Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

11 Luty 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Nie przesadzimy, jeśli powiemy, że na obiektyw M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO czekało wielu fotografów. A to dlatego, że do tej pory w ofercie Olympusa brakowało zaawansowanego obiektywu o stałym świetle i uniwersalnym zakresie ogniskowych. Wszystko odmienił zaprezentowany w połowie ubiegłego roku najmłodszy reprezentant rodziny M.Zuiko Pro.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO to uszczelniony zoom do zadań specjalnych, który pokrywa zakres ogniskowych 24-200 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) oraz zapewnia stałe światło f/4. Do tego mamy otrzymać szybki, cichy i bardzo precyzyjny system autofokusa, który powinien sprawdzić się nawet w trudnym oświetleniu. Jednak prawdziwą perłą w koronie ma okazać się system optycznej stabilizacji obrazu oparty na technologii IS Sync. Obiektyw będzie doskonale współpracował z usprawnioną 5-osiową stabilizacją matrycy aparatu OM-D E-M1 Mark II, oferując skuteczność rzędu 6,5 EV - obiecuje producent.

Nowy M.Zuiko Digital 12-100 mm f/4 jest już dostępny w sprzedaży. Za tę konstrukcję trzeba jednak zapłacić 5690 zł, co może wydawać się już sporą kwotą jak za obiektyw o stałym świetle f/4. Jednak pamiętać trzeba, że dostajemy wszechstronny zakres ogniskowych, tubus odporny na warunki pogodowe oraz system stabilizacji obrazu, czyli wszystko to czego może potrzebować fotograf z żyłką podróżnika.

Gdy spojrzymy na system Mikro Cztery Trzecie to trudno w nim odszukać się silnej konkurencji. Tak naprawdę nie znajdziemy drugiego takiego szkła, które łączyłoby w sobie wszystkie te cechy. Niemniej jednak jeśli zależy nam na podobnym zakresie ogniskowych i uszczelnieniach to powinniśmy rozważyć zakup Olympusa M.Zuiko Digital ED 14-150 mm 1:4.0-5.6 II (2899 zł). Jednak w tym przypadku musimy pogodzić się ze zmiennym światłem. Ciekawie wygląda także Panasonic Lumix G Vario HD 14-140 mm f/4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. (2999 zł), który został wyposażony w optyczną stabilizację obrazu, jednak został pozbawiony uszczelnień.

Czy w takim razie model M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO przypadnie do gustu wymagającym fotografom? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w poniższym teście, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)