Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
 
Polecane artykuły
The Societies’ Photographer of the Year Awards 2016 - wyniki
20 Sty 2017
Ponad 10 tys. nadesłanych prac, a spośród wszystkich zgłoszeń najlepszą okazała się monochromatyczna fotografia autorstwa Darrin'a Zammit Lupi’ego. Koniecznie zobaczcie finałową galerię prestiżowego konkursu The Societies’ Photographer of the Year Awards.
0
Trzeba być jak cień: Pete Souza podsumowuje 8 lat spędzonych w Białym Domu
17 Sty 2017
Barack Obama powoli ustępuje z urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wraz z nim odchodzi także Pete Souza, jego oficjalny fotograf. Przez ostatnie osiem lat był jak cień – podążał wszędzie tam, gdzie prezydent. W efekcie powstało fotograficzne archiwum liczące prawie 2 miliony zdjęć.
0
Andrea Francolini:„ Zacząłem robić zdjęcia, bo nie byłem w stanie narysować tego, co widzę.“
16 Sty 2017
650 kilometrów na północ od Islamabadu, w północnym Pakistanie, Andrea Francolini próbuje stworzyć dzieciom godne warunki do nauki, mimo wiecznych niedoborów prądu i braku podstawowego wyposażenia.  Ten włoski fotograf ma za sobą edukację w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii, dziś jest mieszkańcem Australii. Na co dzień znany jest z… fotografii jachtów.
0
Nie żyje Lord Snowdon, jeden z najznamienitszych brytyjskich fotografów
16 Sty 2017
W wieku 86 lat zmarł Antony Armstrong-Jones znany lepiej jako Lord Snowdon - brytyjski fotograf między innymi rodziny królewskiej oraz światowych sław kina, teatru i muzyki.
0
zamknij X
Plebiscyt 2016
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2016
Głosuj!