O tym czy zarobisz na fotografii już niedługo może decydować komputer

Autor: Maciej Luśtyk

10 Kwiecień 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Co sprawia, że jakieś zdjęcie uważamy za świetne? Czy to tylko kwestia kompozycji, światła i i sprzętu? Czy zaawansowana technologia będzie w stanie zastąpić człowieka w procesie selekcji zdjęć i fotografów? Według twórców serwisu Everypixel, na pewno pomoże ten proces zrewolucjonizować.

Czy można jednoznacznie stwierdzić, że któreś zdjęcie jest świetne, a inne nie nadaje się do niczego? Dyskusje dotyczące zasadności werdyktów jury największych konkursów fotograficznych na świecie udowadniają, że nie. Wszyscy mamy odmienne gusta i przy ocenie zdjęć kierujemy się czym innym. Da się jednak “wyczuć”, które zdjęcia spodobają się możliwie największej liczbie odbiorców. Stąd między innymi ważna rola fotoedytorów w wydawnictwach. Czy jednak da się tego nauczyć maszynę

Twórcy serwisu Everypixel twierdzą, że tak. Bazując na sieciach neuronowych, stworzyli system Aesthetics, który “inteligentnie” rozpatruje obrazy pod względem estetyki i atrakcyjności, oceniając ich potencjał marketingowy. Stworzony przez nich algorytm docelowo pomóc ma między innymi fotoedytorom i grafikom i przyspieszyć “przekopywanie się” przez serwisy stockowe. I choć program jest na razie na etapie wersji beta, już możemy sprawdzić jego możliwości.

Prezentując programowi kilka z najgłośniejszych zdjęć ostatniego roku, szybko przekonamy się, że na pewno tego typu rozwiązanie nie poradzi sobie z fotografią reportażową i wszystkimi dziedzinami w których ważny jest kontekst. Całkiem dobrze wypada ono jednak pod względem automatycznego tagowania zdjęć.

Dobrze sprawdzi się z także wszędzie tam, gdzie liczy się przede wszystkim estetyka zdjęć. Zdjęcia z ładnym oświetleniem, rozmytym tłem, mocnymi kontrastami i popularnym ostatnio efektem “fade” oceniane są zazwyczaj wysoko, co wydaje się odzwierciedlać współczesne trendy i pojęcie na temat tego czym powinna charakteryzować się obecnie “ładna” fotografia. Swoje założenia spełnia więc bardzo dobrze.

Czy możliwe więc, że w niedalekiej przyszłości o wyborze fotografa na przykład ślubnego lub reklamowego będzie decydować komputer, który przestudiuje ich portfolio, a następnie oceni ich pod względem potencjału sprzedażowego? Dobra fotografia to dziś klucz do zwiększenia zasięgu w internecie. Jeżeli, okaże się, że wyniki działania podobnego algorytmu mają realne przełożenie na zyski, bądź oglądalność, jest to całkiem prawdopodobne.

Na szczęście wszyscy mamy odmienne gusta, także na temat tego jak powinna przebiegać selekcja zdjęć i długo jeszcze trudno będzie komukolwiek przekonać klientów, że program komputerowy będzie w stanie dokonać lepszego wyboru niż oni sami. Piękno i koloryt fotografii polega przecież między innymi na jej różnorodności.

Możliwości programu możecie przetestować pod adresem everypixel.com/aesthetics.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Już niebawem na rynku pojawi się komplet chemii fotograficznej do wywoływania zdjęć analogowych Kodak Professional. W ofercie znajdą się zarówno odczynniki do negatywów czarno-białych,...
19
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Od dzisiaj nasz autorski podcast dostępny jest do posłuchania także w serwisie YouTube. To już 50 odcinków rozmów o fotografii z czołowymi przedstawicielami branży.
9
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)