Sony Cyber-Shot RX100 V - Tryb filmowy

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
6
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

82%

Piąta odsłona najbardziej zaawansowanego kieszonkowca na rynku wprowadza usprawnienia, które jeszcze bardziej zwiększają dystans do rywali. Czy jednak są na tyle istotne by inwestować w następcę świetnego RX100IV?

Autor: Maciej Luśtyk

3 Marzec 2017
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Sony znane jest z implementowania niezwykle bogatych funkcji filmowych w swoich aparatach. Nie inaczej jest tym razem. Niepozorny kompakt pozwoli nam na rejestrację materiału wideo w maksymalnej jakości 4K z prędkością 30 kl./s i przepływnością 100 Mb/s w standardzie XAVCS 4K. Obraz jest bardzo szczegółowy, a to dzięki temu, że zapisywany jest oryginalnie 5028 x 2828 px, a dopiero następnie skalowany do rozdzielczości 4K (3840 x 2160 px). Dodatkowo cieszy nas, że w tym wypadku nie będziemy ograniczeni współczynnikiem cropa, a efekt rolling shutter uwidacznia się bardziej dopiero w przypadku czasów migawki rzędu 1/125-1/250 s. Niestety w przypadku rejestracji 4K, ze względu na nagrzewanie się matrycy, ograniczeni jesteśmy 5-minutowym limitem długości klipu. Nie zawsze też w tym będziemy mogli od razu rozpocząć rejestrację kolejnego klipu od razu po zakończeniu poprzedniego. Warto też dodać, że w przypadku rejestracji 4K będziemy mieli do czynienia z bardzo szybkim rozładowywaniem akumulatora.

Fanów zwolnionego tempa ucieszy z pewnością fakt, że obniżając rozdzielczość do Full HD 1080p, będziemy w stanie filmować z maksymalną prędkością 120 kl./s i przepływnością 100 Mb/s, co pozwoli na spowolnienie klipów w postprodukcji i uzyskanie wysokiej jakości materiału slow motion. Co ważne w tym wypadku maksymalna długość jednego klipu wynosi 30 minut.

Kliknij, aby pobrać film 4K 30 kl./s

Kliknij, aby pobrać film Full HD 120 kl./s

Ale to nie wszystko. Otrzymujemy także wprowadzony po raz pierwszy przy okazji modelu RX100 IV tryb HFR, w którym możemy nagrywać filmy w klatkażach sięgających 1000 kl./s, które następnie będą przez aparat automatycznie konwertowane, co pozwoli na uzyskanie super zwolnionego tempa. Co ważne wszystko to w rozdzielczości Full HD, choć w przypadku najszybszych zapisów będzie to już rozdzielczość interpolowana z jakości HD. Rzeczywista rozdzielczość klipów nagrywanych w trybie HFR przedstawia się następująco: 250 kl./s (1824 x 1026 pikseli), 500 kl./s (1676 x 566 pikseli), 1000 kl./s (1136 x 384 pikseli). To jednak i tak zadziwiające wyniki jak na aparat tej klasy. Na pochwałę zasługuje także fakt wydłużenia maksymalnej długości klipu z 4 do 8 sekund. Oczywiście nadal nie pozwala to na rejestrację dłuższych sekwencji.

Kliknij, aby pobrać film HFR 250 kl./s

Kliknij, aby pobrać film HFR 500 kl./s

Kliknij, aby pobrać film HFR 1000 kl./s

Oprócz tego, filmy możemy nagrywać także w standardach AVCH oraz zwykłym MP4. Szkoda jedynie, że w tym drugim wypadku nie będziemy mogli skorzystać z jakości 4K. Warto też wspomnieć, że aby korzystać z najwyższych ustawień dotyczących przepływności obrazu, będziemy musieli korzystać z szybkich kart UHS-I. Na szczęście Sony wyeliminowało problem konieczność korzystania z kart o pojemności minimum 32 GB, który ograniczał użyteczność trybu filmowego w przypadku wcześniejszych konstrukcji.

Otrzymujemy także całą masę funkcji dodatkowych. Na pokładzie znalazły się funkcje zebry i peakingu ostrości, których to nadal na próżno szukać w wielu profesjonalnych aparatach, a użytkownicy mogą skorzystać z bogatego menu pozwalającego na sterowanie charakterystyką obrazu. Co szczególnie ucieszy wielu bardziej zaawansowanych twórców, to fakt pojawienia się możliwości rejestracji wideo z płaskim profilem obrazu S-Log2.

Tym bardziej brakuje nam dostępności złącza mikrofonowego, które z aparatu mogłoby uczynić doskonałe, podręczne akcesorium do rejestracji nawet bardziej wymagających materiałów w terenie. Warto tutaj przypomnieć, że model RX100 II pozwalał na podłączenie dedykowanego mikrofonu kierunkowego Sony. Szkoda, że producent wycofał się z tej koncepcji. Jak wspominaliśmy już wcześniej, przy tej cenie aparat wzbogacony o złącze mikrofonowe raczej nie stanowiłby wyraźnej konkurencji dla innych produktów z oferty.

Tryb filmowy oferowany przez model RX100 V jest najbardziej rozbudowaną implementacją funkcji wideo jakie widzieliśmy do tej pory w kompaktach

Jeśli chodzi o system ciągłego AF w trybie filmowym, to radzi sobie on dość dobrze, jednak miewa “zadyszkę” w przypadku szybkiej zmiany kadru lub pojawienia się w nim obiektu, który znajduje się znacznie bliżej niż ten, na który wcześniej ustawiana była ostrość. System dobrze wypada jednak pod względem śledzenia twarzy, co docenią twórcy, którzy tworzą produkcje samemu. Niestety ostrzenie w trybie filmowym to kolejna rzecz, która uwidacznia problem braku ekranu dotykowego. W większości aparatów konkurencji jesteśmy już w stanie dokonywać płynnej korekty ostrości za pomocą dotknięcia ekranu. Tu niestety jest to niemożliwe, a przy tak kompaktowej konstrukcji manualne sterowanie ostrością jest zwyczajnie mało wygodne.

Mimo wszystko tryb filmowy oferowany przez model RX100 V jest chyba najbardziej rozbudowaną implementacja funkcji wideo ze wszystkich kompaktów na rynku i sprawia, że we właściwych rękach posłuży za bardzo ciekawe narzędzie wspomagające główny aparat do filmowania. Mówimy tu szczególnie o wspomnianej wcześniej możliwości rejestracji filmów Full HD z prędkością 120 kl./s.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
31
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)