Test aparatu Fujifilm FinePix E550 Zoom

mmi
10 Lis 2004
Zapraszamy do lektury testu aparatu Fujifilm FinePix E550 będącego najwyższym z reprezentantów nowej serii "E" tegoż producenta. 6-megapikselowa matryca Super CCD HR IV generacji, obiektyw o szerokim 4-krotnym zakresie, duży monitor to najważniejsze cechy tego modelu.

7. MOŻLIWOŚCI I JAKOŚĆ OBRAZU

Rozdzielczość i ostrość

Fujifilm FinePix E550 wyposażony został w IV już generacji przetwornik Super CCD typu HR. Jak wspomnieliśmy na wstępie zdaniem producenta zastosowanie owej technologii owocuje możliwością osiągnięcia wysokiej rozdzielczości bez konieczności powiększania rozmiarów sensora a więc i samego aparatu. Zastosowany tu 6-megapikselowy przetwornik to teoretycznie maksymalna rozdzielczość 2848 x 2136 pikseli. Teoretycznie? Owszem.



Ponieważ wraz z zastosowaniem matryc SuperCCD, koncern Fujifilm konsekwentnie rozwijał technologię interpolacji obrazu (obliczeniowego powiększenia). FinePix E550 umożliwia także rejestrację z wyjściowym sygnałem 12Mpix. dając imponujący format obrazu 4048 x 3040 pikseli. Zawsze podczas analizy jakości zdjęć skłaniamy się raczej do nominalnej wielkości zdjęcia, która jak dotąd prezentowała znacznie wyższy poziom. Jednakże w tym przypadku musimy wyraźnie zaznaczyć, iż obliczeniowe podbicie wielkości zdjęcia nie powoduje w oczekiwanym stopniu straty ostrości obrazu. Szkoda jedynie, iż to właśnie nad interpolowanymi plikami mamy nieco większą kontrolę w postaci 2 dostępnych stopni kompresji JPEG, w odróżnieniu od "rzeczywistego" 6-megapikselowego sygnału, który takiego zróżnicowania nie posiada. Na domiar złego jest on bardzo mocno kompresowany (6MP pliki "ważą" średnio około 1,5 MB) co z pewnością nie pozostało bez wpływu na ostrość detali. Jak widać na poniższych ilustracjach oddanie szczegółów prezentuje zbliżony poziom choć mimo wszystko 6MP zdjęcia są odrobinę bardziej przejrzyste (czyste).

6MP Normal (2848 x 2136)

12MP Normal (4048 x 3040)

12MP Fine (4048 x 3040)

Poza tymi maksymalnymi osiągami aparat umożliwia także rejestrację w rozdzielczości 2048 x 1536, 1600 x 1200 oraz 640 x 480 pikseli w formacie JPEG. Ponadto niezmiernie cieszy także bezstratny format RAW. W tej części testu nie możemy także zapomnieć o olbrzymim udziale optyki w ostrości generowanego obrazu. Przyznajemy, że połączenie omawianej wysokorozdzielczej matrycy z precyzyjnym układem optycznym Fujinon zaowocowało naprawdę znakomitymi efektami zdjęciowymi o niezwykle ostrych liniach i wysokim oddaniem detali. Takiej jakości nie powstydziłaby się niejeden "bardziej okazały" reprezentant konkurencji z poważniejszej klasy.





Reprodukcja kolorów

dobra praca balansu w trudnych warunkach

dobre oddanie barw w świetle mieszanym (dzienne + jarzeniowe)

Fotografując E550 możemy spodziewać się dobrze nasyconych zdjęć. Automatyka balansu bieli w większości przypadków zapewnia wierną reprodukcję barwną choć na przestrzeni testu oczywiście zdarzały się drobne potknięcia. Kilkakrotnie musieliśmy wspomagać nieco automatykę odpowiednimi ustawieniami predefiniowanymi. W cieniu automatyka była zbyt chłodna, natomiast przy świetle żarowym zanadto ciepła, jednakże odrobina wprawy i zastosowanie odpowiednich ustawień owocują w pełni zadowalającymi efektami. Gorąco zachęcamy także do ręcznej kalibracji balansu względem wzorca (białej lub szarej karty), która gwarantuje najpewniejsze w tym względzie rezultaty.

znakomita tonacja i ekspozycja z błyskiem

W przypadku pracy z błyskiem Fuji E550 należą się tylko i wyłącznie wyraźne słowa uznania. Automatyka aparatu niezwykle trafnie dobiera jego siłę, gwarantując optymalną ekspozycję a system równoważenia bieli wiernie oddaje barwy oryginału. Nie inaczej jest także w przypadku portretów, które charakteryzują się naturalnym odcieniem koloru skóry pozbawionym jakiejkolwiek dominanty.

Czułości (szumy)
Z całą pewnością należy pochwalić zastosowany w E550 nowy przetwornik za bardzo niski poziom generowanych szumów, wynikających ze wzmacniania sygnału (podnoszenia ekwiwalentu czułości). Zdjęcia rejestrowane przy ISO80 są "czyste" i bardzo gładkie. Poziom zakłócenia oczywiście rośnie wraz z zastosowaną czułością, przybierając poziom odczuwalny przy ISO400 (szczególnie w cieniach). Natomiast warto zaznaczyć zaskakująco dobrą postawę aparatu przy ISO800. Co prawda czułość ta udostępniona zostaje tylko dla 3-megapikselowego zdjęcia, jednakże jak na tę klasę sprzętu przetwornik zapewnia bardzo dobrą jakość obrazu i z całą pewnością wartość ta nie jest tylko wyśrubowanym osiągiem lecz z powodzeniem ISO800 może być używana w szczególnych sytuacjach zdjęciowych. Duży plus.

całe zdjęcie

ISO80

ISO100

ISO200

ISO400

ISO800

Dystorsja, aberracja i winietowanie

cale zdjęcie z odczuwalną dystorsja wypukłą...

Obiektyw FinePixa E550 generuje dość wyraźną około 1% dystorsję wypukłą występującą przy ujęciach szerokokątnych (a więc przy ekwiwalencie 32,5 mm), natomiast przy maksymalnym zbliżeniu praktycznie nie występuje dystorsja wklęsła. Również problem aberracji chromatycznej (purpurowych przebarwień w miejscach o wysokim kontraście) przybiera dokuczliwy poziom szczególnie przy ujęciach szerokokątnych, zanikając znacznie przy nieco wyższych wartościach ogniskowej. Natomiast winietowanie, czyli zaciemnienie obrazu na jego rogach przyjmuje w pełni akceptowany poziom w całym zakresie nawet z maksymalnym otworem przysłony. Reasumując przyznajemy, iż ogólna jakość obrazu oferowana przez połączenie układu optycznego z matrycą światłoczułą Fuji E550 stoi na bardzo wysokim poziomie.

...oraz wycięty fragment w skali 1:1 z aberracją ch.

Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0