Kalibracja to podstawa - rozmowa z Krzysztofem Skowronem z X-Rite Photo Europe

Autor: Michał Chrzanowski

24 Wrzesień 2015
Artykuł na: 6-9 minut
Do tego jak ważna w pracy każdego fotografa jest kalibracja sprzętowa nie musimy nikogo przekonywać. Jednak jak poprawnie ją przeprowadzić? Jakiego kalibratora użyć i czy jednorazowa operacja wystarczy, by cieszyć się optymalną jakością obrazu? Na te i inne pytania odpowiedział nam Krzysztof Skowron, przedstawiciel X-Rite Photo Europe.

Czy profilowanie jest trudne i wymaga jakiejś specjalistycznej wiedzy?

W ciągu kilku ostatnich lat rozwiązania do kalibracji zmieniły się na korzyść użytkownika. Do ich wykorzystania nie jest już potrzebna „tajemna wiedza”, a na większości szkoleń fotograficznych poruszana jest tematyka zarządzania barwą. Oprogramowanie do obsługi rozwiązań stało się bardziej przyjazne użytkownikowi, a wszystkie skomplikowane przeliczenia wykonywane są automatycznie. Użytkownik powinien jednak znać podstawowe pojęcia związane z kalibracją, które często omawiamy na prowadzonych przez X-Rite lub partnerów {LNK|https://www.facebook.com/pages/X-Rite-Photo-Poland/1472457093002777?sk=events;warsztatach i prezentacjach. Organizujemy również dla obecnych i przyszłych użytkowników sprzętu X-Rite oraz wszystkich zainteresowanych tematem kalibracji bezpłatne webinaria, na których staramy się kłaść nacisk na przekaz merytoryczny.]

{GAL|21564}

W jakim stopniu kalibracja wpływa na poprawę komfortu pracy fotografa. Czy pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze?

Dzięki kalibracji jesteśmy w stanie zapanować nad barwą podczas sesji zdjęciowej oraz przewidzieć dokładnie, jak nasze zdjęcia będą wyglądały, gdy wydrukujemy je na tej lub innej drukarce. Jesteśmy w stanie poznać ograniczenia różnych technik i procesów reprodukcji obrazu już na etapie podglądu pracy na ekranie monitora - czyli jeszcze przed wydrukiem lub realizacją nakładu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Czym różnią się od siebie poszczególne kalibratory?

Rozwiązania do kalibracji z oferty X-Rite dzielimy ze względu na poziom dostępnych funkcji i zastosowanie. W myśl stwierdzenia „od ujęcia po wydruk” w ofercie znajdują się rozwiązania do kalibracji aparatów cyfrowych (referencyjne wzorce barwne) dla monitorów (kolorymetry) oraz urządzeń drukujących i monitorów (spektrofotometry). Dodatkowo dzielimy je ze względu na poziom zaawansowania użytkownika, ilość dostępnych funkcji i rodzaj sprzętu jaki będziemy profilować. Rodzina {LNK|https://www.facebook.com/pages/X-Rite-Photo-Poland/1472457093002777?sk=events;ColorMunki dedykowana jest dla entuzjastów i zaawansowanych fotoamatorów, natomiast seria i1 dla profesjonalistów i najbardziej wymagających użytkowników.

Jeśli współpracujemy z laboratorium fotograficznym lub zlecamy wydruki na drukarkach atramentowych wystarczy nam kalibrator monitorowy. Tutaj wybór wskazuje na najlepszy w swojej klasie i1Display Pro lub mniej zaawansowany ColorMunki Display. Po kalibracji ekranu jesteśmy w stanie podejrzeć na ekranie jak w przybliżeniu nasza praca będzie wyglądać na konkretnym urządzeniu zewnętrznym. Oczywiście potrzebujemy do tego oprogramowania zgodnego z zarządzaniem barwą i profilu ICC urządzenia jakie chcemy emulować na próbie ekranowej. Dobre laboratorium udostępnia bezpłatnie profile dla oferowanych przez siebie papierów i podłoży.

Jeśli sami drukujemy, wówczas będziemy potrzebować zestaw do profilowania drukarek. Dla drukarek fotograficznych do formatu A2 sugerujemy użycie ColorMunki Photo, czyli pełnowartościowego spektrofotometru, którym skalibrujemy monitor, stworzymy profile dla swojej drukarki i skalibrujemy aparat. Do końca września ColorMunki Photo oferowany jest w prezencie z rocznym pakietem Adobe Creative Cloud Fotografia, który zawiera Photoshopa i Lightrooma, uzupełniając doskonale system pracy z fotografią i umożliwiając wykorzystanie profili ICC.

Dla bardziej wymagających użytkowników, posiadających urządzenia drukujące, większe od A2, w którym drukowanie odbywa się przez sterownik systemu operacyjnego lub wtyczkę od producenta drukarki polecamy zestaw i1Photo Pro 2, który uznawany jest za standard przemysłowy i pozwala również na kalibracje monitorów, profilowanie drukarek i aparatów oraz zaawansowane opcje dostosowania parametrów profilowania i weryfikacje jakości. Sami definiujemy ilość mierzonych przy profilowaniu pól barwnych i nie jesteśmy ograniczenie do pomiaru 100 pól kontrolnych w formacie A4 - nie mniejszym i nie większym. i1Photo Pro 2 oferowany jest również w zestawie z rocznym pakietem Adobe Creative Cloud Fotografia.]

{GAL|21562}

Często fotografowie korzystają z jednorazowej usługi kalibracji monitorów?
Czy jednorazowa kalibracja wystarczy czy należy ją powtarzać systematycznie? Od czego to zależy?

Oczywiście jednorazowa kalibracja jest lepsza niż jej całkowity brak! Za profesjonalną usługę zapłacić należy jednak kilkaset złotych. Profesjonalny kolorymetr kosztuje „aż” lub „tylko” cztery razy więcej. Kolorymetr pozwoli nam na kalibracje wszystkich posiadanych przez nas urządzeń wyświetlających (włączając urządzenia mobilne), będziemy za jego pomocą mogli również sprawdzić jakość naszego monitora i oprofilować na przykład projektor. Kalibrację monitora należy wykonywać regularnie, gdyż parametry wyświetlacza zmieniają się z czasem. Można kierować się zasadą im lepszy monitor tym rzadziej (nie rzadziej jednak niż 3 miesiące). Dobre oprogramowanie do kalibracji posiada możliwość śledzenia trendu wyświetlania, dzięki czemu jesteśmy w stanie samodzielnie ocenić, jak często jest to wymagane. Kalibracja w przypadku tych profesjonalnych wyświetlaczy jest zwykle zautomatyzowana i bazuje na zapisanym wcześniej presecie. Oprogramowanie steruje kolorymetrem samodzielnie i prowadzi do uzyskania zadanych przez nas ustawień.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Czy każdy monitor da się skalibrować?

Tak, każdy. Niektóre monitory pozwalają na dokładniejszą kalibrację. Są to monitory, które posiadają opcję kalibracji sprzętowej, czyli w których korekta, którą wprowadzamy czujnikiem zewnętrznym jest zapisywana w elektronice sprzętu, a nie na karcie graficznej. Kalibracja programowa wiąże się zawsze z jakimś mniejszym lub większym kompromisem. Najlepiej upewnić się, czy posiadany przez nas monitor posiada oprogramowanie do kalibracji sprzętowej – Eizo (ColorNavigator), NEC (SpectraView Profiler lub SpectraView II), BenQ (Palette Master). Można również przy zakupie kalibratora lub monitora zapytać sprzedawcę co zrobić, aby wykorzystać w pełni posiadany przez nas zestaw sprzętu.

Jak sprawdzić czy przeprowadzona przeze mnie kalibracja jest poprawna?

Jeśli chcemy mieć pewność, czy nie w trakcie kalibracji nie popełniliśmy żadnych błędów i właściwie dobraliśmy ustawienia, powinniśmy odszukać w instrukcji monitora lub drukarki informacje na temat ustawień kolorystycznych. Po przeprowadzonej kalibracji mamy dwie możliwości – ocenę wizualną lub liczbową z użyciem czujnika. Weryfikacji wizualnej możemy dokonać używając wzorca barwnego jakim jest chociażby 24-polowy {LNK|http://pl.xritephoto.eu/x-rite-colorchecker-passport-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish-xrite-polish.html;ColorChecker Passport. Możemy pobrać plik referencyjny w przestrzeni LAB i otworzyć go w Photoshopie lub korzystać z wbudowanych wzorców w oprogramowaniu do kalibracji drukarki, czy monitora. Analiza liczbowa z użyciem czujnika w oprogramowaniu znajdziemy pod pojęciem walidacji. Jak ona przebiega? Oprogramowanie wyświetla na ekranie lub w przypadku urządzenia drukującego, drukuje próbki kolorystyczne, po czym wykorzystujemy przyrząd do kalibracji do ich zmierzenia. Po pomiarze tworzy się raport z walidacji gdzie wyniki błędu określane są za pomocą parametru delta E. Wskaźnik ten im mniejszy tym lepszy. Przyjmuje się że delta E na poziomie mniejszym od 2 dla pewnych walorów barwnych jest niezauważalna dla standardowego obserwatora.]

{GAL|21559}

Więcej informacji o kalibracji można uzyskać na stronie pl.xritephoto.eu.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Tamron 17-50 mm f/4 i 70-180 mm f/2.8 G2 - zestaw idealny?
Czy dwa przystępne cenowo obiektywy o oryginalnych zakresach mogą zastąpić nam klasyczne trio reporterskich zoomów? Najnowsze konstrukcje Tamrona podważają utarte schematy i pokazują,...
8
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Anja Niemi: In Character. Przekleństwo perfekcjonizmu [RECENZJA]
Precyzyjnie budowane napięcie rodem z dreszczowców Hitchcocka, literackie inspiracje i kinowe wizualne tropy. Pierwsza retrospektywna książka Anji Niemi to fantastyczna podróż do świata jej...
7
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Kraj w kolorze ziemi. Gruyaert i jego „Morocco” [RECENZJA]
Jeżeli o stopniu fascynacji danym miejscem decydowałaby liczba poświęconych mu książek fotograficznych, Harry Gruyaert mógłby śmiało pretendować do tytułu honorowego obywatela Maroka....
18
Powiązane artykuły