Doskonały duet - nowy BenQ SW2700PT i X-Rite i1 Display Pro

Autor: Michał Chrzanowski

6 Październik 2015
Artykuł na: 9-16 minut
27-calowy ekran o rozdzielczości QHD, 99-procentowe pokryciem gamutu Adobe RGB i możliwość zaawansowanej kalibracji - to tylko kilka cech najnowszego monitora BenQ SW2700PT. Jest on skierowany do profesjonalistów i ma stanowić atrakcyjne urządzenie służące do precyzyjnej postprodukcji zdjęć.

]

BenQ SW2700PT to drugi po 24-calowym modelu PG2401PT monitor stworzony z myślą o zawodowych fotografach, dla których jakość i precyzja wyświetlanego obrazu jest kluczowa podczas procesu postprodukcji. Na pokładzie nowego BenQ SW2700PT znajdziemy wiele innowacyjnych rozwiązań - do tej pory spotykanych w dużo droższych jednostkach. Dlatego też producent pozycjonuje go jako zaawansowana konstrukcja, która ma stanowić silną konkurencję dla profesjonalnych monitorów graficznych - jednak mniejszych 24-calowych.

Nowoczesna matryca AHVA (IPS) o wysokiej rozdzielczość QHD 2560 x 1440, ekran o przekątnej 27 cali, 99-procentowe pokrycie przestrzeni barwnej Adobe RGB, zaawansowana kalibracja sprzętowa oraz konkurencyjna cena w okolicach 3000 zł mają sprawić, że zawodowcy zamiast interesować się 24-calowymi monitorami o rozdzielczości 1920 x 1200 swoją uwagę skierują w stronę nowego i większego BenQ.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Najnowszy model SW2700PT został wyposażony w 10 bitową matrycę AHVA (IPS), która zapewnia bardzo dobre kąty widzenia - 178/178 stopni. Co więcej, zastosowane rozwiązanie oferuje płynne przejścia kolorów oraz naturalną gradację tonów. Dla porównania monitory, w których wykorzystano 10 bitową matrycę potrafią wyeksponować ponad miliard odcieni kolorów. Jest to więc o 64 razy więcej barw niż w konwencjonalnych 8 bitowych jednostkach. Dlatego też dzięki 10 bitowej matrycy przejścia tonalne są nieporównywalnie dokładniejsze.

Z kolei 14 bitowy 3D LUT (Look Up Table) zwiększa dokładność przejść kolorystycznych RGB (Red, Green, Blue) w wyniku czego BenQ SW2700PT może przedstawić optymalną reprodukcję kolorów oraz szarości. Monitor oferuje także podświetlenie GB-r LED. To rozwiązanie gwarantuje szerszy zakres barw i większą kontrolę nad nimi niż w przypadku standardowego białego podświetlenia LED.

Co więcej, nowy BenQ zapewnia 99-procentowe pokrycie przestrzeni Adobe RGB. W porównaniu do sRGB wzbogacona i poszerzona paleta barw pozwala na uzyskanie naturalnego obrazu o bogatych i precyzyjnych detalach. Ponadto, płynne przejścia tonalne przekładają się na lepszą gradację odcieni, umożliwiając pracę z bardziej szczegółowym obrazem.

W momencie pracy ze zdjęciami pomocnym okaże się także 27-calowy wyświetlacz o proporcjach 16:9 i rozdzielczości QHD 2560 x 1440 piksel (109 pikseli na cal), który zapewnia jasność 350 cd/m2, podstawowy kontrast 1000:1 (dynamiczny 20 mln:1) oraz czas reakcji matrycy wynoszący 4 ms GTG.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

10 bitowa matryca IPS, odwzorowanie 99% palety kolorystycznej Adobe RGB czy wysoka rozdzielczość obrazu to zaawansowane technologie, które możemy znaleźć wewnątrz BenQ SW2700PT. Jednak monitor posiada także konstrukcyjne rozwiązania, które mogą być funkcjonalne podczas pracy ze zdjęciami. Pomocna może okazać się funkcja Pivot, dzięki której otrzymujemy możliwość pracy w trybie poziomym lub pionowym (wystarczy obrócić ekran o 90 stopni). To wygodne rozwiązanie jest wręcz pożądane przez zawodowców zajmujących się fotografią portretową. Co więcej, ekran można regulować z zakresie 130 mm oraz pochylać go w przód i tył, a także delikatnie obracać w prawą i lewą stronę.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Do zestawu producent dołączył także specjalny kaptur (osłonę), którego wnętrze wykończone jest czarnym materiałem eliminującym refleksy świetlne. Dzięki temu podczas postprodukcji otrzymamy optymalne warunki do pracy poprzez ochronę ekranu przed negatywnym wpływem oświetlenia zewnętrznego. Kaptur skutecznie chroni przed wpadaniem promieni światła na płaszczyznę monitora, dzięki czemu kontrastowość obrazu jest znacznie wyższa, co wpływa na dokładniejsze wyeksponowanie zdjęć.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Ponadto, na obudowie monitora znajdziemy także liczne wejścia sygnałowe, DVI-D, HDMI czy DisplayPort. To wszystko zapewnia więc ergonomiczną i komfortową pracę oraz umożliwia efektywne podłączenie komputerów z systemem Windows jak i Mac OS. Ponadto, model SW2700PT został wyposażony w porty USB 3.0 i czytnik kart SD, które są niezmierne pomocne w momencie importowania zdjęć na dysk komputera.

Monitor posiada polskie menu OSD oraz kontroler, który oferuje wbudowane presety pozwalające na przełączanie pomiędzy trzema niestandardowymi trybami pracy: Adobe RGB, sRGB oraz Black&White. Dzięki temu rozwiązaniu za pomocą naciśnięcia przycisku funkcyjnego monitora, użytkownik będzie w stanie przełączyć ekran w tryb czarno-biały (B&W) i jeszcze przed obróbką zdjęcia, zobaczyć jak będzie ono wyglądało w odcieniach szarości. Tryb ten usprawnia również postprodukcję i wyświetlanie fotografii czarno-białych. Za pomocą kontrolera równie prosto będzie można przełączyć monitor w tryb Adobe RGB i sRGB.

BenQ SW2700PT jest fabrycznie skalibrowany przez producenta, czego dowodem jest dostarczany raport z przebiegu kalibracji. Aby jednak w pełni korzystać z zaawansowanych możliwości, jakie daje monitor, należy go indywidualnie skalibrować i sprofilować. W tym celu monitor został wyposażony w autorskie oprogramowanie firmy BenQ do kalibracji sprzętowej monitora. Palette Master Element oferuje szeroki wachlarz regulacji prawie wszystkich elementów związanych z reprodukcją barw. Poza specjalnymi trybami kalibracyjnymi, monitor ma także szereg zdefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (Standard, Adobe RGB, sRGB, B+W, Photo, Low Blue Light, Custom).

Dołączone oprogramowanie Palette Master Element i możliwość sprzętowej korekty wyświetlania kolorów - bez ingerencji w ustawienia karty graficznej komputera - pozwalają optymalizować wyświetlanie i uzyskać kolory takie jak zostały zarejestrowane w chwili naciśnięcia spustu migawki aparatu. Co więcej, dwa różne zestawy ustawień kalibracyjnych można zapisać w pamięci monitora i szybko je przełączać z poziomu w pełni spolszczonego menu ekranowego (OSD), czy nawet po naciśnięciu klawisza im przypisanego.

Ponadto, oprogramowanie obsługuje popularne kolorymetry Datacolor Spyder4Express, Pro i Elite (obsługa Spyder 5 jest zapowiedziana w późniejszym czasie) oraz czujniki X-Rite i1PRO, i1PRO 2, i1Display 2, i1Display PRO. Ten ostatni to rozwiązanie zaprojektowane z myślą o zawodowcach, które oferuje między innymi obsługę wszystkich typów monitorów, w tym wyświetlaczy szeroko-gamutowych oraz z podświetleniem LED, kalibrację rzutników oraz urządzeń mobilnych, kontrolę jakości wyświetlanych barw oraz śledzenie zmian wraz z upływem czasu, a także optymalizację wyświetlania dla kolorów dodatkowych Pantone.

Podczas procesu kalibracji oprogramowanie Palette Master Element w intuicyjny sposób poprowadzi poprzez poszczególne etapy. Dzięki czemu wybrać będziemy mogli cel kalibracji (do jakich parametrów zostanie skalibrowany monitor). Sprowadza się on do predefiniowanych trybów przez producenta oraz trybu Custom, którego ustawienia będziemy mogli zapisać.

– Punkt Bieli D65, Luminancja 160 cd/m2, Gamma 2.2, Punkt czerni względny;

Web Design – Punkt Bieli D65, Luminancja 120 cd/m2, Gamma 2.2, Punkt czerni względny;

Graphics – Punkt Bieli D50, Luminancja 160 cd/m2, Gamma L*, Punkt czerni absolutne zero;

Custom Settings (własny) – Punkt Bieli w stopniach Kelvina od 4000 do 12000 lub określony współrzędnymi chromatycznymi x i y, Luminancja albo maksymalna albo własna, Gamma 2.2 lub L*, Punkt czerni względny lub absolutne zero]

Ponadto, do wyboru będziemy mieć dwa presety kalibracyjne - Matrix (typ bazujący na macierzy), którego wybranie może skutkować płynniejszymi przejściami tonalnymi i mniejszą dokładnością oddania kolorów oraz LUT (bazujący na tablicy LUT), który może owocować mniej płynnymi przejściami tonalnymi, ale zapewni lepszą dokładność oddania kolorów.

Wydaje się to skomplikowane, jednak w rzeczywistości proces kalibracji i profilowania - nawet w trybie zaawansowanym - jest bardzo przystępny i sprowadza się do kilku prostych kroków.

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Ostatnim etapem kalibracji jest weryfikacja profilu. Na tym etapie zostanie wygenerowany współczynnik ΔE. Jest to odległość między dwoma kolorami określonymi w przestrzeni Lab (definicja z 1976 roku). Jeśli dla danego koloru przyjmuje on wartość poniżej 1,0 to kolor ten jest odwzorowany w sposób niemalże optymalny (nie jest możliwe jego odróżnienie od prawidłowego). W sytuacji, kiedy wartość ΔE jest wyższa od 1.0, a mniejsza od 2.0, to minimalna różnica w kolorze może być już zauważalna. Przy błędzie o wartości powyżej 3.0 dysproporcja wyświetlanego koloru będzie już widoczna. Jeśli wartość przekracza 5.0, to kolor poprawny i wyświetlony będą się znacznie od siebie różniły. Jak podkreśla producent, nowy BenQ oferuje współczynnik ΔE, który jest mniejszy od 2.0. W związku z czym monitor pozwoli na uzyskanie pełnej wierności barw podczas wyświetlania zdjęć.

BenQ SW2700PT to najnowsza propozycja firmy, która jest skierowana do profesjonalnych fotografów. Zastosowanie rozwiązań takich jak 10 bitowa matryca IPS, odwzorowanie 99% palety kolorystycznej Adobe RGB, wysoka rozdzielczość QHD, czy w szczególności zaawansowana kalibracja i profilowanie, sprawia że nowy BenQ może okazać się ciekawą i konkurencyjną propozycją na rynku monitorów fotograficznych. Model SW2700PT jest już dostępny w polskiej sprzedaży w cenie około 3000 zł. Więcej informacji możecie znaleźć na stronie benq.com.pl

Artykuł powstał przy współpracy z firmami BenQ i ColorConfidence

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Czy dwa przystępne cenowo obiektywy o oryginalnych zakresach mogą zastąpić nam klasyczne trio reporterskich zoomów? Najnowsze konstrukcje Tamrona podważają utarte schematy i pokazują,...
8
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Precyzyjnie budowane napięcie rodem z dreszczowców Hitchcocka, literackie inspiracje i kinowe wizualne tropy. Pierwsza retrospektywna książka Anji Niemi to fantastyczna podróż do świata jej...
7
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Jeżeli o stopniu fascynacji danym miejscem decydowałaby liczba poświęconych mu książek fotograficznych, Harry Gruyaert mógłby śmiało pretendować do tytułu honorowego obywatela Maroka....
18
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)