Test aparatu Sony Cyber-shot DSC-F828

Sony Cyber-shot DSC-F828 był pierwszym aparatem na rynku, oferującym rozdzielczość 8 Megapikseli. Elektryzowała także informacja o obiektywie jaki zamontowano w następcy popularnego DSC-F717 (7-krotny Carl Zeiss T* 28-200mm F2.0-F2.8). Sprawdziliśmy co może topowa konstrukcja Sony.
WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE

Cyber-shot DSC-F828 oferuje wszystkie tryby pracy jakich możemy spodziewać się po zaawansowanym aparacie cyfrowym. Do tego dochodzą funkcje charakterystyczne dla firmy Sony, np. program zdjęć nocnych w podczerwieni. Na uwagę zasługuje też rozbudowany system pomiaru ostrości i wygodny sposób dobory balansu bieli (w F717 ukryty w menu).



Tryby ekspozycji
Tryby dobierane pokrętłem trybów ekspozycji:
- aparat sam dobiera czas migawki i przysłonę oraz czułość, a w razie potrzeby uruchamia lampę. Dostępne są takie ustawienia jak rozdzielczość, tryb lampy, napęd i funkcja makro. Reszta pozostaje zablokowana.;
(P) Program - automatyka ekspozycji z dostępem do wszystkich funkcji aparatu. Na podstawie wybranej metody pomiaru światła aparat dobiera czas ekspozycji i przysłonę, ale możemy płynnie korygować wzajemny stosunek obu parametrów (pokrętłem nastawczym - pierwsza zmiana sygnalizowana jest znakiem P*) przy zachowaniu stałego wartości ekspozycji. Dostępne czasy ekspozycji wynoszą od 1 sek. do 1/3200 sek.;
(S) Priorytet migawki - użytkownik wybiera czas ekspozycji, a automatyka aparatu dobiera odpowiednią liczbę przysłony. Dostępne są czasy z zakresu 30 - 1/2000 sek. w drobnym skoku 1/3EV.;
(A) Priorytet przysłony - użytkownik wybiera liczbę przysłony, a automatyka aparatu dobiera odpowiedni czas ekspozycji (z zakresu 8 - 1/2000 sek.). Dostępne są wartości przysłony z zakresu F2.0 - F8.0 dla szerokiego kąta oraz F2.8 - F8.0 dla maksymalnego zbliżenia - w obu wypadkach skok wynosi 1/3EV. Niestety podczas pracy w studio okazało się, że przy synchronizacji z lampą 1/60 sek. najmniejszy otwór przysłony F8.0 jest zbyt duży. Aby zdjęcie nie było prześwietlone trzeba było użyć neutralnych filtrów przyciemniających.;(M) Manual - ręczny dobór obu parametrów ekspozycji spośród podanych wyżej zakresów. Wbudowany światłomierz podaje różnicę miedzy wprowadzonym przez nas ustawieniem, a wynikiem pomiaru w zakresie +/-2EV (ze skokiem 1/3EV).;
(SCN) Scenki - tryby automatyczne do typowych sytuacji - wybierane z poziomu menu aparatu:
  • Zmierzch - długi czas ekspozycji
  • Portret o zmierzchu - długi czas ekspozycji zsynchronizowany z lampą
  • Krajobraz - duża głębia ostrości (duża liczba przysłony)
  • Portret - mała głębia ostrości (mała liczba przysłony)
;Film - rejestracja sekwencji filmowych:
  • 640 x 480, 30 kl/sek. z dźwiękiem, bez limitu długości z kartami MS / MS Pro
  • 640 x 480, 16 kl/sek., z dźwiękiem, bez limitu
  • 160 x 112, 8 kl/sek., z dźwiękiem, bez limitu
]Jak widać, na powyższej liście nie ma trybu pracy programowanego przez użytkownika, to znaczy takiego, w którym wprowadzimy ustawienia (np. do powtarzającej się często sytuacji) i będziemy mogli do nich szybko powrócić w dowolnym momencie.

Nightshot


Poza podstawowymi trybami pracy spotykanymi w większości zaawansowanych aparatów, F828 oferuje dwa interesujące dodatki. Pierwszy to funkcja Nightshot, umożliwiająca fotografowanie w całkowitej ciemności. Efekt widać na powyższym przykładzie - zdjęcie przypomina obraz podczerwony, taki jak w noktowizorze (aparat szpiegowski?). Druga funkcja to Nightframing, w którym kadrujemy w podobny sposób (tzn. podglądamy obraz podczerwony), ale zdjęcie robione jest z lampą. Dobra zabawa gwarantowana.

Ekspozycja
Do dyspozycji mamy 3 standardowe metody pomiaru światła: matrycowy (punkty pomiarowe rozłożone równomiernie na całym kadrze), uśredniony centralnie-ważony (pomiar głównie z centrum kadru) oraz punktowy. Automatyka ekspozycji dobierze parametry ekspozycji zgodne z wynikiem pomiaru i trybem pracy. Możemy jednak skorygować wartość ekspozycji w zakresie +/-2EV w skoku 1/3EV lub skorzystać z bracketingu ekspozycji. Robimy wtedy serię 3 zdjęć, z których pierwsze i ostatnie są skorygowane o zadaną wartość. Skok wartości naświetlenia między kolejnymi ujęciami może wynieść 0.3EV, 0.5EV lub 1.0EV.

Na obudowie znajdziemy także dedykowany przycisk blokady ekspozycji AE Lock. Pozwala on na zmierzenie światła, zablokowanie ustalonej wartości i przekadrowanie sceny. Kolejnym elementem kontroli naświetlenia jest dobór ekwiwalentu czułości. W trybie Auto aparat dobiera sam odpowiednią wartość z zakresu ISO 64 - 200. Przy wyborze ręcznym do dyspozycji są: ISO 64, 100, 200, 400, 800. Uprzedzając test zdjęciowy dodajmy, że F828 ma troche przkłamaną skalę ekwiwalentów czułości, tzn, ISO64 odpowiada ISO90 - ISO100 w poprawnie skalibrowanym aparacie. Nie ma to wpływu na działanie pomiaru światła wbudowanym światłomierzem, jednak jeśli korzystamy ze światłomierza zewnętrznego (np. w studio) będziemy musieli wprowadzić odpowiednią korektę parametrów ekspozycji. Tak być nie powinno.

Ostrość
System strojenia ostrości jaki oferuje DSC-F828 jest niezwykle rozbudowany. Zacznijmy od tego, że pomiar AF realizowany jest metodą detekcji kontrastu. Oznacza to, że w słabym świetle lub przy jednolitej powierzchni system pomiarowy potrzebuje wsparcia ze strony diody doświetlającej. Tu z pomocą przychodzi Hologram AF. Aparat wysyła w stronę obiektu siatkę laserowych promieni dając systemowi detekcji kontrastu punkt oparcia. Trzeba przyznać, że cały system jest niezwykle skuteczny, nawet w całkowitej ciemności.



Do dyspozycji mamy następujące tryby pomiaru ostrości: pomiar pojedynczy (AF-S) realizowany w momencie dociśnięcia spustu migawki i pozwalający na zablokowanie ostrości po zmierzeniu; pomiar Monitorujący (AF-M), który mierzy ostrość ciągle, nawet gdy nie dotykamy spustu migawki, i blokuje ostrość po lekkim dociśnięciu; pomiar ciągły (AF-C) mierzący ostrość tak długo jak spust migawki będzie dociśnięty. Ostatni tryb to ustawienie manualne ostrości realizowane z pomocą dedykowanego pierścienia na obiektywie. Tak jak już wspominaliśmy na monitorze pojawia się skala dystansu, a z poziomu menu możemy aktywować funkcję powiększenia (2-krotnego) centralnej partii kadru.

Kolejny podział trybów pomiaru ostrości dotyczy aktywnych punktów AF. Tu także F828 daje wielką swobodę działania. Do dyspozycji mamy pomiar punktowy (w centrum kadru), pomiar wielopunktowy (5 obszarów w układzie krzyżowym z automatycznym wyborem punktów aktywnych) oraz pomiar 1-punktowy ze swobodnym przesunięciem ramki AF. Samo przewijanie punktu AF w obrębie kadru jest zaskakująco szybkie. Wyboru jednej z metod dokonujemy dociskając joystick (rotacyjnie aktywujemy kolejne tryby), natomiast w trybie płynnego przesuwania ramki AF przesuwamy ją także z pomocą joysticka. Gotowość pomiaru ostrości sygnalizowana jest podświetleniem aktywnej ramki na zielono oraz dodatkowo zielonym punktem (na górze monitora).

W trybie normalnym zakres pomiaru ostrości wynosi 23 / 69cm (w zależności od ogniskowej) - nieskończoność. W imponującym trybie makro dystans minimalny wynosi zaledwie 2cm.

Tryby specjalne (efekty) i korekta obrazu
Poza wspomnianymi wyżej trybami ekspozycji F828 oferuje kilka trybów fotografowania z nałożonym efektem specjalnym. Jest to standardowy zestaw oferowany w innych aparatach tej firmy i my standardowo wytykamy, że na liście nie ma zdjęć czarno-białych. Choć oczywiście w komputerze bardzo łatwo przerobić fotografię barwną na czarno-białą, to aparat cyfrowy po to ma monitor LCD żebyśmy mogli zawczasu podejrzeć efekt. Niestety konstruktorzy z Sony uparcie unikają tego rozwiązania. Są za to tryby: Negative Art - czyli obraz z odwróconymi kolorami; Sepia - zdjęcia w sepii; Solaryzacja - zdjęcie barwne z ujednoliceniem płaszczyzn o podobnej tonacji. Powyższe ustawienia wybieramy w jednej z zakładek menu.



W zakładce menu poświęconej korekcie obrazu znajdziemy takie pozycje jak: Tryb kolorów (Real / Standard gdzie Standard oznacza wyższe nasycenie kolorow) oraz korektę Ostrości, Nasycenia i Kontrastu. Wszystkie w układzie +, Normal, - choć przydałby się zakres większy niż 3-stopniowy. Na przykład trzeba się bardzo postarać by zobaczyć różnicę między zdjęciem o skorygowanej ostrości a zdjęciem bez korekty. Gdyby skala sięgała choćby +/-2 skoków danego parametru, byłoby sensowniej

Balans bieli
F828 naprawia błędy popełnione przy projektowaniu poprzedniego F717 i na obudowie znajdziemy przycisk kontroli balansu bieli. Poza podstawowym trybem Auto, kolejne ustawienia balansu predefiniowanego obejmują: balans do światła dziennego, balans do zachmurzonego nieba, do światła jarzeniowego, do światła żarowego, do światła lampy błyskowej, oraz balans manualny mierzony według wzorca bieli. Nie jest to może rekordowo długa lista, ale do podstawowych zadań wystarczy. Doceniamy wygodę wyboru trybu balansu.

Przykład dobrego działania systemu równoważenia światła białego


Zdjęcia seryjne
Przyciskiem na boku obudowy (i pokrętłem nastawczym) wybieramy tryb napędu. Podstawowa pozycja to zdjęcia pojedyncze, kolejna to szybka seria (Speed Burst) realizowana w tempie 2.5 kl/sek. z limitem 7 ujęć w serii i bez krótkiego podglądu między kolejnymi ujęciami. Drugi tryb zdjęć seryjnych oferuje tempo 2.3 kl/sek. z takim samym limitem 7 ujęć, ale tu kolejne zdjęcia pokazują się na moment na ekranie LCD. Kolejny tryb to tzw. Multi-seria gdzie w jednym pliku (1M) zapisywanych jest 16 małych ujęć. Możemy wybrać interwał między kolejnymi ujęciami: 1/7.5 sek., 1/15 sek. lub 1/30 sek. Ostatnia pozycja na liście trybow napędu to bracketing ekspozycji, który już wcześniej omówiliśmy.

Funkcje dodatkowe
Nie było jeszcze okazji by wspomnieć, ze pliki RAW oraz TIFF zapisywane są z towarzyszeniem takiego samego zdjęcia JPEG w najwyższej jakości. Ponadto możemy zadać funkcję zapisywania do każdego zdjęcia małej kopii o rozmiarach 320x240 (E-mail), którą szybko i wygodnie wyślemy pocztą elektroniczną.

Tradycyjnie aparat umożliwia nagranie krótkiej notatki dźwiękowej jako komentarz do zdjęcia. W trybie odtwarzania możemy też przeprowadzić wstępną obróbkę nagranego filmu (przycięce i łączenie). Na tej samej zasadzie możemy zwykłe zdjęcia podkadrować lub zapisać jako kopia w mniejszej rozdzielczości.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Prezenty dla fotografa 2018, cz.2 - wybiera Maciek Zieliński
5 Gru 2018
Od sympatycznych drobiazgów, po nowy zaawansowany korpus, na który przecież zasłużyliście! Sprawdźcie drugą część artykułu, w którym podsuwamy Wam najciekawsze pomysły na gwiazdkowe foto-upominki!
0
Panasonic Lumix FZ2000 - narzędzie wymagających twórców
30 Lis 2018
Panasonic Lumix FZ2000 to jeden z najbardziej uniwersalnych aparatów na rynku. Oferuje rozwiniętą ergonomię i możliwości wideo, których nie powstydziłby się niejeden profesjonalny korpus.
1
Prezenty dla fotografa 2018, cz.1 - wybiera Maciek Luśtyk
28 Lis 2018
Od sympatycznych drobiazgów, po nowy zaawansowany korpus, na który przecież zasłużyliście! Przez cały grudzień będziemy Wam podsuwać najciekawsze pomysły na gwiazdkowe foto-upominki!
0
Przetestuj i wygraj Samyanga AF 14 mm f/2.8 - opinia Stanisława Strzyżewskiego
28 Lis 2018
W październiku zaprosiliśmy Was do wzięcia udziału w konkursie, w którym mogliście sprawdzić w praktyce obiektyw Samyanga AF 14 mm f/2.8. Spośród wszystkich zgłoszeń wyłoniliśmy trzech uczestników. Dziś prezentujemy Wam opinię drugiego z nich, Stanisława Strzyżewskiego.
0