Hasselblad X1D - Jakość zdjęć w praktyce

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
6
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
3
Funkcjonalność:
6
Marka:
Hasselblad
Nasza ocena:

W czerwcu ubiegłego roku Hasselblad wywołał niemałą sensację prezentując pierwszy na świecie bezlusterkowy (cyfrowy) aparat średnioformatowy. Po ponad 6 miesiącach od premiery aparat nareszcie trafia na rynek. Czy modułowe „średniaki” mają się czego obawiać?

Autor: Maciej Luśtyk

2 Luty 2017
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Praktyka potwierdza to, co zaobserwowaliśmy w studiu. Przy czułościach w zakresie ISO 100 - 400 nie zauważymy praktycznie żadnej różnicy w jakości obrazu, a i przy ISO 800 - 1600 zdjęcia w maksymalnym powiększeniu wyglądają bardzo dobrze. Jeśli jednak zamierzamy oglądać je w rozmiarach nie przekraczających formatu A4, lub na ekranie monitora, bez problemu będziemy mogli korzystać także z wyższych czułości.

Oprócz szczegółowości na dużą pochwałę zasługuje świetne odwzorowanie kolorów i przejść tonalnych oferowane przez 16-bitową matrycę. Pod tym względem otrzymujemy wyniki przewyższające to, co moglibyśmy osiągnąć przy pomocy aparatów pełnoklatkowych. Zdjęcia są wyjątkowo żywe, a barwy soczyste.

ISO 100

ISO 400

ISO 1600

Lepsze odwzorowanie przejść tonalnych ma także wpływ na bardzo naturalne odwzorowanie tonów skóry i światłocienia, co jest jednym z głównych powodów, dla których na średni format decydują się profesjonaliści pracujący w studiu. Pod tym względem Hasselblad X1D nie zawiedzie.

Aparat bardzo dobrze radzi sobie także w pracy w słabszym oświetleniu. Nawet w przypadku zdjęć robionych nocą, przy wartościach rzędu ISO 6400 zdjęcia będą w pełni używalne i nadal szczegółowe, choć zauważymy już spadek dynamiki. W oczy rzuca się także szum, jednak jego struktura jest wyjątkowo drobna i nie wpływa negatywnie na odbiór zdjęć, nawet podczas oglądania ich w dużym powiększeniu.

Średnioformatowa matryca i migawka centralna to także niepowtarzalny charakter rozmycia reprodukcji odblasków światła. Jak widzimy bokeh jest wyjątkowo miękkie i plastyczne, a bliki świetlne przybierają postać ośmiokątów, co nadaje obrazkowi filmowego charakteru.

Z kolei punkty świetlne złapane w ostrości będą miały postać 8 ramiennych gwiazd, nawet w przypadku szeroko otwartej przysłony, co z pewnością docenią fotografowie, mający zamiar używać aparatu w fotografii krajobrazowej.

Wycinek kadru

Pewne problemy zauważamy jedynie podczas pracy w świetle żarowym, gdzie aparat będzie miał trudności z odpowiednim zbalansowaniem temperatury barwowej. Niekiedy też aparat ma tendencję do wpadania w fioletowe tonacje, co zauważymy zwłaszcza podczas fotografowania na śniegu, lub w przypadku gdy słońce znajduje się w mocnej kontrze.

Na szczęście z racji tego, że podczas pracy z aparatem zawsze otrzymujemy pliki RAW, dostosowanie temperatury barwowej na etapie postprodukcji nie będzie stanowiło problemu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
38
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)