublikowane. Zapraszamy do lektury.

Autor: Paweł Ryczkowski

23 Czerwiec 2006
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Pierwsze co rzuca się w oczy prezentowanych zdjęć menu alfy to język. Tak, tak, Sony A100 to pierwsza lustrzanka z menu w języku polskim! Niech to będzie przykład do naśladowania.

Menu A100 podzielone jest wyraźnie na dwie części: nastawień aparatu i funkcji fotograficznych. Zabieg ten jest coraz częściej stosowany przez producentów, choćby w Dynaksie 5D czy Pentaksie *ist. Dzięki takiemu zabiegowi obsługa aparatu staje się łatwiejsza. Sony poszło krok dalej, mianowicie wszystkie funkcje fotograficzne umieszczono na tarczy znajdującej się na górnej ściance aparatu. Używanie jej jest bardzo proste: nastawiamy tarczę na odpowiednią pozycję i wciskamy przycisk funkcyjny umieszczony w środku tarczy. Pojawia się wtedy na monitorze menu wybranej pozycji. Jeśli jakiś parametr zmieniamy często (na przykład sposób pomiaru ekspozycji albo czułość) tarczę możemy ustawić na pozycji tego parametru uzyskując do niego bardzo szybki dostęp. Pomysł godny pochwalenia i zdecydowanie ograniczający ilość guziczków.

menu funkcyjne

Z poziomu menu funkcyjnego możemy ustawiać następujące parametry:

  • tryb pomiaru światła
  • ustawienia lampy błyskowej
  • tryb ustawiania ostrości
  • wybór czułości/korekcji krzywej ekspozycji
  • balans bieli
  • optymalizację D-Range
  • ustawienia trybu koloru i efektów

Do wyboru mamy następujące rodzaje pomiaru światła:

  • wielosegmentowy (40 pól)
  • centralnie ważony
  • punktowy

Ustawienia lampy błyskowej:

  • ADI / pomiar przedbłysku TTL
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
  • błysk wypełniający
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • synchronizacja z długimi czasami migawki
  • sterowanie bezprzewodowe

Tryby pracy autofokusa:

  • 9-punktowy, punktowy - czujnik centralny, punktowy - dowolny czujnik
  • pojedynczy
  • ciągły
  • przewidujący
  • pojedynczy z przeostrzaniem (AF+MF)
  • ciągły z przeostrzaniem (AF+MF)
  • wspomaganie wbudowaną lampą błyskową

Czułość i korekcja krzywej ekspozycji:

  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • Lo 80
  • Hi 200

Balansu bieli:

  • Auto
  • światło dzienne
  • cień
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • światło błyskowe
  • według wzornika
  • według stopni Kelvina (2500 - 9900 z 19-stopniową korektą magenta/ zielony)
  • bracketing: 3 klatki, 2 kroki do wyboru

Optymalizacja D-Range:

  • wyłączony
  • standardowy
  • zaawansowany

Ustawienia trybu kolorów i efektów:

  • regulacja kontrastu
  • regulacja nasycenia
  • regulacja wyostrzenia
  • Standard
  • Vivid
  • portret
  • krajobraz
  • zachód słońca
  • zdjęcia nocne
  • nocny portret
  • cz-b
  • Adobe RGB (bez profilu ICC)

Kontrast nasycenie i wyostrzanie można regulować w pięciostopniowej skali.

menu funkcyjne trybów kolorów i efektów

Menu ustawień aparatu podzielone jest na 4 grupy:

  • menu nagrywania
  • menu odtwarzania
  • menu ustawień własnych
  • menu nastawiania
menu główne aparatu

Niestety, tu się pojawia problem. Zakładki poszczególnych podmenu po ich wyborze przesuwają się zawsze na lewą stronę monitora i można przeoczyć którąś z nich (sam długo szukałem ustawiania jasności monitora nie mogąc trafić na właściwą zakładkę).

Oto możliwe do wyboru funkcje w poszczególnych zakładkach:

menu nagrywania

  • rozmiar obrazu
  • jakość
  • podgląd obrazu
  • redukcja szumu
  • Eye Start AF
  • redukcja czerwonych oczu
  • regulacja błysku
  • błysk domyślny
  • bracketing kolorów
  • resetowanie

menu odtwarzania

  • kasowanie
  • formatowanie
  • ochrona zdjęć przed skasowaniem
  • format indeksu
  • pokaz zdjęć
  • DPOF
  • nadruk daty
  • druk indeksu
  • anulowanie druku

menu ustawień własnych

  • nastawianie priorytetów zwolnienia migawki
  • przycisk blokad
  • przycisk AEL
  • ustawienia pokrętła sterowania
  • ustawienie kompresji ekspozycji
  • wspomaganie AF
  • blokada migawki gdy brak karty
  • blokada migawki gdy brak obiektywu
  • ustawienia pola AF
  • automatyczne wyłączanie monitora gdy fotografujący patrzy w celownik
  • automatyczny obrót informacji na monitorze gdy aparat jest w pozycji pionowej
  • automatyczne nagrywanie obrazu w pionie gdy fotografujemy pionowe kadry

menu nastawiania

  • jasność LCD
  • tryb transferu
  • wyjście wideo
  • sygnały audio
  • język
  • ustawienia daty i czasu
  • pamięć numeru pliku
  • resetowanie numeracji plików
  • nazwa katalogu
  • wybór katalogu
  • nowy katalog
  • podświetlenie LCD
  • oszczędność energii
  • pamięć menu
  • potwierdzenie kasowania
  • czyszczenie matrycy
  • nastawienia fabryczne

Na szczególną uwagę zasługuje sposób regulacji jasności monitora. Gdy wybierzemy tę opcję na ekranie pojawia się podwójny klin jasności, dzięki któremu można precyzyjnie ustawić jasność monitora. Szkoda jednak, że mamy do wyboru tylko 5 poziomów jasności.

klin ustawienia jasności monitora

W trybie odtwarzania możemy wybrać następujące opcje:

  • zdjęcie pojedyncze (samo zdjęcie, zdjęcie plus informacja)
  • histogram z zaznaczeniem przekroczenia granicy jasności
  • indeks (4, 9 lub 16 klatek)
  • powiększenie (maks. 12 x)
  • przeglądanie plików
  • slideshow
  • obracanie (ręczne, automatyczne)
tryby odtwarzania zdjęć

Pozostaje jeszcze do opisania metoda "przewijania filmu", czyli wykonywanie zdjęć pojedynczych lub ciągłych. Po naciśnięciu przycisku "napędu" mamy do wyboru następujące funkcje:

  • zdjęcie pojedyncze
  • seria zdjęć
  • samowyzwalacz (2 lub 10 sekund)
  • ciągły braketing
  • pojedynczy braketing
  • braketing balansu bieli
Tryby pracy ciągłej
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)