Fotopolis.pl (
internetowy magazyn o fotografii mp strona główna      sm mapa serwisu
)



-
 
.
.SZUKANIE
.
.szukanie zaawansowane >
.
.
.BAZY DANYCH
. specyfikacje <
.
. słownik terminów <
.MENU GŁÓWNE
. newsy <
.
. fotografowanie <
.
. cyfrowa ciemnia <
.
. sprzęt <
.
. prawo <
.
. galeria <
.
. forum <
.
. przegląd prasy <
.
. felieton <
.
. newsletter <
.
. kontakt <
.
. mapa serwisu <
.
. <
.
.REKLAMA
.
.
.NEWSLETTER
.
. txt      html
.
.CZŁONEK/MEMBER OF
DIWA AWARDS

.
.NASI PARTNERZY
 
Beiks

Czarno-białe

.
.SPRZĘT
-
.porady   >    sprzęt powrót.
-
2009-8-01strony: 1
Światłem malowane - kontrastowe źródła światła, część 5
Zapraszamy na piątą część cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W tym tygodniu w "Światłem malowane" można przeczytać o kontrastowych źródłach światła. Zachęcamy do lektury.

Kontrastowe źródła światła, część 5

Na zdjęciu: Radosław Stańczuk i Dariusz Pender (fragment wystawy MEDALIŚCI). Przy realizacji zdjęć wykorzystano 6 lamp z refl
Na zdjęciu: Radosław Stańczuk i Dariusz Pender (fragment wystawy MEDALIŚCI). Przy realizacji zdjęć wykorzystano 6 lamp z refl


Świadome wykorzystanie charakteru światła to duża sztuka. Miękkie pozwala na podkreślenie dostojności i nastrojowości, a ostre i kontrastowe oświetlenie dynamizuje i podkreśla agresywny charakter fotografowanej sytuacji.

Szczególnie ten drugi styl oświetlania upodobał sobie mistrz Helmut Newton. Na jego zdjęciach nie tylko modelki czy rekwizyty wywołują drapieżność, ale również bardzo ważnym elementem jest także kontrastowy charakter światła.

Różne rodzaje reflektorów + wrota + plastry beauty
Różne rodzaje reflektorów + wrota + plastry beauty


Wielkość reflektorów, ich długość, wyprofilowanie, a także wewnętrzna powierzchnia wpływają na rozproszenie wiązki oświetlenia. Im reflektor jest dłuższy, tym węższy staje się snop światła. Natomiast płaski i szeroki reflektor "Beauty" oświetla dość dużą płaszczyznę. Ustawiony blisko osi obiektywu, pozwala na uzyskanie bezcieniowego oświetlenia twarzy.

Bardzo pomocne w pracy z reflektorami są plastry miodu, które produkowane są w różnych gęstościach i grubościach. Pozwalają one na zawężenie wiązki światła.

Producenci sprzętu oferują także do większości reflektorów wrota, które powodują, że możemy precyzyjniej oświetlać plan zdjęciowy np. pomagają uniknąć przypadkowej halacji światła.

Flooter + plastry + wrota
Flooter + plastry + wrota


Często stosowanym na planie filmowym i w teatrze źródłem światła jest lampa z wbudowaną soczewką fresnela. Producenci fotograficznego sprzętu oświetleniowego często nazywają ją flooterem.

Dzięki zamontowanej soczewce i mechanizmowi pozwalającemu na przesuwanie źródła światła możemy skoncentrować wiązkę oświetlenia. Wpływa to w znacznym stopniu na plastykę.

Tego typu źródła nadają się do imitowania porannego czy popołudniowego światła słonecznego.

Satelite
Satelite


Bardzo ciekawym urządzeniem jest reflektor Satelite. Swoim kształtem przypomina antenę satelitarną, pośrodku której montuje się lampę. Dzięki wyprofilowaniu i lustrzanej powierzchni można koncentrować światło. Pozwala to na uzyskanie z dystansu kilku metrów ekstremalnie wysokich mocy błysków.

Satelite bardzo dobrze imituje mocne światło słoneczne. Wielokrotnie używałem tej lampy do oświetlenia kontrowego postaci na dworze. Dzięki dużej mocy skoncentrowanego światła lampa mogła stać bardzo daleko od modela. Efekt przypominał zachądzące słońce.

Litestick
Litestick


Często stosowanym efektem we współczesnej fotografii (szczególne reklamowej) jest ostre światło kontrowe, "ślizgające" się po twarzach modeli.

Jeżeli kadr jest dość ciasny, polecam w celu uzyskania takich efektów lampę Litestick. Dzięki jej niewielkim gabarytom i dużej mocy (3200 J) idealnie pomoże nam uzyskać efekt mocnego źródła, dającego się dość precyzyjnie ustawić.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę źródła światła stosowane w fotografii portretowej i modowej.

Pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

na cykl zaprasza Photoproduction
na cykl zaprasza Photoproduction

autor: Michał Grzegorczyk
Słowa kluczowe: Szymon Kobusiński światło oświetlenie studyjne światło w fotografii Światłem malowane


Podziel się tym artykułem:      
CZYTAJ TAKŻE...
2009-9-05  •  Światłem malowane - inspiracje, część 10 czytaj ...
2009-8-30  •  Światłem malowane - oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9 czytaj ...
2009-8-22  •  Światłem malowane - modelowanie światła, część 8 czytaj ...
2009-8-18  •  Światłem malowane - korekcja temperatury barwowej, część 7 czytaj ...
2009-8-08  •  Światłem malowane - światło w portrecie i fotografii modowej, część 6 czytaj ...
2009-7-25  •  Światłem malowane - światło rozproszone, część 4 czytaj ...
2009-7-19  •  Światłem malowane - rodzaje światła błyskowego, część 3 czytaj ...
2009-7-11  •  Światłem malowane - światło błyskowe w plenerze, część 2 czytaj ...
2009-7-04  •  Światłem malowane - modelowanie światła w plenerze, część 1 czytaj ...

-
<- poprzedni artykuł następny artykuł ->
-
OSTATNIE ARTYKUŁY W TEJ KATEGORII...
2014-2-17Pentax K-3 - opinia Mateusza Gruca
2014-2-05Pentax K-3 - opinia Mateusza R. Koślacza
2014-1-31Sony Cyber-shot RX10 - o aparacie w filmowym skrócie
2014-1-28Pentax K-3 - opinia Marcina Dąbrowskiego
2014-1-10Fujifilm XQ1 - opinia Krzysztofa Ludwiczaka
2014-1-03Fujifilm XQ1 - opinia Wojciecha Brysia
2013-12-20Fujifilm XQ1 - 206 gram niespodzianek - opinia Tomasza Zdaniaka
2013-12-18Olympus OM-D E-M1 - opinia Mariusza Kolaja
2013-12-13Fujifilm XQ1 - opinia Grzegorza Ciepiela
2013-12-09Olympus OM-D E-M1 - opinia Adama Kiwiora
-

( archiwum       > ) .
-
( wstecz       > ) . ( drukuj       > ) . ( do góry       > ) .
20:54    •    2014-4-17
.
.
Olympus OM-D E-M10
.
>
. .
Olympus OM-D E-M10 - opinia Remigiusza Stefaniaka
.
.
.NAJNOWSZE TESTY
.
>
. .
Panasonic Lumix G Vario 12-32 mm f/3,5-5,6 ASPH. / MEGA O.I.S. - test
.
.
.
.
>
. .
Canon EF 24mm f/1,4 L II - test
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 1200D - test
.
.
.
.
>
. .
Panasonic Lumix GH4 - zdjęcia i filmy przykładowe
.
.
.
.
>
. .
Hahnel Extreme - test
.
.
.
.TOP 10 APARATÓW
.
>
. .
Nikon D4S (87%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D800 (86%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D4 (86%)
.
.
.
.
>
. .
Sony A7R (85%)
.
.
.
.
>
. .
Sony A7 (85%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS-1D X (85%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D610 (84%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 6D (84%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D600 (84%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 5D Mark III (84%)
.
.

o "top 10 aparatów"...
.
.
.Reportaż tygodnia i komentarz Tomasza Tomaszewskiego
.
.OFERTA SKLEPU
sklep proponuje

.
.
.
.ZOBACZ KONIECZNIE
zobacz

zobacz

zobacz

zobacz

.
.W TYM MIESIĄCU
.POLECAMY:
.
>
. .
Linda Fregni Nagler "The Hidden Mother" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Adam Broomberg & Oliver Chanarin "People In Trouble Laughing Pushed To The Ground" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Martin Kollar "Field Trip" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Nicholas Albrecht "One, No One and One Hundred Thousand" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Lorena Ros "Unspoken" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Ferit Kuyas "Chongqing - City of ambition" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Jason Larkin "Tales from the City of Gold" - recenzja
.
.
.
.
.ZDJĘCIE TYGODNIA
zdjęcie tygodnia
.
.
.REKLAMA
-
 
strona główna      mapa serwisu      kontakt


Copyright © SunHouseMedia.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Wydawcą fotopolis.pl jest Sun House Media sp. z o. o.
ul. Rumiana 7, 02-956 Warszawa
email: kontakt@fotopolis.pl

Wszystkie prawa do tekstów i ilustracji zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie całości lub fragmentów bez pisemnej zgody Fotopolis.pl zabronione. Znaki firmowe, nazwy handlowe i wizerunki produktów wykorzystane zostały jedynie w celach informacyjnych.

wstecz      do góry


design by MediaRun Group
 
.