Panasonic Lumix DMC-LX15 - test aparatu

Panasonic Lumix DMC-LX15 - test aparatu ocena 79%

Pod koniec września producent zaprezentował trzy nowe aparaty. Wśród nich znalazł się model LX15, który w kompaktowym korpusie oferować ma wszystko, czego od zaawansowanego kieszonkowca mogą wymagać użytkownicy. Sprawdzamy, czy jest tak w rzeczywistości.

OPTYKA

Lumix LX15 może pochwalić się najjaśniejszym obiektywem ze wszystkich 1-calowych kompaktów na rynku, co zwiększyć ma nasze możliwości podczas fotografowania w słabym świetle i ułatwić uzyskanie plastycznego rozmycia tła, co w przypadku kompaktów ze stosunkowo niewielkimi matrycami jest zwykle problematyczne.

Obiektyw Leica DC Vario-Summilux 8,8-26,4 mm f/1.4-2.8 ASPH daje nam ekwiwalent 24-72 mm dla pełnej klatki, co stanowi dość uniwersalny zakres ogniskowych, który sprawdzi się zarówno w reportażu, jak i portrecie i fotografowaniu detali. Warto przy tym wspomnieć, że szkło pozwala na ostrzenie już z odległości 3 cm. Układ optyczny szkła bazuje na 11 soczewkach w 9 grupach, z czego 4 to soczewki asferyczne, w tym dwie ze szkła o obniżonym współczynniku dyspersji. Zestaw ten w teorii powinien zapewnić równą ostrość obrazu w środku i na brzegach kadru oraz dobrze radzić sobie z aberracjami. Zwłaszcza, że mamy do czynienia z produkcją sygnowaną przez Leikę.

Zakres ogniskowych:

24 mm

50 mm

72 mm

Rozdzielczość:

W praktyce nie jest tak kolorowo. Zauważamy widoczną różnice w rozdzielczości, między środkiem, a brzegami kadru, która będzie najbardziej zauważalna przy korzystaniu z krótkich ogniskowych. Co ciekawe, to właśnie przy ogniskowej 24 mm zanotujemy najwyższą rozdzielczość w centrum kadru - 69 pl/mm (MTF 10%), przy przysłonach f/2-2.8. Niestety mocniejsze przymknięcie przysłony wiąże się z sukcesywnym spadkiem szczegółowości obrazu, aż do 50 pl/mm. Na brzegach kadru najlepsze wyniki rzędu 51 pl/mm zanotujemy przy ogniskowej 50 mm i przysłonie f/5.6.

 

Trzeba też wspomnieć o dość szybkim spadku jasności obiektywu. Bo choć producent chwali się światłosiłą f/1.4 to już delikatna zmiana ogniskowej (30 mm) spowoduje jej spadek do wartości f/2.8.

Aberracja:

Dość przeciętnie aparat spisuje się pod względem aberracji chromatycznej. Ta w przypadku kontrastowych obiektów na zdjęciach będzie mocno widoczna, zwłaszcza na brzegach kadru i przy dłuższych ogniskowych. W przypadku ekwiwalentu 50 mm, anomalia ma rozmiar aż 1,71 piksela i będzie znacznie wpływać na jakość zdjęć, zwłaszcza w prawym dolnym brzegu kadru.

Charakterystyka aberracji dla ogniskowej 24 mm

Charakterystyka aberracji dla ogniskowej 50 mm

Charakterystyka aberracji dla ogniskowej 72 mm

Dystorsja:

Projektantom panasonica bardzo dobrze udało się natomiast skorygować dystorsję. Ta właściwie nie nie występuje i nie będzie wpływać na odbiór zdjęć. Jedynie przy dłuższych ogniskowych zauważymy bardzo lekką dystorsję wklęsłą, w żadnym wypadku nie będzie ona jednak widoczna gołym okiem.

Charakterystyka dystorsji dla ogniskowej 24 mm

Charakterystyka dystorsji dla ogniskowej 50 mm

Charakterystyka dystorsji dla ogniskowej 72 mm

Odbicia światła:

Aparat bardzo przeciętnie wypada pod względem radzenia sobie z flarami i odbiciami światła. W przypadku mocniejszego domknięcia przysłony i ostrego światła wpadającego bezpośrednio w obiektyw będą one w stanie popsuć całe zdjęcie. 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0