Hasselblad X1D - w małym ciele wielki duch

Autor:

21 Marzec 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Wypuszczając model X1D, Hasselblad na dobre zmienił to jak postrzegamy aparaty średnioformatowe. O wrażeniach z użytkowania pierwszego bezlusterkowca w tym segmencie opowiada fotograf Jacek Poremba.

Około 10 lat temu chwyciłem po raz pierwszy za aparat cyfrowy. Wcześniej, w trakcie całej mej analogowej, fotograficznej drogi używałem głownie tych średnioformatowych. Przede wszystkim Rolleiflexa i Hasselblada.

W międzyczasie mocno już się przyzwyczaiłem do lustrzanek z matrycą małoobrazkową. Wiadomo - są szybkie, mają superjasne, stałoogniskowe obiektywy, piękne pracują na wysokich czułościach, co bardzo lubię. Po tylu latach zdążyłem już trochę zapomnieć o niuansach plastyki obrazu średnioformatowego. Może nie zapomniałem, a raczej zepchnąłem do podświadomości.

fot. Jacek Poremba, z sesji zespołu Voo Voo

Gdy pierwszy raz wziąłem do ręki najnowszego Hasselblada X1D nie do końca byłem do niego przekonany - siła przyzwyczajeń... Gdy jednak wykonałem nim całą sesję, natychmiast go pokochałem. Pierwsze, na co od razu zwróciłem uwagę to to, że robiłem nim dużo mniej zdjęć. Nieomal jak średnioformatowym analogiem. Zawsze twierdziłem, że nie w ilości siła i nie sztuka zrobić kilka tysięcy zdjęć, a potem wybrać kilka przypadkowo trafionych.

fot. Jacek Poremba, z sesji zespołu Voo Voo

Moc mego uczucia pogłębiła się gdy otworzyłem pliki. Początkowo trochę obawiałem się wielkości maksymalnego otworu przysłony, ale obawy me były bezzasadne. Cudowna, "średnioformatowo" mała głębia ostrości, jakość plików nadzwyczajna, zdumiewająca precyzja autofokusa (mimo iż do końca go jeszcze wtedy nie rozgryzłem i korzystałem tylko z centralnego pola) oraz uczucie, którego przez chwilę nie potrafiłem nazwać. Sięgnąłem do podświadomości i zrozumiałem, że jest w nich właśnie ta zdumiewająca plastyka obrazu - jak przy analogowym średnim formacie.

Oby ta miłość trwała wiecznie… I choć to tylko narzędzie, dzięki niemu doznałem dawnych wzruszeń.

fot. Jacek Poremba, z sesji zespołu Voo Voo

Sylwetka autora

Jacek Poremba (ur. 1966) - profesjonalnie fotografią zajmuje się od 1990 roku. Specjalizuje się w fotografii portretowej, modowej i reklamowej. Na stałe współpracuje z czołowymi polskimi magazynami. Autor okładek płyt znanych polskich wykonawców i plakatów operowych. 

Więcej informacji o autorze znajdziecie pod adresem jacekporemba.com.

 

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Czy dwa przystępne cenowo obiektywy o oryginalnych zakresach mogą zastąpić nam klasyczne trio reporterskich zoomów? Najnowsze konstrukcje Tamrona podważają utarte schematy i pokazują,...
8
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Precyzyjnie budowane napięcie rodem z dreszczowców Hitchcocka, literackie inspiracje i kinowe wizualne tropy. Pierwsza retrospektywna książka Anji Niemi to fantastyczna podróż do świata jej...
7
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Jeżeli o stopniu fascynacji danym miejscem decydowałaby liczba poświęconych mu książek fotograficznych, Harry Gruyaert mógłby śmiało pretendować do tytułu honorowego obywatela Maroka....
18
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)