Budowa i funkcje przycisków

Fujifilm FinePix F700 to pierwszy aparat Fujifilm wyposażony w sensor SuperCCD SR (IV Generacji). Zaprezentowany został rok temu, przed targami PMA 2003, a premierze towarzyszyło spore zainteresowanie mediów i użytkowników. Postanowiliśmy przyjrzeć mu się z bliska.

Autor: Tomasz Gutkowski

8 Marzec 2004
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

3. BUDOWA I FUNKCJE PRZYCISKÓW

FinePix F700 posiada bardzo elegancki krój, praktycznie bez elementów wystających z wyjątkiem wypukłości pełniącej funkcję uchwytu, na którym opieramy palce. Jest nieco dłuższy niż inne kompaktowe aparaty, ale nieznacznie. Przy wymiarach 108 x 54 x 28mm waży 190g (z akcesoriami) i nadaje się idealnie do schowania w kieszeni kurtki lub do standardowego pokrowca. Obudowa wykonana jest w całości z metalu i sprawia wrażenie niezwykle solidnej. Zwraca uwagę bardzo precyzyjne i staranne wykończenie - klapka baterii, przyciski czy miejsca styku elementów obudowy to świadectwa "japońskiej precyzji" w najlepszy stylu.

Obiektyw ulokowany jest na samym środku frontowej ścianki. Kiedy aparat jest wyłączony, mieści się w całości w obudowie, a optykę chroni kurtyna. Po uruchomieniu obiektyw wysuwa się na ok. 2,5cm przed lico aparatu. Nad obiektywem umieszczono: lampę wspomagającą pomiar AF, sensor światła błyskowego, diodę sygnalizującą odliczanie samowyzwalacza, okno wizjera optycznego, lampę błyskową i mikrofon. Przycisk C-AF widoczny obok obiektywu uruchamia ciągły pomiar ostrości (Continous AF) lub pozwala na przesunięcie aktywnego pola pomiarowego (Area AF).

Na prawym boku (trzymając aparat monitorem do siebie) znajduje się tylko oczko mocowania paska. Po przeciwległej stronie widać gniazdo zasilania sieciowego (DC IN 5V) oraz kombinowane złącze USB / AV out. O dziwo nie chroni ich żadna zaślepka.

Na górnym powierzchni, z lewej strony, znalazło się miejsce na przycisk zmiany napędu (kolejne tryby: zdjęcia pojedynczne -> zdjęcia seryjne z rejestracją pierwszych 5 -> bracketing ekspozycji -> zdjęcia seryjne z rejestracją ostatnich 5 -> długa seria). Na środku umieszczono główne pokrętło trybów ekspozycji z pozycjami: M (manual), A (priorytet przysłony), S (priorytet migawki), P (program), AUTO (automatyka pracy), Film oraz Programy tematyczne (jedna pozycja dla wszystkich trybów tematycznych - żądany program z listy Krajobraz, Portret, Sport, Scena nocna, wybieramy w menu). Z prawej strony ulokowano spust migawki o dobrze wyczuwalnej półpozycji, a pod nim dość twardy włącznik aparatu (OFF -> tryb odtwarzania -> tryb rejestracji).

Tylna ścianka wygląda równie oszczędnie, ale kryje najwięcej istotnych funkcji. Po lewej stronie monitora niebieski przycisk f (funkcyjny) aktywuje menu podręczne (jakość, czułość, tryb kolorów). Pod nim widzimy przycisk zmiany trybu pomiaru światło, a jeszcze niżej przycisk korekty ekspozycji, który w trybie manualnym zmienia aktywny parametr (przysłona / czas migawki). Centralną część zajmuje znakomity monitor LCD z przyciskiem trybu wyświetlania DISP.

Po prawej stronie monitora ulokowano 4-kierunkowy krzyżak z wbudowanym centralnie przyciskiem MENU / OK, który aktywuje główne menu i potwierdza wprowadzone ustawienia. Pozycja "lewo" krzyżaka uruchamia tryb makro (nie dotyczy trybów tematycznych), a pozycja "prawo" zmienia tryb pracy lampy. Pozycje "góra / dół" kontrolują wartość przysłony (tryb A) bądź wartość czasu ekspozycji (tryb S). W trybie M aktywny parametr ekspozycji (przysłona / czas) zmieniamy przyciskiem +/-. Znajdujący się powyżej przycisk BACK powoduje wyjście z menu bez żadnych zmian.

Ponadto na tylnej ściance znalazło się także miejsce na mały głośnik, celownik optyczny z diodą sygnalizującą gotowość do pracy oraz 2-kierunkowy nawigator zoomu (zbliżenie w trybie odtwarzania).

Na spodzie aparatu znajdziemy oczywiście gwint statywu. Z jednej strony dobrze, że jest tak wysunięty bo nawet przy pracy ze statywem można szybko wyjąć kartę lub baterię, jednak z drugiej strony statywy z małą stopką lub zbyt lekkie będą miały kłopot z utrzymaniem aparatu idealnie poziomo. Z drugiej strony znajduje się bardzo solidna, odsuwana i odchylana pokrywa komory karty i zasilania.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
31