Sony A6500 - błędy przeszłości naprawione

Autor: Maciej Luśtyk

6 Październik 2016
Artykuł na: 4-5 minut

W niecały rok po premierze modelu A6300 Sony prezentuje jego następcę, który jest w zasadzie tym, czym A6300 powinien być od początku. Otrzymujemy między innymi stabilizację obrazu, dotykowy ekran i większą wydajność.

Co musisz wiedzieć:
  • Specjalne układy LSI znacznie usprawnić mają przetwarzanie obrazu - lepszy obraz na wysokich czułościach i pojemniejszy bufor (307 zdjęć)
  • Dotykowy ekran ułatwi ustawianie ostrości (także podczas korzystania z wizjera)
  • Nowy mechanizm migawki wytrzymać ma 200 tys. cykli
  • Dwa nowe tryby pomiaru światła ułatwią odpowiednie ustawienie ekspozycji
  • W pełni magnezowy korpus
  • Cena: 1700 euro

Zaprezentowany w lutym model A6300 podczas premiery wywołał falę entuzjazmu, jednak już bliższe spojrzenie na aparat sprawiało, że czar pryskał. Mimo imponującego autofokusa i możliwości filmowania w jakości 4K, aparat był dość wolny, a przy tym niepozbawiony wad. Pewnie dlatego Sony tak szybko zdecydowało się wypuścić kolejny model, który wreszcie wydaje się być godnym następcą dobrze ocenianego modelu A6000.

Z zewnątrz, nowy Sony A6500 od swojego poprzednika nie różni się właściwie niczym. Korpus jest jednak tym razem w całości wykonany z magnezu, a producent twierdzi, że poprawiono także grip i muszlę oczną wizjera. Największe zmiany dotyczą jednak wnętrza aparatu. Na tym froncie widzimy usprawnienia, których wyraźnie zabrakło w modelu A6300.

Otrzymujemy tę samą 24,2-milionową matrycę APS-C CMOS, wspomaganą procesorem BIONZ X, która pozwoli nam na fotografowanie w zakresie ISO 100-51200. Na pokładzie znalazły się jednak nowoopracowane układy scalone dużej skali integracji (LSI), które znacznie zwiększać mają możliwości przetwarzania obrazu, oferując lepszej jakości obraz na niskich czułościach i windując osiągi trybu seryjnego.

Serią, z pełnym wsparciu autofokusa będziemy mogli fotografować z maksymalną prędkością 11 kl./s (8 kl./s w trybie Live View), a bufor pozwoli nam pomieścić do 307 zdjęć. Na razie nie wiadomo czy chodzi o pliki w formacie JPEG czy RAW.

Otrzymujemy także znany z pełnoklatkowej serii A system 5-osiowej stabilizacji matrycy, który według producenta może pochwalić się skutecznością rzędu 5 EV. Nareszcie tez projektanci Sony zdecydowali się wyposażyć bezlusterkowca w ekran dotykowy. Ten oczywiście może być wykorzystywany do łatwiejszego ostrzenia -podobnie jak aparatach Olympusa i Panasonica będziemy mogli dotykowo sterować punktem ostrości także podczas spoglądania przez wizjer.

Podobnie jak w przypadku poprzednika prezentuje się tryb filmowy. Maksymalna oferowana rozdzielczość to nadal 4K (3840 x 2160 pikseli) i nic chyba nie zmieniło się pod względem współczynnika crop podczas filmowania w tej rozdzielczości. Obraz próbkowany ma być z obszaru o rozmiarach 6K i skalowany do wyjściowej rozdzielczości 4K. Miejmy tylko nadzieję, że nowe układy LSI sprawią iż pod względem efektu rolling shutter będzie lepiej niż w modelu A6300. 

 

Obraz zapisywany ma być z przepływnością 100 Mbps w formacie XAVC S, z prędkością 30 kl./s. W trybie Full HD klatkaż będziemy mogli teraz jednak swobodnie zwiększyć aż do 100 kl./s, co z pewnością zadowoli fanów filmów w zwolnionym tempie. Standardowo już otrzymamy profile Log oraz wejście mikrofonowe. Szkoda, że nadal nie otrzymujemy wyjścia słuchawkowego. Nowością ma być znana nam z aparatów innych producentów możliwość wyciągania z filmu pojedynczych 8-megapikselowych klatek.

Na pokładzie znalazł się także nowy mechanizm migawki, którego żywotność oceniono na 200 tys. cykli. Poprawiono także interfejs aparatu, który prawdopodobnie będzie przypominać ten z zaprezentowanego ostatnio modelu A99 II. Niewygodne menu było rzeczą notorycznie wypominaną przez nas w testach aparatów Sony. Miejmy nadzieję, że nie są to tylko zmiany kosmetyczne.

Ponadto aparat oferuje dwa nowy tryby pomiaru światła: Highlight (priorytet jasnych partii obrazu) oraz Entire Screen Avg, który doskonale równoważyć ma ekspozycję całego kadru.

Reszta specyfikacji nie odbiega od tego co oferował model A3000. Otrzymujemy więc między innymi 425-punktowy hybrydowy autofokus w technologii 4D Focus, wizjer elektroniczny XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości 2,4 Mp oraz funkcje bezprzewodowe.

Aparat trafi na rynek w grudniu, w cenie 1700 euro za samo body. Polskiej ceny na razie nie znamy.

SPECYFIKACJA:

Nazwa Sony A6500
Producent Sony
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca APS-C CMOS (23,5 x 15,7 mm)
Efektywna rozdzielczość 24,3 Mp
Matryca APS-C
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200 (rozszerzona)
Procesor BIONZ X
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000
Formaty obrazu 3:2
16:9
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
RAW (Compressed / Loseless Compressed)
Kompresja standard
fine
extra fine
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Sony E
Kontrola błysku Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
wymuszona (błysk wypełniający)
bezprzewodowa
Lampa błyskowa wbudowana
Stabilizacja tak, pięcioosiowa
stabilizacja matrycy
Synchronizacja z lampą 1/160 s
Tryby ekspozycji scenerie
tryby użytkownika
manualny
preselekcja przysłony
program
preselekcja czasu
iAuto
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/4000 - 30 s
migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3 albo 5 klatek +/- 0,3 / 0,5 / 0,7 / 1 / 2 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 4.2 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
ważony względem jasnych partii obrazu
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy, detekcja kontrastu, 425 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
wielopunktowy AF
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
100% krycia kadru
powiększenie 0,7x
2,359,296 punktów
XGA OLED Tru-Finder
Ekran LCD 3-calowy
odchylany
921 000 punktów
TFT LCD
Rejestracja filmów Full HD 60fps
Full HD 50fps
Full HD 30fps
Full HD 25fps
Full HD 24fps
XAVC S
4K 25 kl/s
4K 24 kl/s
4K 30 kl/s
Full HD 120 kl./s
Złącza microHDMI
gniazdo mikrofonu
micro USB 2.0
Wi-Fi
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
NP-FW50
Wydajność zasilania 350
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 120 x 67 x 53 mm
Waga 453 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne Oprogramowanie PlayMemories Camera Apps

Więcej informacji znajdziecie pod adresem sony.pl.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)