Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
 
Polecane artykuły
Calvin Chen: „Stawiam na lepszą wersję siebie.“
24 Lut 2017
Z zawodu jest pediatrą, ale woli określać siebie jako „ciekawska osoba, która ciągle stara się stawać się lepszą wersję siebie”. Calvin Chen zaczął robić zdjęcia w trakcie kolejnych szkoleń medycznych. Po długich nocach w szpitalu był zdesperowany i szukał ujścia dla swojej twórczości, więc złapał za stary aparat swojego ojca i zaczął fotografować.
0
Rémy Soubanère: „Nie chodzi o znalezienie piękna w brzydkiej rzeczywistości“
22 Lut 2017
Francuskie przedmieścia o zmierzchu, rejony przemysłowe i małe uliczki Paryża, czasem rozświetlone jedynie przez neony i okna jeszcze nie pogrążonych we śnie domów. Pomysł na serię „Alphaville” narodził się w skutek dziwnej atmosfery, w jakiej według Soubanère’a skąpany jest dzisiejszy Paryż.
0
Polacy nagrodzeni w konkursie International Photographer of the Year 2016
21 Lut 2017
Konkurs IPOTY organizowany jest dopiero do dwóch lat, ale wysoki poziom prezentowanych prac już pozwolił mu zdobyć popularność w świecie fotografii. W tym roku w poszczególnych kategoriach nagrodzono wielu Polaków.
2
Polacy wśród zwycięzców B&W Child 2016, największego konkursu fotografii dziecięcej
17 Lut 2017
Konkurs B&W Child co roku nagradza najlepsze zdjęcia dzieci. W tegorocznej edycji na podium stanęło wyjątkowo dużo Polaków. Zobaczcie nagrodzone prace.
1