Retusz szkodliwy jak papierosy? Francja wprowadza prawo nakazujące oznaczania zdjęć poddanych nadmiernej obróbce

Autor: Maciej Luśtyk

24 Grudzień 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Dziś nikt już nie ma chyba wątpliwości, że zamieszczane w czasopismach zdjęcia modowe i reklamowe mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Mimo to wciąż skutecznie kreują one wizerunek anorektycznej kobiety jako ideału piękna. Francja mówi „dość” i ustanawia prawo nakazujące widocznego oznaczania retuszowanych zdjęć.

Nowe rozporządzenie przyjęte w zeszłym tygodniu we Francji nakierowane jest w głównej mierze na walkę z anoreksią u młodych kobiet, jednak jego efekty mogą odmienić także oblicze fotografii modowej i reklamowej prezentowanej w czasopismach. Ustawa, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 roku zabrania pracy zawodowej modelkom, których współczynnik BMI (współczynnik masy ciała] jest niższy niż 18. Warto wspomnieć, że już wartości poniżej 18,5 uważane są za poważną niedowagę. Agencjom i ich przedstawicielom, którzy dopuszczą się naruszeń grozić będzie kara 6-miesięcznego pozbawienia wolności oraz grzywna w wysokości nawet 75 tys. euro.

Z punktu widzenia samej fotografii ważniejszy wydaje się jednak przepis nakazujący widoczne oznaczanie zdjęć, na których modelka została pomniejszona lub odchudzona na etapie postprodukcji. Takie fotografie będą musiały zostać opatrzone słowami „zdjęcie retuszowane” lub „zdjęcie poddane edycji cyfrowej”. W przeciwnym razie ich twórca może liczyć się z grzywną w wysokości 37,5 tys. euro lub 30% wydatków przeznaczonych na powstanie reklamy.

Czy nowe prawo przyniesie realne zmiany? Większość modelek przebywających we Francji pochodzi zza granicy i pracuje na zlecenie tamtejszych agencji, toteż prawdopodobnie nie będzie musiała stosować się do restrykcji obowiązujących agencje francuskie. Z pewnością dużo bardziej widoczne zmiany przyniesie ustawa nakazująca oznaczanie retuszowanych zdjęć. Jeżeli oznaczenia będą musiały zakrywać określony procent kadru, tak jak w przypadku reklam alkoholi i wyrobów tytoniowych, możemy spodziewać się, że producenci będą starali się ich unikać, a tym samym, siłą rzeczy, fotografia reklamowa stanie się bardziej autentyczna. Jednak nawet mniej widoczne oznaczenia z pewnością przyniosą wymierne efekty. Żaden z producentów nie będzie chciał przecież otwarcie przyznawać się do celowego oszukiwania konsumentów.

Niezależnie od efektywności nowego prawa, z pewnością jest to zwrot w dobrym kierunku. Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy, we Francji z anoreksją zmaga się około 40 tys. osób, a 20% kobiet przynajmniej raz w życiu celowo ograniczała spożywanie posiłków. Warto dodać, że statystyki obejmują jedynie przypadki udokumentowane medycznie.

Francja nie jest jednak wyjątkiem. Podobne przepisy wprowadziły już między innymi Włochy, Hiszpania, Izrael i Dania. Czekamy na Polskę.

Więcej informacji znajdziecie na stronie assemblee-nationale.fr

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Znana wszystkim dobrze platforma do szybkiego projektowania graficznego przejmuje Affinity - producenta przystępnych cenowo alternatyw dla produktów z oferty Adobe. Czy to zapowiedź...
8
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
Myśleliście, że 150 megapikseli to przesada? Sony prezentuje nową matrycę średnioformatowa o niebotycznej rozdzielczości 247 Mp, która w niedalekiej przyszłości ma szansę trafić do...
9
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Jeśli interesuje Cię film i fotografia, lubisz pisać, rozmawiać lub tworzyć treści wideo o nowinkach sprzętowych – napisz do nas! Szukamy nowych autorów i stałych współpracowników.
18
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)