Czy fotografia kolorowa została stworzona z myślą o białych ludziach?

Czy fotografia kolorowa została stworzona z myślą o białych ludziach?

To dość kontrowersyjna teza, jednak Vox Docs w krótkim dokumencie udowadnia, że najprawdopodobniej tak było.

Do tego typu informacji zawsze trzeba podchodzić ze sporym dystansem, okazuje się jednak, że w swoich początkach, kolorowe emulsje fotograficzne tworzone były pod kątem osób o jasnym odcieniu skóry, nie radząc sobie dobrze z reprodukcją ciemniejszych tonów. W fotografowaniu przedstawicieli innych grup etnicznych nie pomagał także fakt, że pierwsze fotolaby powstałe w latach 40. i 50. XX wieku używały zdjęcia białej kobiety (tzw. Shirley card) w celu kalibracji urządzeń.

Przez lata osoby o innym kolorze skóry niemalże nie mogły liczyć na to, że będą dobrze widoczne na zdjęciu. Różnice w reprodukcji jasnych i ciemnych odcieni skóry były szczególnie widoczne, gdy w kadrze znajdowały się osoby różnych ras. 

 

- W czasach gdy powstawały pierwsze kolorowe emulsje fotograficzne, grupą docelową producentów były osoby rasy kaukaskiej. Odcienie skóry nie stanowiły podstawy do prac nad udoskonaleniem zakresu dynamicznego filmów, ponieważ ze względu na silną segregację na większości zdjęć występowały osoby z tej samej grupy etnicznej - mówi Lorna Roth, która w 2009 roku opublikowała na ten temat pracę naukową.

Zmiana przyszła dopiero w latach 70., niestety jak dowiadujemy się z dokumentu Vox Docs jej motorem nie była prawdopodobnie chęć wierniejszego odwzorowania ciemnych tonów skóry, a lepszego ukazania odcieni drewna i czekolady w materiałach reklamowych producentów.

Mimo to problem z właściwą reprodukcją tonów skóry nie został do końca rozwiązany, o czym doskonale wiedzieli twórcy programów telewizyjnych, w których coraz częściej pojawiały się osoby o ciemnym kolorze skóry. Dopiero w latach 90 inżynierowie Phillipsa opatentowali system reprodukcji obrazu w kamerach transmisyjnych, który oddzielnie balansował jasne i ciemne tony skóry, a fotolaby zaczęły wykorzystywać karty referencyjne z przedstawicielami różnych grup etnicznych.

O tym, że cała sprawa była dość palącym problemem dla osób o ciemnym kolorze skóry może świadczyć kampania reklamowa filmu Kodak Gold Max, w której w dużej mierze występowali murzyni i która nie do końca subtelnie podkreślała szeroki zakres dynamiczny nowej kliszy, promując ją hasłami typu “Pokaż swoje prawdziwe kolory” i “To film, dzięki któremu sfotografujesz nawet czarnego konia w słabym świetle”.

Więcej informacji znajdziecie na stronie vox.com.

(fot. okładkowa: Walt Jabsco / flickr.com)

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nie żyje Pete Turner - ikona kolorowej fotografii
25 Wrz 2017
Pete Turner był jednym z pierwszych mistrzów kolorowej fotografii. Amerykański fotograf przez lata zmagał się z ciężką chorobą. Zmarł w wieku 83 lat.
0
Przerwa na fotografię - 11 dokumentów, odsłaniających kulisy portretowania znanych osób
20 Wrz 2017
Arte Po Polsku udostępnia za darmo kolejny cykl krótkich fotograficznych dokumentów. Tym razem jest to zapis pracy Stéphane Lavoué, który zdradza jak robił zdjęcia osobistościom ze świata polityki, sztuki i sportu.
0
Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 - znamy wyniki. Wśród laureatów jest Polak
19 Wrz 2017
Poznaliśmy laureatów największego astrofotograficznego konkurs na świecie. W gronie zwycięzców znalazł się Bartłomiej Jurecki. Jest on pierwszym nagrodzonym polakiem w historii Insight Astronomy Photographer of the Year.
0
Oto prace nagrodzone w EyeEm Photography Awards 2017, największym fotograficznym konkursie na świecie
18 Wrz 2017
Kolejna edycja konkursu organizowanego przez serwis społecznościowy EyeEm dobiegła końca. Oto najlepsze prace, które jury wybrało spośród niemal 600 tys. zgłoszeń.
0