Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
 
Polecane artykuły
Poznaliśmy zwycięzców Sony World Photography Awards 2017. Zobaczcie nagrodzone prace
20 Kwi 2017
Dziś podczas gali finałowej konkursu SWPA 2017 poznaliśmy laureatów kategorii profesjonalnej, oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Finałowa galeria to moc różnorodnych inspiracji.
0
Americans Seen - nigdy wcześniej nie publikowany portret Ameryki lat 80.
16 Kwi 2017
Sage Sohier uwiecznia ludzi w ich codziennym środowisku od ponad trzydziestu lat. W tym roku Nazraeli Press wydało książkę z jej spojrzeniem na Stany Zjednoczone. Co istotne, jest to Ameryka lat 80., a zdjęcia nie były publikowane od czasu wykonania.
3
Przyznano fotograficzne Nagrody Pulitzera 2017
11 Kwi 2017
Za nami kolejne rozdanie Nagród Pulitzera. W kategoriach fotograficznych to prestiżowe wyróżnienie otrzymali freelancer Daniel Berehulak oraz fotograf Chicago Tribune, E. Jason Wambsgans.
0
Pieter Hugo: „Nie ufam fotografii portretowej”
10 Kwi 2017
O sprzecznościach, fascynacji, ekstrawagancji i ukrytych historiach, czyli kilka słów o Afryce Pietera Hugo, zdobywcy głównej nagrody konkursu World Press Photo w kategorii „Portrety” w 2006 roku.
1