Pentax K-3 - Osiągi matrycy

Pentax K-3 to nowy flagowy korpus japońskiego producenta. Zaawansowana lustrzanka została wyposażona w matrycę APS-C o rozdzielczości 24 megapikseli. Usprawniono w niej autofokus, pomiar światła, zwiększono także klatkarz. Zobaczcie jak K-3 poradził sobie w naszym pełnym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

6 Grudzień 2013
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym serwisem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z danymi, które pojawią się w kolejnych testach.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 2933. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Im wyższa wartość na pionowej osi (dB), tym obraz jest mniej zaszumiony.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem, jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.

Podsumowanie

Matryca K-3 to bardzo udana konstrukcja. Dotrzymuje kroku konkurencji ale jest dystansowany przez niewiele od niego droższe pełne klatki. Sensor, w który został wyposażony Pentax K-3 dobrze radzi sobie z poziomem szumu, ma szerokie zakresy dynamiki oraz tonalności. Na dzień dzisiejszy jest to jeden z najlepszych sensorów APS-C. Warto jednak podkreślić jedną rzecz, nie mówimy tu o przełomie, który popchnąłby matrycę APS-C ponownie. Wyniki, które zarejestrowaliśmy tylko nieznacznie różnią się od tych, które oferował i nadal oferuje leciwy już K-5.

+ rzeczywiste czułości zgodne z deklarowanymi

+ niski poziom szumu na wysokich ISO

+ zakres dynamiczny

+ szeroki zakres tonalny

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
38
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)