Sigma DP2s - test

Sigma DP2s jest udoskonaloną wersją poprzednika, modelu DP2. Poprawiono pracę układu AF oraz wprowadzono tryb oszczędności energii. Bez zmian pozostały matryca (Foveon X3) oraz jasny, stałoogniskowy obiektyw 24,2 mm f/2,8. Kompakt Sigmy to bardzo ciekawe połączenie dużej matrycy oraz eleganckiego wyglądu i kieszonkowych wymiarów.

7. Jakość zdjęć

Szum
Sigma posiada dosyć szeroki zakres czułości: ISO 50-3200. To znacznie więcej w porównaniu do Sigmy DP1, co w domyśle ma oznaczać, że jakość zdjęć na wyższych czułościach poprawiła się. Czy tak jest naprawdę? Niestety nie mamy dobrych wiadomości, dwie najwyższe wartości dostępne są jedynie dla plików RAW i raczej trudno je nazwać użytecznymi. Taką graniczną czułością, z której możemy korzystać bez większych obaw jest ISO 400. Pozytywnie natomiast należy ocenić zaszumienie zdjęć na niskich czułościach - ISO 50 do ISO 200 wyglądają bardzo ładnie, a zmierzony szum nie jest niższy niż w np. niedawno testowanych, słynących z niskiego poziomu szumu Sony NEX-ach. Z pewnością jest to zasługa dużej i niewysilonej matrycy (efektywne 4,6 MP).
ISO 50

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200


Warto wspomnieć, że zdjęcia wykonane na dwóch najwyższych czułościach zostały wywołane przy pomocy programu Adobe Camera RAW 5.6, przy domyślnych ustawieniach. Sigma nie pozwala użytkownikowi ingerować w algorytmy odszumiające tzn. nie mamy możliwości wyboru poziomu odszumiania wśród ustawień aparatu.

Reprodukcja szczegółów
O ile Sigma DP1 była przez nas chwalona za reprodukcje szczegółów, to z DP2s jest nieco inaczej. Oczywiście matryce te rejestrują bardzo zbliżoną ilość szczegółów, lecz w dzisiejszych czasach zmieniła się konkurencja dla kompaktów Sigmy. Dzisiaj nie dziwią konstrukcje mikro 4/3 o rozdzielczościach 12 MP oraz Sony NEX-y z niemal 15 MP matrycami. Liczby te przekładają się na szczegółowość i Sigma mająca jedynie 4,6 MP (i rewelacyjną jak na tą rozdzielczość reprodukcję szczegółów) pozostaje w tyle za konkurencją.

Mimo to Sigma ma coś w sobie, przede wszystkim maksymalnie wykorzystane możliwości sensora dzięki wspaniałej optyce. Zmusza nas również do myślenia i pewnego wysiłku, gdyż powinniśmy z góry odrzucić przekadrowywanie zdjęć na komputerze. Wiązałoby się to ze zbyt dużą utratą rozdzielczości.

ISO 50

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Jak możemy zauważyć na powyższych kadrach, reprodukcja szczegółów w zakresie ISO 50-800 stoi na wysokim i dosyć równym poziomie. Niestety po przekroczeniu ISO 800 zarówno reprodukcja szczegółów jak i odwzorowanie barw jest nie do przyjęcia.

Sigma oferuje 7 poziomów wyostrzania, od -1 do 1 z krokiem 0,2. Poniżej przedstawiamy zestawienie dla skrajnych oraz kilku środkowych wartości:
od lewej: -1, -0,4, 0, +0,4, +1


Reprodukcja kolorów
Sigma, właśnie dzięki matrycy Foveon X3, dobrze radzi sobie z odwzorowaniem barw. Kolory pochodzące z tego aparatu są naturalne, może delikatnie podbite, ale dzięki temu robią niesamowite wrażenie na oglądających zdjęcia. Dzięki stosunkowo dużemu zakresowi tonalnemu nie mamy problemów by zarejestrować delikatne przejścia tonalne np. na zdjęciach zachodu słońca. Interesująco prezentują się również kolory skóry, które jak wiadomo stanowią wyzwanie dla aparatu. Zastrzeżenia można mieć co do trochę za mocno nasyconych czerwieni.
fragment tablicy Gretaga z brawami podstawowymi RGB oraz kolorami odpowiadającymi barwom skóry


ładne odwzorowanie zieleni

zdjęcie zostało wykonane podczas zachodu słońca, delikatnie ocieplone barwy, dobrze skomponowane z niebieskościami

rzucające się w oczy czerwone elementy na tle naturalnie odwzorowanych pozostałych barw


Podsumowanie działu
Sigma DP2s jest specyficznym aparatem. Musimy zdawać sobie sprawę, że wymaga sporo od fotografującego. Zakres użytecznych czułości jest raczej niewielki, w zasadzie jesteśmy zdani jedynie na ISO 50-400, gdyż wyższe wartości wiążą się z bardzo dużym zaszumieniem. Ponadto niska rozdzielczość matrycy nie daje nam zapasu rozdzielczości do poźniejszego przekadrowania. Na szczęście, jeśli będziemy przestrzegać tych zasad, to Sigma odwdzięczy się bardzo interesującą i miłą dla oka kolorystyką zdjęć.

+ bardzo dobra jakość zdjęć na niskich czułościach
+ kolorystyka zdjęć

- wysokie szumy powyżej ISO 400
- przeciętna reprodukcja szczegółów
- skromne możliwości rejestracji wideo

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2