Test aparatu Fujifilm FinePix E550 Zoom

mmi
10 Lis 2004
Zapraszamy do lektury testu aparatu Fujifilm FinePix E550 będącego najwyższym z reprezentantów nowej serii "E" tegoż producenta. 6-megapikselowa matryca Super CCD HR IV generacji, obiektyw o szerokim 4-krotnym zakresie, duży monitor to najważniejsze cechy tego modelu.
6. WŁAŚCIWOŚCI I FUNKCJE FOTOGRAFICZNE

FinePix E550 to aparat adresowany zarówno do wymagających amatorów jak i nieco bardziej wyrobionych użytkowników. Wskazują na to oferowane przez tę konstrukcję liczne programy tematyczne oraz półmanualne i manualna możliwość kontroli ekspozycji. Najważniejsze tryby pracy (programy, P/A/S/M czy film) udostępnia nam wygodne pokrętło umieszczone na górnej części aparatu, natomiast pozostałe, niemniej ciekawe kryją się już w menu aparatu.



Tryby pracy
W każdym (poza filmowym) z dostępnych trybów pracy dostępnych za pomocą funkcyjnego pokrętła użytkownik ma do dyspozycji wybór rozdzielczości, czułości i trybu kolorów, które kryją się w podręcznym menu wywoływanym niebieskim przyciskiem funkcyjnym (F). Podstawowe tryby obejmują (zgodnie z ruchem wskazówek zegara): pełną automatykę - z dostępem do samowyzwalacza i trybu zdjęć seryjnych, automatykę programową P-AE z automatycznie dobieranymi parametrami ekspozycji według zadanego pomiaru światła, z możliwym shiftem, czyli zmianą stosunku czasu do przysłony (z zachowaniem poziomu ekspozycji) i kompensacją zdjęcia. W trybie tym użytkownik posiada także pełny dostęp do wszystkich ustawień aparatu. Dalej mamy priorytet migawki AE - ręcznie wybierany czas otwarcia migawki w zakresie od 3" do 1/1000 s. w skoku co 1/3EV; priorytet przysłony AE - ręcznie wybierany otwór przysłony w zakresie od F2,8 do F8.0 (W) i F5.6-F8.0 (T), oraz manual, który rozszerza zakres dostępnych czasów migawki do 1/2000 s. Lista zamykana jest przez sekwencje filmowe oraz programy tematyczne. Pierwszy realizowany jest w rozdzielczości 640x480 lub 320x240 w tempie 30 kl/s. użytkownik ma dostęp tylko do jasności LCD i menu Setup. Drugi obejmuje typowe sceny (nocną, sportową, krajobrazową i portretową).

Ekspozycja
FinePix E550 udostępnia 3 podstawowe sposoby pomiaru ekspozycji: punktowy (zdeterminowany centralnie), uśredniony-skoncentrowany oraz matrycowy pomiar Multi TTL, opierający się o wynik z 64 stref pomiarowych kadru. Jak już wspomnieliśmy zaproponowane na podstawie zadanego pomiaru wartości możemy skorygować w zakresie +/-2EV ze skokiem 1/3EV. Wartą odnotowania jest także funkcja auto bracketingu, który obejmuje serię 3 zdjęć (w kolejności poprawne, prześwietlone, nieoświetlone) z uprzednio zdefiniowanym skokiem o 1/3, 2/3 lub 1EV. Właściwość ta z pewnością przyda się zarówno bardziej wymagającym użytkownikom, jak i tym nieco mniej wprawionym, którzy mogą mieć jeszcze kłopoty z uzyskaniem optymalnej ekspozycji. Kolejnym z elementów niosącym za sobą wpływ na ekspozycję jest niewątpliwie zastosowany ekwiwalent czułości. W trybie jej automatyki obejmuje on zakres ISO80-640 natomiast ręczny wybór udostępnia nam wysoką wartość ISO800, która jednak ogranicza maksymalną rozdzielczość rejestrowanego obrazu do 2048 x 1536 (3MPix).

Pomiar ostrości

E550 udostępnia ręczny wybór aktywnego obszaru ostrości

Ciekawie również prezentuje się lista trybów ustawiania ostrości. Obejmuje ona ostrzenie centralne z zablokowanym polem pomiarowym, matrycowy pomiar obszarowy z pierwszeństwem pierwszego planu, ostrość ciągłą (śledzącą) realizowaną tylko w centrum kadru, pomiar wielopunktowy (selektywny) z możliwością ręcznego wyboru jednego z 49 pól pomiarowych rozmieszczonych w układzie 7 x 7, a także strojenie manualne. Zaiste takiej listy nie powstydziłby się przedstawiciel bardziej zaawansowanej klasy. Do dwóch ostatnich mamy jednak małe zastrzeżenia. W czasie trwania testu pomiar selektywny kilkakrotnie pomylił się, przez co wybrany punkt ostrości, który miał być ostry - co sygnalizował aparat - wcale takim nie był. Z kolei ostatni z wymienianych sposobów strojenia naszym zdaniem nie został rozwiązany zbyt szczęśliwie. Tu dobieranie odległości odbywa się przy połączeniu przycisku ekspozycji i dźwigni zoom, niestety bez żadnej podpowiedzi. I choć duży monitor zapewnia precyzyjny podgląd, to jednak wyraźnie brakuje tu powiększenia obrazu czy choćby skali odległości. Szkoda.

manualne ostrzenie pozostawia do życzenia

W trybie normalnej rejestracji aparat ogniskuje z odległości 60 cm, co jest wynikiem bardzo przeciętnym. W trybie makro jest już nieco lepiej, choć i tak osiągi testowanego FinePixa odstają nieco od konkurencji. Tu minimalny dystans od fotografowanego obiektu wynosi 7,5 cm, co pozwala na rejestrację pola o powierzchni 6,8 x 5,1 cm.

Balans bieli
System równoważenia bieli poza bardzo dobrą automatyką obejmuje także tryb manualny, definiowany względem wzorca (białej lub szarej karty) oraz profile predefiniowane tj.: słońce, cień (chmury), światło żarowe i trzy jarzeniowe (dzienne 5700-7100K, ciepłe białe 4600-5400K, zimne białe 3900-4500K), które umożliwią uzyskanie optymalnych efektów przy niekiedy bardzo zróżnicowanym oświetleniu tego typu. Jak widać na tej liście nie znalazło się miejsce na profil światła błyskowego, jednakże wspomniana już znakomita automatyka gwarantuje w pełni zadowalające efekty.

dobry balans automatyczny i profile jarzeniowe: dzienne, ciepłe białe i zimne białe


automatyka balansu bieli pracuje bardzo dobrze także z błyskiem


Funkcje dodatkowe
W Fuji E550 arcyciekawie rozwiązane zostały możliwości rejestracji seryjnej. Poza wyżej opisanym bracketingiem aparat oferuje trzy dodatkowe formy klasycznej rejestracji seryjnej (bez zmiany wartości ekspozycji). Składają się na nie:
  • Pierwsze 4 - szybka, 4 klatkowa seria rejestrowana w tempie 3 kl/s. bez względu na wielkość plików, w której powrót do ponownej, pełnej gotowości aparatu (wraz z możliwością rejestracji kolejnej serii) oscyluje w granicach około 6,5-7 s.
  • Ostatnie 4 - umożliwiająca ciągłą rejestrację maksymalnie 40 zdjęć(!) w tempie 4 kl/s. (również bez względu na rozdzielczość), z których zapisane zostanie ostatnie 4 ujęcia z serii. Tu również czas potrzebny na uzyskanie pełnej gotowości do kolejnej rejestracji to około 7s.
  • Długą serię - dostępną tylko w trybie automatyki aparatu, która umożliwia zapisanie aż 40 zdjęć zarejestrowanych w tempie 1,6 kl/s. (tu jednak pojawia się ograniczenie rozdzielczości do 1600 x 1200) z niemal bezpośrednią gotowością do kolejnej rejestracji. Przyznajemy duże brawa!

FinePix E550 oferuje także możliwość wprowadzenia korekty ostrości linii zdjęcia w skali +/-1, oraz dostępny za pomocą funkcyjnego przycisku (F.) tryb kolorów, który poza standardową barwną rejestracją obejmuje tryb chrome, o podwyższonym nasyceniu oraz rejestrację czarno-białą.



trzy tryby kolorów oferowane przez E550


Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0