Osiągi matrycy

Sony SLT-A35 to odświeżona wersja lustrzanki dla amatorów. Nowa, 16-megapikselowa matryca i "Picture Effects" są najważniejszymi zmianami w stosunku do A33. Zapraszamy do szybkiego testu Alfy z półprzepuszczalnym lustrem.

Autor: Sebastian Stasiuk

26 Sierpień 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

7. Osiągi matrycy

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym systemem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z innymi, które pojawią się w kolejnych testach.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie, jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu, (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

Czułości matrycy większości aparatów nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Parametry podawane przez producenta są często zaniżone. Matryca A35 ma liniową charakterystykę czułości w całym zakresie, jednak wartości czułości odbiegają średnio o około 28% od wartości wzorcowej.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Szum w nowej Alfie aż do ISO 800 utrzymuję się na nikim poziomie a wartość SNR nie przekracza 30dB. Powyżej tej czułości 1600 widać wyraźny wzrost szumu. Jak widać wykres SNR 18% zmienia się liniowo i nie widać w nim załamań wskazujących na gwałtowny wzrost szumu.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem, jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w EV lub przysłonach (f-stop). Maksymalny zakres dynamiczny osiągalny dla A35 wynosi 12,72 EV, co jest wynikiem bardzo dobrym. Na pochwałę zasługuje utrzymanie zakresu dynamicznego powyżej 8 EV aż do ISO 1600.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości, jakie jest w stanie zarejestrować matryca. Exmor HD w Sony prezentuje się przeciętnie i poziom powyżej 7 bitów utrzymany jest tylko do ISO 400, włącznie. Maksymalna wartość to 8,81 bita, co jest wynikiem przeciętnym w tej klasie sprzętu.

Podsumowanie

Osiągi sensora montowanego w A35 są dobre. Słabo wypada duża procentowo (średnio 28%)odchyłka podawanych czułości w stosunku do wartości rzeczywistych. Wyniki dynamiki tonalnej wypadają bardzo dobrze, jednak przeciętny zakres tonalny jest wyraźnym minusem testowanej matrycy.

+ dobry zakresy dynamiczny

+ niski szum do ISO 1600

- czułości ISO o 28% niższe niż deklarowane

- niski zakres tonalny powyżej ISO 400

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)