Test lustrzanki Olympus E-1

O lustrzance cyfrowej Olympus E-1, a dokładnie o E-Systemie, którego jest częścią piszemy bez mała od półtora roku. Wreszcie przyszedł czas na obszerną prezentację właściwości tego niezwykłego aparatu - dla wielu specjalistów kamienia milowego w rozwoju fotografii cyfrowej.

7. MENU I TRYBY ODTWARZANIA

Menu rejestracji, odtwarzania i Setup

Menu E-1 podzielone jest na 4 zakładki, z których pierwsza dotyczy parametrów rejestracji, druga odtwarzania, a dwie pozostałe ustawień wewnętrznych aparatu. Po zakładkach poruszamy się za pomocą 4-kierunkowego nawigatora, a wybrane ustawienie potwierdzamy przyciskiem OK. Aparat pozostaje w stałej gotowości do fotografowania co oznacza, że nie musimy wychodzić z menu by zrobić zdjęcie. Jeśli ponownie wywołamy menu znajdziemy się dokładnie w tym miejscu, w którym dokonaliśmy ostatnich ustawień - bardzo praktyczne rozwiązanie.

Trudno wytknąć jakieś braki, ale nie chcemy być posądzeni o bezkrytyczność. Po pierwsze korekta mocy błysku ukryta jest dopiero na ostatniej pozycji pierwszej zakładki (choć tu wystarczy jedno kliknięcie do góry). A druga uwaga jest taka, że z poziomu menu wybiera się rozdzielczości mniejsze niż 2560 x 1920. Można te zarzuty potraktować jak zwykłe czepialstwo.

Menu 1 - rejestracja



- kasowanie wszystkich niechronionych obrazów i formatowanie karty pamięci
  • Kasowanie wszystkich
  • Formatowanie
;Nasycenie - dobór nasycenie i dominanty barwnej
  • CS0 (niskie) - CS4 (wysokie)
  • CM1: podbita czerwień
  • CM2: podbita zieleń
  • CM3: podbity błękit
  • CM4: podbita (lekko) czerwień - do koloru skóry
;Kontrast - korekta kontrastu z zakresie od -2 do +2;Ostrość - korekta ostrości w zakresie od -3 do +3;Przestrzeń barwna - dobór przestrzeni do postedycji
  • sRGB
  • Adobe RGB
;Bracketing balansu bieli - ustawienie parametrów serii 3-zdjęciowej z korektą balansu
  • Wyłączona
  • 3 klatki w skoku 5 miredów
  • 3 klatki w skoku 10 miredów
  • 3 klatki w skoku 15 miredów
;RAW + JPEG - zapis równoległy plików RAW i JPEG - niweluje zakłócenia przy wysokich czułościach, działa niezależnie od długości naświetlania - redukuje zakłócenia przy długich czasach naświetlania (2 sek. lub dłużej) - redukuje efekt winietowania (zaciemnienia na rogach obrazu) przy ujęciach super-szerokokątnych - aktywuje diodę doświetlającą pomiar ostrości - czasowa blokada podniesionego lustra dla uniknięcia wstrząsów przy długich czasach naświetlania - odznaczanie (i naprawianie) "złych pikseli";Korekta błysku - kompensowanie mocy błysku w zakresie +/-2EV w skoku 1/3 lub 1/2 lub 1.0EV]

Menu 2 - odtwarzanie



- automatyczne odtwarzanie zawartości karty - umożliwia ręczne rotowanie obrazu przy odtwarzaniu;Edycja pliku RAW - tworzenie kopii bezstratnego pliku RAW w formacie JPEG z zastosowaniem aktualnych ustawień aparatu (przestrzeń barwna, balans bieli, kontrast, nasycenie);DPOF - odznaczenie pojedynczego zdjęcia lub wszystkich zdjęć lub indexu do druku na kompatybilnym urządzeniu drukującym]

Menu 3 - Setup 1



- wybór wartości skoku EV przy korekcie ekspozycji i wyborze parametrów ekspozycji
  • 1/3EV
  • 1/2EV
  • 1.0EV
;Rozszerzenie ISO - rozszerzenie zakresu dostępnych ekwiwalentów czułości o wartości ISO 1600 oraz ISO 3200 - płynne korygowanie balansu predefiniowanego w zakresie +/-7 (w miredy na skok);Tryb SQ - ustawienie rozdzielczości i poziomu kompresji dla trybu SQ
  • Rozdzielczość:1600 x 1200 / 1280 x 960 / 1024 x 768 / 640 x 480
  • Kompresja: 1/2.7 lub 1/8
;AEL/AFL - ustawienie indywidualne funkcji blokady ekspozycji/ostrości dla różnych trybów pomiaru ostrości
  • S-AF (pojedynczy AF) - 5 ustawień
  • C-AF (ciągły AF) - 2 ustawienia
  • MF (ostrość manualna) - 5 ustawień
;Funkcja pokręteł - działanie głównego i tylnego pokrętła dla różnych trybów ekspozycji
  • Program: płynna korekta stosunku przysłony do czasu (Program Shift) z poziomu obu pokręteł / Program Shift w pokrętle przednim i korekta ekspozycji w pokrętle tylnym
  • Priorytet przysłony: oba pokrętła dobierają przysłonę / jedno dobiera przysłonę, drugie korektę ekspozycji
  • Priorytet migawki: oba pokrętła dobierają czas migawki / jedno dobiera czas migawki, drugie wartość korekty ekspozycji
  • Manual: przysłona w pokrętle przednim, migawka w tylnym (ustawienie fabryczne) / migawka w pokrętle przednim, przysłona w tylnym
;Pierścień ostrości - kierunek działania pierścienia zmiany ostrości (w jedną stronę będzie odpowiadał optyce Canona, w drugą optyce Nikona!) - pozwala na manualną korektę ostrości przy pomiarze automatycznym pojedynczym - pierwszeństwo migawki przed gotowością ostrości w trybie AF-S (pojedynczy AF) - pierwszeństwo migawki przed gotowością ostrości w trybie AF-C (ciągły AF) - automatyczne ustawienie ostrości na nieskończoność przy wyłączaniu aparatu - typ komunikacji z komputerem
  • Storage - po podłączeniu do komputera aparat widoczny jest jako dysk
  • Control - umożliwia sterowanie aparatem z poziomu komputera za pomocą oprogramowania Olympus Studio
;Zerowanie ustawień - powrót do ustawień fabrycznych;Czyszczenie - aktywacja systemu czyszczenia sensora (SSWF);Indywidualne ustawienia podstawowe - udostępnia 4 różne konfiguracje własne ustawień aparatu z opcją powrotu do nich w dowolnym momencie]

Menu 4 - Setup 2



- ustawienie zegara oraz daty i formatu wyświetlania daty;Nazewnictwo plików - automatyczne (kolejne numery) lub zerowanie licznika;Podgląd - wyświetlanie szybkiego podglądu obrazu bezpośrednio po rejestracji - dźwięk towarzyszący operacjom - ustawienie jasności monitora LCD na skali od -7 do +7;Auto wyłączanie - automatyczne usypianie aparatu przy braku operacji - japoński / angielski / niemiecki / francuski / hiszpański / koreański;System Video - NTSC lub PAL]

Tryby odtwarzania

E-1 oferuje dwa tryby odtwarzania (informacyjny i prezentacyjny), ale by nie wdawać się w drobiazgi omówimy je wspólnie. Z poziomu menu możemy wybrać czy zdjęcie ma być pokazywane bezpośrednio po rejestracji. Możemy też wywołać tryb odtwarzania i wyświetlić pojedyncze zdjęcie lub indeks 4-zdjęciowy (2x2) lub indeks 9-zdjęciowy (3x3) lub indeks 9-zdjęciowy (4x4).



Przy wyświetlaniu pojedynczego zdjęcia dostępna jest podstawowa informacja o parametrach pliku, czyli data, rozdzielczość, kolejny numer pliku. Druga opcja to wyświetlenie pełnej informacji i tu mamy podgląd wszystkich danych od parametrów ekspozycji i tryb balansu bieli po zastosowaną przestrzeń barwną, wprowadzone korekty i inne. Jednocześnie na miniaturce zaznaczony jest punkt ostrości, który był aktywny podczas fotografowania. Ostatnia pozycja to wyświetlanie histogramu czyli graficznego odwzorowania rozkładu światła. W E-1 jest to graf słupkowy.

Komentarze
Polecane artykuły
Michał „Massa” Mąsior: Czy kogokolwiek interesują Twoje zdjęcia?
12 Lut 2019
Świat profesjonalnej fotografii jest trudny. Mit wolnego zawodu przyciąga jednak wielu. Plan, by żyć i zarabiać na swojej pasji jest piękny, choć niełatwy do zrealizowania. Początkowo świetnie zapowiadające się „nowe życie” weryfikowane jest przez wiele czynników. Warto przeczytać, żeby nie wpaść w pułapkę.
16
S jak specjalista - Lumix S1 i S1R
30 Sty 2019
Wygląda na to, że liderom rynku bezlusterkowców wyrasta właśnie poważna konkurencja. Pełnoklatkowe modele S1 i S1R trafią do sprzedaży już w przyszłym miesiącu. Oto, co dziś o nich wiemy!
4
Panasonic LX100 II - mały gigant
27 Gru 2018
Duży sensor 4/3, jasny zoom i tryb filmowy 4K. A wszystko zamknięte w wyjątkowo zgrabnym i stylowym body. Nowy Lumix to aparat, który w swojej klasie nie ma dzisiaj konkurencji!
2
Przetestuj monitor BenQ - opinia Michała Ostrowskiego o BenQ SW240
19 Gru 2018
W listopadzie, wspólnie z BenQ wystartowaliśmy z konkursem, w ramach którego wybrani czytelnicy mieli szansę testować monitory z oferty BenQ. Zobaczcie jak model SW240 przypadł do gustu Michałowi Ostrowskiemu.
0