Test aparatu Fujifilm FinePix E550 Zoom

mmi
10 Lis 2004
Zapraszamy do lektury testu aparatu Fujifilm FinePix E550 będącego najwyższym z reprezentantów nowej serii "E" tegoż producenta. 6-megapikselowa matryca Super CCD HR IV generacji, obiektyw o szerokim 4-krotnym zakresie, duży monitor to najważniejsze cechy tego modelu.
4. WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

Optyka
E550 wyposażony został w 4-krotny obiektyw Fujinon o ogniskowej 7.2-28.8mm, co stanowi nieco rozszerzony ekwiwalent 32.5-130mm (dla małego obrazka). Cały jej zakres przechodzimy w około 8 skokach zapewniając sobie tym samym dość przeciętną płynność kadrowania. Także pod względem jasności obiektyw testowanego FinePixa nie zachwyca. Maksymalny otwór przysłony to kolejno F2.8 (dla ujęcia szerokokątnego) i spada do F5.6 (dla tele), nawet jak na tę klasę jest słabym wynikiem.



Warto również nadmienić, iż właściwości obiektywu możemy nieco zmodyfikować stosując opcjonalne konwertery. I tak, przy użyciu nasadki 0.76x uzyskamy ekwiwalent 24.7mm natomiast przy zastosowaniu 1.94x zwiększamy jej zakres do ekwiwalentu 252mm. Obydwa konwertery mocowane są przy użyciu dedykowanego adaptera za pomocą bardzo wygodnego bagnetowego mocowania.

przycisk zwalniający pierścień konwerterów (oblewający obiektyw)

Możliwości celownicze oraz wyświetlacze
Kadrowanie w E550 odbywać się może za pomocą wizjera optycznego lub dużego monitora LCD typu TFT. Pierwszy przekazuje około 77% rejestrowanego obrazu co jest wynikiem mocno przeciętnym. Jednakże cieszy fakt, iż wyposażony został w ramkę informującą o błędzie paralaksy (co zdarza się już coraz rzadziej) oraz zieloną diodę zgłaszającą gotowość aparatu oraz zagrożenie o poruszeniu ujęcia, a także co ciekawe, informacje o niepoprawnej ekspozycji (ewentualnego prze/niedo-świetlenia).



Imponująco natomiast przedstawia się praca z użyciem wyświetlacza. Duży, 2-calowy monitor o wysokiej rozdzielczości 154.000 punktów przekazuje 96% rejestrowanego obrazu stanowiąc wygodne narzędzie celownicze, które sprawdza się niemal w każdych warunkach. Zarówno w dużym słońcu, jak i podczas trudnych zdjęć nocnych uzyskiwany podgląd jest naprawdę czytelny, a dzięki aż 10-stopniowej skali jasności mamy możliwość szerokiej regulacji jakości obrazu.

Lampa błyskowa



Wbudowana lampa błyskowa typu pop-up umieszczona jest w centralnej części aparatu. Niestety nawet w trybie jego pełnej automatyki, lampa musi zostać podniesiona przez użytkownika (nie zwalnia się samoczynnie jeżeli następuje potrzeba błysku) i dopiero po jej otworzeniu możemy zdać się na automatykę jej błysku. Poza wspomnianym trybem auto oferuje ona także błysk redukujący efekt czerwonych oczu z ewentualna synchronizacją z długimi czasami naświetleń (np. portret nocny), samą synchronizację bez redukcji, a także błysk dopełniający (wymuszony) oraz wyłączony. Lampa wspomagana jest przez zewnętrzny czujnik kontroli błysku a jej roboczy zasięg pracy obejmuje zakres 0.6-4.5m (przy szerokim kącie) i 0.6-2.2m (przy tele). Nieco bardziej wprawionych użytkowników z pewnością ucieszy możliwość wprowadzenia korekty siły błysku w zakresie +/-0.7 EV.

Pamięć, zasilanie i złącza



FinePix E550 zapisuje pliki na maleńkich kartach xD-Picture. Przy standardowych rozdzielczościach aparat nie udostępnia poziomów kompresji do wyboru i tylko dla interpolowanego powiększenia mamy do dyspozycji wybór pomiędzy jakością Normal i Fine. O ile przy maksymalnej nominalnej rozdzielczości (6MPix) generowane JPEGi zajmują około 1.5MB o tyle już interpolowane powiększenia (12MPix) rozrastają się kolejno do ok. 2.5MB (Normal) i 4.5MB (Fine). Testowany Fuji umożliwia również rejestrację w formacie CCD-RAW, jednakże jak ilustruje poniższa tabela na 16MB karcie dodawanej do wyposażenia aparatu mieści się tylko jedno takie zdjęcie. Wobec powyższego zakup dodatkowej karty wydaje się być wydatkiem nieuniknionym, do czego zresztą producenci aparatów już nas przyzwyczaili.

border=2;sizex=3;sizey=8;headersx=0;headersy=0| Rozdzielczość obrazu; Jakość; Liczba zdjęć na xD16MB;
CCD-RAW; ; 1;
12MPix (4048 x 3040);Fine;3;
12MPix (4048 x 3040);Normal;6;
6MPix (2848 x 2136);Normal;10;
3MPix (2048 x 1536);Normal;19;
2MPix (1600 x 1200);Normal;25;
0.3MPix (640 x 480);Normal;122


Zasilanie w aparacie E550 realizowane jest poprzez 2 akumulatory Ni-MH typu LR-6 (AA) o pojemności 2300mAh. Cieszy fakt, iż tak pojemne ogniwa zostały dołączone wraz z ładowarką (BC-NH01) do zestawu handlowego (znajdujemy je w pudełku razem z aparatem). Czas potrzebny na ich pełne naładowanie to ok. 4,5 godziny. Po takim czasie umożliwiają nam wykonanie około 200 zdjęć, 50% z błyskiem oraz umiarkowanym ich podglądzie.



Pozostałe wyjścia/wejścia to złącze opcjonalnego zasilacza, port USB 1.1 oraz A/V. Wszystkie trzy zabezpieczone są gumową zaślepką, która o dziwo nie jest w żaden sposób przytwierdzona do aparatu i z pewnością zaginie niejednemu użytkownikowi podczas eksploatacji. Wyjątkowo nieszczęśliwe rozwiązanie.

Szybkość pracy
Od razu brawa! FinePix E550 to piekielnie szybka konstrukcja jak na kompaktowy aparat amatorski. Producent podaje, iż czas potrzebny na uzyskanie pełnej gotowości aparatu od momentu wciśnięcia głównego włącznika to ok. 1,2 s. (!) Przyznajemy, że wynik ten znalazł swoje potwierdzenie podczas testu. Natomiast zmiana wartości ogniskowej obiektywu od skrajnej pozycji wide do tle wynosi ok. 1,5 s.

Rewelacyjnie reaguje także migawka. Opóźnienia rzędu 0,1 s. po uprzednim pomiarze ostrości oraz 0,4 włączając pomiar to wyniki naprawdę bardzo dobre. Czas potrzebny na zapisanie plików na karcie pamięci również prezentuje zadowalający poziom i wynosi około 2 sekund (średnio 2,14 przy interpolowanej wielkości 12MPix o jakości Fine; 2,04 12 Mp Normal oraz 2,00 s. przy nominalnej, 6 Mp jakości Normal). To znakomite tempo wzrasta jeszcze podczas odtwarzania zdjęć (osiągając wartości 1,5 s. 12Fine; 1,2 12Normal oraz 1,14 s. 6Normal). Zdjęcia seryjne, które prezentują się równie znakomicie opiszemy w dalszej części testu.

Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0