Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
 
Polecane artykuły
Poznaliśmy wyniki Magnum Photography Awards 2017. Wśród laureatów są Polacy!
19 Lip 2017
Artur Zdral i Szymon Barylski zostali laureatami tegorocznej edycji prestiżowego konkursu Magnum Photography Awards. Koniecznie zobaczcie galerię nagrodzonych prac, które ukazują „niezwykłą gamę tematów, stylistycznych podejść i osobistych wizji“.
0
“Wykonanie wielu zdjęć to za mało, by powstał cykl” - wywiad z Tomaszem Böhm
18 Lip 2017
Tomasz Böhm to polski fotograf dokumentalny, obecnie student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie, członek agencji Forum oraz Picture That Warsaw. Nam opowiada o swoim podejściu do fotografii i projekcie „Mare”, czyli powstałych na Islandii, będących formą autoterapii, zdjęciach.
2
Dlaczego w fotografii warto korzystać z lamp LED? Pytamy Emila Bilińskiego
10 Lip 2017
Lampy i oświetlacze LED to już nie tylko atrybut twórców wideo. oraz częściej sięgają po nie także fotografowie. Ale czy warto przesiadać się dla nich z tradycyjnych błyskowych reflektorów. O zalety lamp LED pytamy znanego portrecistę i fotografa modowego, Emila Bilińskiego.
0
Najzabawniejszy konkurs fotograficzny - poznaj pierwszych faworytów
10 Lip 2017
Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się czy zwierzęta mają osobowość lub uważałeś, że w fotografii brakuje uśmiechu, to te fotografie rozwieją wszelkie wątpliwości. Zobacz najlepsze zdjęcia zgłoszone do tej pory do konkursu Comedy Wildlife Photography Awards.
1