Najnowszą produkcję Quentina Tarantino nakręcono na tradycyjnym filmie. Kamerami sprzed 50 lat...

Autor: Maciej Luśtyk

30 Listopad 2015
Artykuł na: 2-3 minuty
Najnowsze kamery cyfrowe używane do produkcji filmowych oferują naprawdę fantastyczne możliwości. Coraz częściej jednak podczas pracy nad ważnymi projektami twórcy sięgają po medium analogowe. Dlaczego? Posłuchajcie, jak o pracy nad swoim najnowszym filmem opowiada Quentin Tarantino.

Co łączy najnowszego “Bonda”, nadchodzące “Gwiezdne Wojny” i najświeższy film Quentina Tarantino? Wszystkie produkcje zostały nakręcone tradycyjnymi kamerami, na filmie. Zasłużeni twórcy coraz częściej w swojej pracy sięgają po klasyczne błony filmowe, które pozwalają na osiągnięcie klimatu niedostępnego dla cyfry. W przypadku wspomnianego reżysera i jego najnowszego obrazu “The Hateful Eight” powrót do filmu ma szczególny wymiar i to dosłownie. Został on w całości nakręcony kamerami Ultra Panavision 70, na negatywie 65 mm.

Dlaczego twórcy zdecydowali się na skorzystanie z kamer nieużywanych od prawie 50 lat? Kluczem jest format. Film 65 mm i szkła anamorficzne o współczynniku kompresji 1,25x, w przypadku projekcji na negatyw 70 mm, pozwalają na uzyskanie obrazu w formacie 2.76:1 - jednego z najszerszych używanych w kinematografii. Inną kwestią jest bogactwo szczegółów i odwzorowanie kolorów.

Większość kin nie posiada już zaplecza sprzętowego potrzebnego do udźwignięcia projekcji w 70 mm, ale to zdaje się tylko cieszyć twórców. Z premiery filmu postanowili zrobić wyjątkowe wydarzenie. Film w oryginalnym formacie zostanie zaprezentowany jedynie na około stu specjalnych pokazach na terenie ameryki. Później, w zwyczajnych kinach zobaczymy już tylko cyfrowe kopię.

Czy mamy do czynienia z nowym trendem, gdzie w przypadku pracy nad ważnymi tytułami twórcy wybierają pracę z filmem? Czy praca z analogiem jest bardziej szlachetna? Wygląda na to, że mimo dobrodziejstw cyfry, wszyscy tęsknimy za magią filmu. W ostatnich czasach zapotrzebowanie na specyficzny “filmowy” obrazek wydaje się być zresztą ogromne, również w fotografii. Wystarczy spojrzeć na to, jaką popularnością cieszą się symulacje klisz oferowane przez VSCO.

Film na pewno nie umarł, a nawet zdaje się mieć coraz lepiej. Z pewnością zobaczymy jeszcze niejedną produkcję filmową nagraną z użyciem tradycyjnych mediów. W 2014 roku reżyserzy Quentin Tarantino, Christopher Nolan i J.J Abrams pomogli bowiem wynegocjować z Kodakiem umowę na dalszą produkcję błon filmowych. Czy podobne, dobre wiadomości napłyną kiedyś także z rynku tradycyjnej fotografii analogowej? To już zależy tylko od tego, jak często sami będziemy sięgać po film

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)