Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nie żyje Pete Turner - ikona kolorowej fotografii
25 Wrz 2017
Pete Turner był jednym z pierwszych mistrzów kolorowej fotografii. Amerykański fotograf przez lata zmagał się z ciężką chorobą. Zmarł w wieku 83 lat.
0
Przerwa na fotografię - 11 dokumentów, odsłaniających kulisy portretowania znanych osób
20 Wrz 2017
Arte Po Polsku udostępnia za darmo kolejny cykl krótkich fotograficznych dokumentów. Tym razem jest to zapis pracy Stéphane Lavoué, który zdradza jak robił zdjęcia osobistościom ze świata polityki, sztuki i sportu.
0
Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 - znamy wyniki. Wśród laureatów jest Polak
19 Wrz 2017
Poznaliśmy laureatów największego astrofotograficznego konkurs na świecie. W gronie zwycięzców znalazł się Bartłomiej Jurecki. Jest on pierwszym nagrodzonym polakiem w historii Insight Astronomy Photographer of the Year.
0
Oto prace nagrodzone w EyeEm Photography Awards 2017, największym fotograficznym konkursie na świecie
18 Wrz 2017
Kolejna edycja konkursu organizowanego przez serwis społecznościowy EyeEm dobiegła końca. Oto najlepsze prace, które jury wybrało spośród niemal 600 tys. zgłoszeń.
0