Osiągi matrycy

E-P3 to najświeższa propozycja Olympusa w systemie Mikro 4/3. W porównaniu z poprzednikiem wprowadzono wiele istotnych zmian. Aparat ma teraz wbudowaną lampę błyskową, poprawiony autofokus i dotykowy wyświetlacz OLED. Nie zmieniono liczby megapikseli, ale nowa konstrukcja matrycy i nowy procesor TruePic VI obiecują lepszą jakość obrazu. Zapraszamy do testu.

Autor: Sebastian Stasiuk

29 Lipiec 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

8. Osiągi matrycy

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym systemem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z innymi, które pojawią się w kolejnych testach.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

Czułości matrycy większości aparatów nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Parametry podawane przez producenta są często zaniżone. Matryca E-P3 ma liniową charakterystykę czułości w całym zakresie, jednak wartości czułości odbiegają o około 30% od wartości wzorcowej.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Szum w nowym PEN-ie do ISO 800 utrzymuje się na poziomie znanym ze starszych amatorskich lustrzanek. Powyżej tej czułości widać wyraźne załamanie i szum staje się bardzo wyraźny.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem, jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w EV lub przysłonach (f-stop). Maksymalny zakres dynamiczny osiągalny dla E-P3 wynosi 10,12 EV co jest wynikiem bardzo dobrym. Na pochwałę zasługuje utrzymanie zakresu dynamicznego powyżej 9 EV aż do ISO 800.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca. Live MOS w Olympusie prezentuje się bardzo przyzwoicie i poziom powyżej 7 bitów utrzymany jest do ISO 800 włącznie. Maksymalna wartość to 8 bitów, co jest wynikiem bardzo dobrym w tej klasie sprzętu.

Podsumowanie

Osiągi sensora montowanego w E-P3 są bardzo dobre. Słabo wypada duża procentowo odchyłka podawanych czułości w stosunku do wartości rzeczywistych. Wyniki dynamiki tonalnej oraz zakresu dynamicznego wypadają delikatnie słabiej niż w G3.

+ dobry zakres dynamiki tonalnej

+ przywoity zakres dynamiki

+ niski szum do ISO 800

- wysokie szumy powyżej ISO 800

- duża odchyłka deklarowanych czułości w stosunku do wartości rzeczywistej

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)