Właściwości i funkcje fotograficzne

Przetestowaliśmy w naszej redakcji najnowszy topowy kompakt Nikona. Aparat COOLPIX 8700 uzyskał bardzo wysokie noty. Zapraszamy do przeczytania testu.

Autor: mmi

6 Kwiecień 2004
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Właściwości i funkcje fotograficzne

Tryby pracy

Coolpix 8700 ma ciekawie rozwiązany sposób wyboru trybu pracy. Z poziomu menu, w kanale ustawień użytkownika (User Setting) do dyspozycji mamy opcje: Auto, Scene, Custom oraz Custom 2.

tryby pracy

Nieco przekornie zaczniemy od końca, który tu jest najciekawszy. W trybach Custom 1 i 2 mamy dostęp do wszystkich ustawień aparatu, które po każdej zmianie są automatycznie zapamiętywane i mogą być szybko przywrócone przez fotografującego. Nie trzeba chyba przekonywać jak wygodne jest to rozwiązanie. Możliwość szybkiego przywołania najczęściej stosowanego sposobu pomiaru światła, ekwiwalentu czułości czy balansu bieli z pewnością pozwoli niejednemu użytkownikowi na zaoszczędzenie tak cennego w wielu sytuacjach zdjęciowych czasu.

Podczas pracy w opisywanych trybach mamy oczywiście dostęp do automatyki programowej (P) z możliwym shiftem (czyli płynną zmianą kombinacji czasu i przysłony z jednoczesnym zachowaniem naświetlenia), trybu priorytetu migawki (S), w którym dostępny zakres czasów to od 1/4000 sek. do 8 sekund. Priorytetu przysłony (A), z wartościami od f/2,8 do f/8,0 (jednak przy ogniskowej 71,2 mm minimalny otwór przysłony rośnie do f7,4). Oraz trybu manualnego (M), w którym rozszerzony zostaje zakres dostępnych czasów otwarcia migawki do 10 min i wymuszonego czasu Bulb. W każdym z tych trybów (poza manualnym) możliwa jest korekta ekspozycji w zakresie +/-2EV ze skokiem 0.3EV.

Poruszanie się pomiędzy trybami pracy odbywa się bardzo płynnie. Przycisk Mode oraz pokrętło nawigacyjne zmienia tryb pracy (P/A/S/M). Ta sama kombinacja dotyczy również przycisku korekty ekspozycji czy funkcyjnego przycisku użytkownika (FUNC).

przycisk użytkownika FUNC

Amatorom rozpoczynającym swoją przygodę z cyfrowym fotografowaniem Coolpix 8700 proponuje tryby: Scene oferujący aż 12(!) programów tematycznych (ciekawsze z nich to sztuczne ognie, zachód słońca czy zdjęcia panoramiczne) oraz Auto, w którym to większość ustawień dobieranych jest automatycznie przez aparat.

imponujący zestaw programów tematycznych

Bardzo ciekawą funkcją jest Nikonowski BBS (Best Shot Selector). Dzięki niej aparat wykonuje serię zdjęć (maksymalnie 10) zapisując po uprzedniej analizie najlepsze z nich pod względem następujących parametrów: ostrości, najmniejszego obszaru prześwietlenia lub niedoświetlenia czy też całościowego rozkładu naświetlenia. Dużą podpowiedzią dla użytkownika z pewnością jest również możliwość wyświetlenia ?żywego? histogramu obrazującego rozkład naświetlenia w czasie wykonywania zdjęcia. Możemy więc z pełną śmiałością stwierdzić iż fotografowanie Coolpixem 8700 przyjdzie z łatwością zarówno dla początkujących amatorom jak i bardziej zaawansowanym użytkownikom.

Pomiar ekspozycji

Coolpix 8700 oferuje 4 tryby pomiaru światła:

  • matrycowy polegający na analizie pomiarów z 256-segmentów
  • centralnie ważony
  • punktowy
  • punktowy przypisany do aktywnego pola AF.

Trzeba przyznać, że pomiar matrycowy spisuje się znakomicie i możemy mu zaufać w większości sytuacji zdjęciowych (tylko w sytuacjach o dużym kontraście da się zauważyć delikatne niedoświetlenie). Przy pomiarze punktowym aparat dobiera ekspozycję na podstawie pomiaru centralnego pola zajmującego 1/32 części kadru, natomiast przy pomiarze skoncentrowanym (centralnie-ważonym) mierzona ekspozycja w szczególności uwzględnia 80% kadru.

Ciekawym rozwiązaniem jest skojarzenie punktu pomiarowego ekspozycji z aktywnym punktem autofocusa. Może być ono wybierane automatycznie przez aparat na podstawie pierwszeństwa pierwszego planu lub ręcznie za pomocą wybieraka. Coolpix 8700 oferuje również tradycyjną blokadę ekspozycji, dzięki temu możliwe jest wykonanie kilku zdjęć z niezmiennym czasem otwarcia migawki, przysłoną, ekwiwalentem czułości czy balansem bieli.

Oczywiście dobrana ekspozycja może zostać przez nas skorygowana. Dostępny zakres to +/-2EV ze skokiem 0.3EV. natomiast mniej doświadczonym fotografom z pomocą przyjdzie bracketing ekspozycji, który umożliwia wykonanie serii 3 lub 5 zdjęć z korektą +/- naświetlenia w krokach 0.3, 0.7, 1.0EV.

Tak więc systemowi pomiaru ekspozycji możemy przyznać ocenę bardzo dobrą. Szkoda tylko, że jego wybór możliwy jest jedynie z poziomu menu i nawet przycisk funkcyjny nie umożliwia przypisania takiej opcji.

Pomiar ostrości

Za odpowiednie ustawienie ostrości odpowiada system detekcji kontrastu TTL. W trudnych warunkach wspomagany jest on lampą asystującą. Ostrość ustawiana jest za pomocą 5 pól w układzie krzyżowym. Jak wspominaliśmy już wyżej aktywne pole AF może być wybierane automatycznie lub ręcznie. Z poziomu menu definiujemy sposób ustawiania ostrości (pojedynczy lub ciągły) natomiast za pomocą przycisków funkcyjnych umieszczonych na obudowie aparatu wybieramy tryb ostrzenia na nieskończoność lub tryb makro.

Ten ostatni umożliwia ostrzenie z odległości 30 cm przy szerokim kącie, natomiast po ustawieniu ogniskowej na odpowiedni zakres tj. w granicach 14-27 mm (co sygnalizuje ikona makro zmieniając kolor na zielony), możliwe jest ostrzenie już z odległości 3 cm. Jak widać na poniższym przykładzie zauważalna jest delikatna "poduszka" (dystorsja wklęsła) oraz rozmycie ostrości poza centrum kadru.

w trybie makro fotografowany obszar to około 32x24mm

Coolpix 8700 umożliwia również ręczne ustawianie ostrości. Tu jednak testowany aparat daje nam wyraźne powody do narzekań. Na próżno szukać w nim skali odległości czy choćby cyfrowego powiększenia obrazu. Jedynymi podpowiedziami w tym trybie jest bardzo nieprecyzyjna skala ostrości od makro do nieskończoności (patrz ilustracja poniżej) i marnym pocieszeniem jest potwierdzenie pola w jakim została (lub nie, w tym przypadku) ustawiona ostrość.

na taką skalę ostrości (lewy górny róg) jesteśmy zdani podczas ręcznego ostrzenia

Balans bieli

Równoważenie światła białego poza automatyką obejmuje również predefiniowalne tryby dla:

  • światła dziennego
  • żarowego,
  • jarzeniowego,
  • błyskowego
  • zachmurzenia
  • cienia.

Wszystkie za wyjątkiem trybu dla światła jarzeniowego mogą być korygowane ręcznie w skali +/-3 co daje możliwość kalibracji balansu w nietypowych sytuacjach (np. w oświetleniu mieszanym) podnosząc tym samym precyzję rzeczywistego odwzorowania kolorów przy najróżniejszym oświetleniu.

W tak zaawansowanym aparacie nie mogło oczywiście zabraknąć miejsca na profil manualny - zdefiniowany względem wzorca (np. białej kartki). Trzeba przyznać, iż ten właśnie spisuje się najlepiej. Jeśli dodamy do tego jeszcze możliwy 3-klatkowy bracketing balansu bieli (troszkę szkoda, iż bez wyboru jego skoku), to ogólny poziom systemu balansu bieli możemy uznać bardzo dobry.

Poniżej prezentujemy tę samą sceny sfotografowane przy różnych ustawieniach balansu bieli. Zwracamy uwagę na znakomity efekt przy predefiniowanym ustawieniu dla światła błyskowego.

balans bieli: Auto
balans bieli: zdefiniowany względem wzorca bieli
balans bieli: światło dzienne
balans bieli: zachmurzenie
balans bieli: światło jarzeniowe
balans bieli: światło żarowe
balans bieli: światło błyskowe (zdjęcie z lampą)

Reprodukcja kolorów

W warunkach studyjnych przeprowadziliśmy jeszcze jeden sprawdzian. Sfotografowaliśmy wzorcową tablicę barw Gretag MacBeth przy zachowaniu automatycznego balansu bieli oraz zdefiniowanego ręcznie. I tu jeszcze raz dała o sobie znać wyższość kalibracji względem wzorca. Automatyka wyraźnie się pomyliła i pojawiła się purpurowa dominanta. W przypadku kalibracji ręcznej kolory odwzorowane są bardzo dobrze, a optymalny poziom nasycenia stał się już niemal wizytówką Nikona.

wzorcowa tablica Gretag MacBeth sfotografowana przy automatycznym balansie bieli
wzorcowa tablica Gretag MacBeth sfotografowana przy balansie bieli definiowanym ręcznie

Korekta obrazu

Cyfrowa korekta obrazu dostępna z poziomu aparatu obejmuje kontrast i nasycenie w skali +/-2, podbicie ostrości zdjęcia +/-1 (Hi/Low) oraz filtr czarno-biały. Rozpiętość skali korekty jest stosunkowo niewielka lecz jak ilustrują poniższe przykłady zadowalająca.

maksymalna ostrość, kontrast i nasycenie
minimalna ostrość kontrast i nasycenie
maksymalna ostrość, kontrast i nasycenie
minimalna ostrość kontrast i nasycenie

Funkcje dodatkowe

Model 8700 poza tradycyjnym fotografowaniem pojedynczych klatek posada rozbudowany tryb zdjęć seryjnych. Obejmuje on serię szybką (H) składającą się maksymalnie z 5 zdjęć rejestrowanych z szybkością 2.5 kl/sek. W tym trybie, wizjer i monitor pozostają wyłączone (co niestety zaprzepaszcza możliwość dalszego kadrowania). Serię zwykłą (L) umożliwiającą rejestrację do 12 zdjęć z szybkością 1.2 kl/sek. Tryb multi-shot rejestrujący 16 zdjęć z prędkością 1.5 kl/sek. w rozdzielczości 816x612 zapisując je w formie jednego pliku. Rekordowy tryb Ultra HS pozwalający zarejestrować do 100 zdjęć w tempie 30 kl/sek (w rozdzielczości 640x480) oraz 5-klatkową serię rejestrowaną w tempie 1 kl/sek.

Ponadto do dyspozycji mamy również zdjęcia z interwałem, czyli stałym odstępem czasowym: 60, 30, 10, 5 i 1 minutowym, 30 sekundowym oraz tryb filmowy. Długość tego ostatniego uwarunkowana jest jego rozdzielczością oraz tempem. Rozdzielczość 640x480 w tempie 30kl/sek. gwarantuje 35-sekundowy klip, natomiast obniżenie ich do 320x240 15kl/sek. owocuje wydłużeniem ujęcia do 180 sekund.

Coolpix 8700 umożliwia również wykonanie zdjęć panoramicznych. W trybie tym balans bieli oraz ekspozycja zablokowane są na wartościach z pierwszego ujęcia. Użytkownik nie może także zmienić ogniskowej ani trybu pracy lampy błyskowej.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41