Sony A6500 - błędy przeszłości naprawione

W niecały rok po premierze modelu A6300 Sony prezentuje jego następcę, który jest w zasadzie tym, czym A6300 powinien być od początku. Otrzymujemy między innymi stabilizację obrazu, dotykowy ekran i większą wydajność.

Co musisz wiedzieć:
  • Specjalne układy LSI znacznie usprawnić mają przetwarzanie obrazu - lepszy obraz na wysokich czułościach i pojemniejszy bufor (307 zdjęć)
  • Dotykowy ekran ułatwi ustawianie ostrości (także podczas korzystania z wizjera)
  • Nowy mechanizm migawki wytrzymać ma 200 tys. cykli
  • Dwa nowe tryby pomiaru światła ułatwią odpowiednie ustawienie ekspozycji
  • W pełni magnezowy korpus
  • Cena: 1700 euro

Zaprezentowany w lutym model A6300 podczas premiery wywołał falę entuzjazmu, jednak już bliższe spojrzenie na aparat sprawiało, że czar pryskał. Mimo imponującego autofokusa i możliwości filmowania w jakości 4K, aparat był dość wolny, a przy tym niepozbawiony wad. Pewnie dlatego Sony tak szybko zdecydowało się wypuścić kolejny model, który wreszcie wydaje się być godnym następcą dobrze ocenianego modelu A6000.

Z zewnątrz, nowy Sony A6500 od swojego poprzednika nie różni się właściwie niczym. Korpus jest jednak tym razem w całości wykonany z magnezu, a producent twierdzi, że poprawiono także grip i muszlę oczną wizjera. Największe zmiany dotyczą jednak wnętrza aparatu. Na tym froncie widzimy usprawnienia, których wyraźnie zabrakło w modelu A6300.

Otrzymujemy tę samą 24,2-milionową matrycę APS-C CMOS, wspomaganą procesorem BIONZ X, która pozwoli nam na fotografowanie w zakresie ISO 100-51200. Na pokładzie znalazły się jednak nowoopracowane układy scalone dużej skali integracji (LSI), które znacznie zwiększać mają możliwości przetwarzania obrazu, oferując lepszej jakości obraz na niskich czułościach i windując osiągi trybu seryjnego.

Serią, z pełnym wsparciu autofokusa będziemy mogli fotografować z maksymalną prędkością 11 kl./s (8 kl./s w trybie Live View), a bufor pozwoli nam pomieścić do 307 zdjęć. Na razie nie wiadomo czy chodzi o pliki w formacie JPEG czy RAW.

Otrzymujemy także znany z pełnoklatkowej serii A system 5-osiowej stabilizacji matrycy, który według producenta może pochwalić się skutecznością rzędu 5 EV. Nareszcie tez projektanci Sony zdecydowali się wyposażyć bezlusterkowca w ekran dotykowy. Ten oczywiście może być wykorzystywany do łatwiejszego ostrzenia -podobnie jak aparatach Olympusa i Panasonica będziemy mogli dotykowo sterować punktem ostrości także podczas spoglądania przez wizjer.

Podobnie jak w przypadku poprzednika prezentuje się tryb filmowy. Maksymalna oferowana rozdzielczość to nadal 4K (3840 x 2160 pikseli) i nic chyba nie zmieniło się pod względem współczynnika crop podczas filmowania w tej rozdzielczości. Obraz próbkowany ma być z obszaru o rozmiarach 6K i skalowany do wyjściowej rozdzielczości 4K. Miejmy tylko nadzieję, że nowe układy LSI sprawią iż pod względem efektu rolling shutter będzie lepiej niż w modelu A6300. 

 

Obraz zapisywany ma być z przepływnością 100 Mbps w formacie XAVC S, z prędkością 30 kl./s. W trybie Full HD klatkaż będziemy mogli teraz jednak swobodnie zwiększyć aż do 100 kl./s, co z pewnością zadowoli fanów filmów w zwolnionym tempie. Standardowo już otrzymamy profile Log oraz wejście mikrofonowe. Szkoda, że nadal nie otrzymujemy wyjścia słuchawkowego. Nowością ma być znana nam z aparatów innych producentów możliwość wyciągania z filmu pojedynczych 8-megapikselowych klatek.

Na pokładzie znalazł się także nowy mechanizm migawki, którego żywotność oceniono na 200 tys. cykli. Poprawiono także interfejs aparatu, który prawdopodobnie będzie przypominać ten z zaprezentowanego ostatnio modelu A99 II. Niewygodne menu było rzeczą notorycznie wypominaną przez nas w testach aparatów Sony. Miejmy nadzieję, że nie są to tylko zmiany kosmetyczne.

Ponadto aparat oferuje dwa nowy tryby pomiaru światła: Highlight (priorytet jasnych partii obrazu) oraz Entire Screen Avg, który doskonale równoważyć ma ekspozycję całego kadru.

Reszta specyfikacji nie odbiega od tego co oferował model A3000. Otrzymujemy więc między innymi 425-punktowy hybrydowy autofokus w technologii 4D Focus, wizjer elektroniczny XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości 2,4 Mp oraz funkcje bezprzewodowe.

Aparat trafi na rynek w grudniu, w cenie 1700 euro za samo body. Polskiej ceny na razie nie znamy.

SPECYFIKACJA:

Nazwa Sony A6500
Producent Sony
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca APS-C CMOS (23,5 x 15,7 mm)
Efektywna rozdzielczość 24,3 Mp
Czułość ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600, ISO 51200 (rozszerzona)
Procesor BIONZ X
Rozdzielczość 6000 x 4000
Formaty obrazu 3:2, 16:9
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG, RAW (Compressed / Loseless Compressed)
Kompresja standard, fine, extra fine
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Sony E
Kontrola błysku Auto, Manual, Redukcja efektu cz. oczu, Synchronizacja z długimi czasami, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, wymuszona (błysk wypełniający), bezprzewodowa
Lampa błyskowa wbudowana
Stabilizacja tak, pięcioosiowa, tak, stabilizacja matrycy
Synchronizacja z lampą 1/160 s
Tryby ekspozycji scenerie, tryby użytkownika, manualny, preselekcja przysłony, program, preselekcja czasu, iAuto
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/4000 - 30 s, migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3 albo 5 klatek +/- 0,3 / 0,5 / 0,7 / 1 / 2 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 11 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy, uśredniony, ważony względem jasnych partii obrazu
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy, detekcja kontrastu, 425 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, wielopunktowy AF
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny, 100% krycia kadru, powiększenie 0,7x, 2,359,296 punktów, XGA OLED Tru-Finder
Ekran LCD 3-calowy, odchylany, 921 000 punktów, TFT LCD
Rejestracja filmów Full HD 60fps, Full HD 50fps, Full HD 30fps, Full HD 25fps, Full HD 24fps, XAVC S, 4K 25 kl/s, 4K 24 kl/s, 4K 30 kl/s, Full HD 120 kl./s
Złącza microHDMI, gniazdo mikrofonu, micro USB 2.0, Wi-Fi
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy, NP-FW50
Wydajność zasilania 350
Obudowa magnezowa, uszczelniona
Wymiary 120 x 67 x 53 mm
Waga 453 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne Oprogramowanie PlayMemories Camera Apps

Więcej informacji znajdziecie pod adresem sony.pl.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
 
Polecane artykuły
QNAP TS-251A - test dysku sieciowego
22 Mar 2017
Serwery NAS coraz częściej zaczynają gościć w domu niejednego fotografa. Są wydajne, umożliwiają dostęp do plików z niemal każdego miejsca na świecie i natychmiastowy backup danych. Dziś sprawdzamy jak z tych zadań wywiąże się zaawansowany model QNAP TS-251A.
3
Fujifilm GFX 50S vs Hasselblad X1D - porównanie [TESTY STUDYJNE]
16 Mar 2017
W nasze ręce wpadł długo oczekiwany średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm. Sprawdzamy jak wypada na tle dzielącej bardzo podobną specyfikację, ale droższej konkurencji spod znaku Hasselblada.
4
Fujifilm X100F - test aparatu
6 Mar 2017
Najnowsza, czwarta już odsłona popularnego modelu X100, to połączenie dobrze znanej już stylowej konstrukcji i zaawansowanych możliwości topowych bezlusterkowców producenta. Czy X100F to kompakt idealny?
6
Sony Cyber-Shot RX100 V - test aparatu
3 Mar 2017
Piąta odsłona najbardziej zaawansowanego kieszonkowca na rynku wprowadza usprawnienia, które jeszcze bardziej zwiększają dystans do rywali. Czy jednak są na tyle istotne by inwestować w następcę świetnego RX100IV?
9