Instax Share SP-3 - Funkcje, użytkowanie, jakość wydruków

Instax Share SP-3 to trzecia odsłona kompaktowej drukarki, która pozwoli nam cieszyć się natychmiastowym urokiem Instaksów niezależnie od aparatu, jakim fotografujemy. Tym razem jednak w kwadratowym formacie.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2017
Artykuł na: 9-16 minut
Spis treści

Za obsługę drukarki niemal w całości odpowiada aplikacja Instax Share, dlatego to na niej będziemy skupiać się w tym rozdziale. Warto jednak wspomnieć, że użytkownicy aparatów Fujifilm mogą w całości pominąć etap przesyłania zdjęć z aparatu na smartfon, gdyż mogą bezpośrednio sparować aparaty z drukarką. Z pewnością skróci to czas oczekiwania na zdjęcie. Na razie funkcja jest dostępna jedynie dla najnowszych modeli: X-T2, X-Pro2, X-T20, X-E3, GFX 50S, X100F. Z wcześniejszej generacji załapał się jedynie model X-T1.

Obsługa samej aplikacji jest banalnie prosta i nie powinna stanowić dla nikogo problemu. Po jej włączeniu wita nas kafelkowy interfejs, za pomocą którego, przejdziemy do każdej z głównych funkcji drukarki. Oprócz opcji uruchomienia aparatu czy galerii zdjęć z pamięci smartfona, z której wybierzemy pożądane ujęcie, mamy też możliwość szybkiego ponownego wyboru wydrukowanych już wcześniej zdjęć, opcję podpięcia się pod konta na Instagramie (z dodatkową możliwością drukowania zdjęć z obrębu danego hashtaga), facebooku, Dropboksie, Flickerze czy Google Photos i bezpośrednie drukowanie zdjęć z naszych profili oraz funkcję nakładania na zdjęcia szablonów.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej drukarki, otrzymujemy tzw. szablony czasu rzeczywistego, który naniesie na zdjęcie informacje o dacie, godzinie i miejscu jego wykonania, oraz o panujących aktualnie warunkach pogodowych. Ciekawą funkcją jest pojawiająca się po raz pierwszy możliwość nakładania na zdjęcia szablonów z tekstem, który możemy dowolnie edytować.

Szablon czasu rzeczywistego

Edytowalne szablony tekstowe

Przykładowy wydruk z użyciem szablonu

Podobnych dodatków będzie zapewne przybywać - w dobie Snapchata i Instagrama aż prosi się o wprowadzenie ikonek emoji czy filtrów. Na razie otrzymujemy jedynie możliwość konwersji fotografii do Sepii, lub czerni i bieli oraz tzw. Intelligence Filter, który automatycznie dopasuje kontrast, jasność i nasycenie zdjęcia. Ingerencja w drukowane zdjęcie sprowadza się obecnie tylko do możliwości kadrowania oraz manualnej kontroli jasności, kontrastu i nasycenia zdjęcia. Otrzymujemy też możliwość tworzenia kolarzy, czyli umieszczenia na jednej odbitce od 2 do 9 ujęć.

Dużo bardziej interesująco prezentuje się funkcja podziału zdjęć, która pozwala nam wydrukować jedno zdjęcie na 2 odbitkach. Dlaczego tylko dwóch? Decyzja twórców pozostaje dla nas zagadką. Z racji kwadratowego formatu obsługiwanych wkładów Instax, naturalna wydawałaby się możliwość rozłożenia zdjęcia na cztery natychmiastowe arkusze. Mile widziana byłaby też możliwość tworzenia tryptyków.

I to właściwie wszystko, na co pozwala drukarka SP-3. Przyjrzyjmy się teraz samemu procesowi drukowania i jakości zdjęć.

Jakość wydruków

Jak widać, drukarka całkiem dobrze radzi sobie z odwzorowaniem ogólnej kolorystyki zdjęć. Fotografie “drukowane” na filmach Instax są kontrastowe i odpowiednio nasycone. Co prawda różnice między poszczególnymi odcieniami danych barw na wydruku mogą być zatarte, ale to też część natychmiastowej magii Instaksów.

Zdjęcie referencyjne

Zdjęcie referencyjne

Niestety niekiedy, zwłaszcza w wypadku gdy na zdjęcie ze smartfona nałożymy filtry w aplikacjach do obróbki, problemy z odwzorowaniem przejść kolorystycznych mogą na wydrukach objawiać się delikatnym efektem posteryzacji.

Zdjęcie referencyjne

Do tego, podobnie jak w przypadku hybrydowego aparatu Instax Square SQ10, obserwujemy problem z odwzorowaniem jasnych partii obrazu. Często na wydruku będą one przepalone, nawet jeśli na oryginalnym zdjęciu takie nie były. Podobnie jest w przypadku cieni - często nie będziemy w stanie dostrzec na wydrukach szczegółów w ciemnych partiach obrazu. Wszystko oczywiście możemy usprawiedliwiać estetyką błędu typową dla zdjęć natychmiastowych.

Zdjęcie referencyjne

Zdjęcie referencyjne

W przypadku zdjęć czarno białych na odbitkach niekiedy zauważymy też kolorowe przebarwienia, przez co nie będą one wyglądać tak efektownie jak przy użyciu monochromatycznych filmów Instax. Te niestety w kwadratowym formacie nie są jeszcze dostępne.

Zdjęcie referencyjne

Ostatnią i być może najmniejszą wadą “wydruków” jest fakt, że oglądając odbitkę z bliska, w mniej kontrastowych partiach obrazu jesteśmy w stanie zauważyć poszczególne linie pikseli na zdjęciu. Na szczęście będzie to zauważalne tylko w przypadku oglądania zdjęć z bardzo bliska, co w przypadku instaksów będzie raczej rzadkością.

Zdjęcie referencyjne

Zdjęcie referencyjne

Zdjęcie referencyjne

Zdjęcie referencyjne

W ogólnym rozrachunku drukarka wypada jednak zaskakująco dobrze. W doskonałej większości wypadków nie będziemy zawiedzeni jakością dostarczanych wydruków, poza tym właśnie z powodu swojego niedoskonałego charakteru fotografia natychmiastowa wciąż cieszy się ogromną popularnością.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
To pełnowymiarowy ale nadal kompaktowy i stosunkowo lekki karbonowy statyw o uniwersalnym zastosowaniu. Być może najlepszy w swojej klasie, choć mamy pewne zastrzeżenia. Oto nasze wnioski po...
38
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
W góry jeżdżę kilka razy w roku, ale przyznam się, że aparat nie zawsze mi towarzyszy. Mój plecak, mimo posiadania komory na aparat, nie zachęca mnie do sięgania po sprzęt w trakcie wędrówki....
44
Wandrd Rogue Sling 6L - test torby fotograficznej
Wandrd Rogue Sling 6L - test torby fotograficznej
Wandrd Sling to rozbudowana i wytrzymała „nerka” przystosowana do przenoszenia również cięższego zestawu fotograficznego lub filmowego. Sprawdzamy jak taki koncept radzi sobie w praktyce.
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)