Test lustrzanki Nikon D50

mmi
4 Lip 2005
Narodziny Nikona D50 jako taniej lustrzanki dla wszystkich już "na papierze" budziły ogromne emocje, a nasz pierwszy kontakt z konstrukcją tylko spotęgował pozytywne wrażenia. Po wstępnych wrażeniach "na gorąco" zapraszamy do lektury pełnego testu, w którym postaramy się odpowiedzeć na licznie padające tuż po premierze pytania: Na ile będzie to okrojona wersja znakomitego D70? Jak bardzo niska cena sprzedaży odbije się na samej konstrukcji czy wreszcie jakości obrazu?

3. BUDOWA I FUNKCJE PRZYCISKÓW
Konstrukcja D50 wskazuje, iż Nikon nie zdecydował się na uczestnictwo w wyścigu miniaturyzacji lustrzanek. Jednakże już przy pierwszym kontakcie z aparatem trudno oprzeć się wrażeniu, że w efekcie wyjątkowo dobrze się stało. Aparat posiada nieco więcej wyrazu, sprawiając wrażenie nieco "poważniejszego" od EOSa 350D czy *ista Ds. Wydaje się wręcz, iż korpus przy swych wymiarach 133 x 102 x 76mm i wadze 620g (z bateria i kartą) plasuje się idealnie "w centrum" lustrzanek tej klasy. Potwierdzenie znaleźliśmy po analizie specyfikacji. D50 jest ok. 6mm dłuższy, ok. 8mm wyższy i o 11mm głębszy od wspomnianych konkurentów, pozostając jednocześnie zauważalnie mniejszym od rodzimego D70 czy Olympusa E-300 czy Canona 20D. Taka właśnie konstrukcja zdobyła nasze szczególne uznanie podczas samej obsługi. Wciąż przecież jeszcze nie za duży korpus idealnie dopasowuje się do dłoni użytkownika. Solidna rękojeść gwarantuje pewny chwyt, w czasie którego kciuk swobodnie "odnajduje" główne pokrętło funkcyjne czy blokadę ekspozycji (lub ostrości) czy też krzyżowy nawigator, natomiast palec wskazujący z powodzeniem operuje głównym włącznikiem, przyciskiem migawki czy korekty ekspozycji. Przełączenie pomiędzy trybami pracy (Auto/P/A/S/M oraz lista programów tematycznych) realizowane jest klasycznie, dedykowanym pokrętłem, a umieszczone po prawej stronie 2-calowego monitora guziki funkcyjne umożliwiają szybki wybór ekwiwalentu czułości, balansu bieli i jakości zdjęcia podczas rejestracji oraz wywołanie menu i przeglądanie wykonanych zdjęć.


  1. spust migawki
  2. lampka asystująca AF
  3. lampa błyskowa
  4. główne pokrętło trybów pracy
  5. uchwyt paska
  6. przycisk odłączenia obiektywu
  7. wybierak trybu ustawienia ostrości
  8. obiektyw
  9. uchwyt paska
  10. odbiornik podczerwieni



    1. wizjer
    2. przycisk blokady ostrości / ekspozycji
    3. główne pokrętło nastawcze
    4. uchwyt paska
    5. klapka karty SD
    6. dioda dostępu karty
    7. przycisk kasowania plików
    8. przycisk zatwierdzania / kontroli jakości / powiększenia (w trybie odtwarzania)
    9. przycisk pomocy / ochrony / balansu bieli
    10. przycisk miniatur / wyboru ISO
    11. przycisk menu
    12. przycisk odtwarzania
    13. przycisk trybu rejestracji (pojedynczej lub seryjnej) / resetowania
    14. pokrętło trybów pracy
    15. nawigator
    16. monitor



      1. spust migawki
      2. przyciski samowyzwalacza, korekty ekspozycji / przysłony (w trybie manualnym)
      3. uchwyt paska
      4. roboczy panel LCD
      5. sanki lampy zewnętrznej
      6. główne pokrętło trybów pracy
      7. uchwyt paska



        1. przycisk zwalniający lampy błyskowej
        2. główne pokrętło trybów
        3. uchwyt paska
        4. osłona złącz
        5. wybierak trybu ustawienia ostrości
        6. przycisk odłączenia obiektywu



          1. klapka karty SD
          2. uchwyt paska


Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0