Fotopolis.pl (
internetowy magazyn o fotografii mp strona główna      sm mapa serwisu
)



-
 
.
.SZUKANIE
.
.szukanie zaawansowane >
.
.
.BAZY DANYCH
. specyfikacje <
.
. słownik terminów <
.MENU GŁÓWNE
. newsy <
.
. testy <
.
. galeria <
.
. forum <
.
. przegląd prasy <
.
. felieton <
.
. newsletter <
.
. kontakt <
.
. mapa serwisu <
.
. <
.
.REKLAMA
.
.
.NEWSLETTER
.
. txt      html
.
.CZŁONEK/MEMBER OF
DIWA AWARDS

.
.NASI PARTNERZY
 
Beiks

Czarno-białe

.
.NEWSY
-
.strona główna   >    newsy powrót.
-
2012-11-02strony: 1
Samsung NX 20 - opinia Błażeja Gantza
Prezentujemy kolejny test konsumencki Samsunga NX 20. Jego autorem jest Błażej Gantz, który sprawdził jak aparat i poszczególne obiektywy radzą sobie w czasie amatorskich sesji zdjęciowych i podczas fotografowania nocą. Zapraszamy do lektury.

Po wojażach z firmą kurierską, Samsung NX20 wraz z obiektywami: 85 mm f/1.4, 60 mm f/2.8 Macro, 16 mm f/2.8, 30 mm f/2.0, 18-200 mm f/3.5-6.3 i 18-55 mm f/3.5-5.6 (kit) oraz lampą błyskową i modułem GPS, dotarły w końcu i do mnie.

Zgłosiłem się do testu, ponieważ w niedalekiej przyszłości planuję przeskoczyć ze swojego Canona Powershot SX 1 IS (firmware aktualizowany do możliwości tworzenia RAWów, ekwiwalent ogniskowej na 35 mm - 29-560 mm f/2.8-8), na jakiś aparat z matrycą APS i wymienną optyką. Od niedawna na rynku obecne są bezlusterkowce, czyli aparaty które nie posiadają lustra w korpusie, poza tym różnice na pierwszy rzut oka są często niezauważalne. Postanowiłem więc spróbować. Różnice w użytkowaniu opiszę później.


f/1.4, 85mm, ISO 400, 1/160s, 0 EV



Po wyjęciu aparatu z pudełka nieco się zdziwiłem. Samo body jest dość małe i lekkie. W połączeniu z obiektywami: 16 mm, 30 mm czy też kitowym, aparat jest lekki i nie ma większych problemów z robieniem zdjęć jedną ręką. Jednak gdy podepnie się któryś z większych obiektywów - 60 mm, 85 mm czy 18-200 mm, aparat staje się niewygodny. Obiektyw przeważa do przodu i ciężar aparatu spoczywa na lewej dłoni, zamiast, zgodnie z przyzwyczajeniem i miejscem spustu, na prawej. Wskutek czego szybko można się zmęczyć biegając z jednym z większych szkieł.

Tak jak w moim Powershotcie, tak i tutaj patrząc w wizjer widziałem obraz z matrycy, co jest dużym udogodnieniem. W szczególności, gdy w ustawieniach znajdzie się podgląd histogramu. Ekranik wizjera jest na tyle dobry, że nie zaczęły mnie boleć oczy, a przy poprzednim aparacie miałem taki problem. 3-calowy ekran AMOLED też był bardzo wyraźny i nie przekłamywał kolorów. Podobnie jak w moim Canonie, ekranik jest odchylany, co jest bardzo wygodne i pozwala na różnego rodzaju akrobacje przy wykonywaniu zdjęć. Co dla mnie nie jest zbytnią przeszkodą, ale dla mojego ojca odchylany wyświetlacz już jest solidną zaletą (ja się bez oporów położę na glebie aby fotografować z perspektywy żabiej, a ojciec może w tym momencie odpowiednio kucnąć patrząc w ekranik). To tyle jeśli chodzi o wrażenia "na sucho".


f/1.4, 85mm, ISO 200, 1/250s, 0 EV



Pierwszym testem, który przeprowadziłem, była sesja organizowana pod szyldem Pospolitego Ruszenia Fotograficznego w lesie, w Starej Miłosnej pod Warszawą. Sesje PRFu działają na zasadzie: ustalamy miejsce, ustalamy termin, ustalamy tematykę, spotykamy się i bawimy fotografią. Ta sesja została zatytułowana "Ruda Polska Jesień" i głównym motywem było wkomponowanie rudowłosych modelek w tło kolorowych drzew.


f/1.4, 85mm, 1/8000s, ISO 800, EV 0, modelka: Aleksandra Olbińska, wizaż: Patrycja Lech



Na początku sesji na korpus założyłem obiektyw 85 mm f/1.4, aby dowiedzieć się jak to jest robić zdjęcia jasnym szkłem. Kolejną zmianą było przestawienie silnika migawki z pojedynczego strzału na seryjny. I to był błąd, gdyż po serii minimum 2 zdjęć aparat zaczynał "myśleć", długo "myśleć". Na tyle długo, że mnie to aż zaskoczyło. W tym momencie postanowiłem zorganizować sobie szybszą kartę SD. Następne zdjęcia robiłem już w trybie pojedynczego zdjęcia. Podczas tej sesji, choć na chwilę na korpusie znalazło się każde ze szkieł i stwierdzam, że każde z nich jest bardzo dobre. Optyka jest rewelacyjna, wręcz wspaniała. Dzięki temu, że były jasne, mogłem robić zdjęcia w cieniu, gdzie zwykle optyka zamontowana w moim Canonie wariowała.

Na sesji odkryłem również wspomaganie dla manualnego fokusa, co było dla mnie czymś nowym. W momencie ostrzenia pierścieniem na obiektywie, obraz w wizjerze przybliża się zależnie od ustawień 0,5 albo 0,7 razy, dzięki czemu mogłem dokładnie wycelować ostrością tam gdzie chciałem. Minusem tego rozwiązania jest niestety sypiące się w tym momencie kadrowanie. Człowiek wyceluje, zaczyna ostrzyć, myśli "O, to będzie dobre zdjęcie!" i patrząc na owy obraz na podglądzie myśli: "Coś jest nie tak!". Można temu zaradzić, jako że wycinanki z 20Mpx dają w najgorszym wypadku zdjęcie w rozdzielczości 10Mpx, a to rozdzielczość wyjściowa jaką wcześniej operowałem.


f/2.8, 60 mm, 1/200s, ISO 100, EV 0, modelka: Anna Kosik, wizaż: Marta Zdrojewska



Na drugie starcie "ja vs. Samsung" wybrałem się ze znajomym na spacer Traktem Królewskim. Akurat był wieczór, więc mogłem śmiało przetestować sprzęt w mniej idealnych warunkach. Gdy do korpusu był doczepiony któryś z jasnych obiektywów stałoogniskowych, aparat radził sobie nieźle. Jednak gdy założyłem 18-200 mm, to miałem problemy z tym, aby aparat w ogóle pozwolił mi zrobić zdjęcie. Podczas fotografowania, gdy autofokus ustawił ostrość, a ramka ostrości była czerwona, dociśnięcie spustu niestety nie skutkowało wykonaniem zdjęcia. A szkoda, bo w ten sposób kilka kadrów mi umknęło.


f/1.4, 85 mm, 1/50s, ISO 800, EV 0



Jako, że w międzyczasie zaopatrzyłem się też w szybką kartę pamięci (klasa 10, 30 mb/s), postanowiłem sprawdzić czy poprzednie "myślenie" aparatu po serii zdjęć to wina karty, czy aparatu. Po ośmiu zdjęciach w serii (maksymalna liczba) aparat "myślał" ok. 25 sekund. To dużo, wręcz bardzo dużo, jak stwierdziliśmy zgodnie z moim kompanem. Ciekawym może być jednak fakt, że serie zdjęć są zapisywane w podfolderach, widocznych tylko na aparacie. Przy zgrywaniu plików, na komputerze nie znalazłem owych folderów. Jest to udogodnienie pozwalające łatwiej poruszać się po zdjęciach na aparacie, jednak w moim odczuciu zbędne. Ciekawą rzeczą jest również to, że lampa błyskowa jest w stanie "wystrzelać" wszystkie osiem zdjęć jednym ciurkiem.

Co do pracy z ISO, to jestem przyzwyczajony do robienia zdjęć na 100 - 400 ISO, ponieważ na wyższych czułościach mój aparat ma problemy z szumami. Na ISO 800 trzeba było NX 20 porządnie i odpowiednio "zakręcić", aby te szumy nie były drażniące. Ogólnie stwierdzam, że aparat nie nadaje się do robienia nocnych zdjęć bez statywu czy choćby monopoda. Przy pełnej dziurze w trybie A (preselekcja przysłony) aparat momentami proponował mi czasy zdecydowanie za długie. Więc albo nie robimy wieczornych zdjęć obiektywem 18-200 mm, albo nadrabiamy kawałek drogi by podejść z jasnym szkłem - z 85 mm f/1.4 czy choćby z 16 mm f/2.0. Ale jako że jestem leniwy, i pogoda nie była szałowa, dawałem za wygraną.

Trzecim i ostatnim w moim wykonaniu testem aparatu było sprawdzenie jak poradzi sobie podczas sesji "ad-hoc", czyli zorganizowanej w prowizorycznym domowym studio wraz z modelką wyciągnietą prosto z pracy. Stylistyka noir i zabawa szkłami portretowymi, czyli 85 mm f/1.4 oraz 60 mm f/2.8 Macro. Tak jak wcześniej spodobały mi się one w lesie, tak i tutaj pracowało mi się nimi dobrze. Drugi fotograf przeglądąjąc ze mną zdjęcia wychwycił trzy różne balanse bieli, których, szczerze mówiąc, ja nie zauważyłem, ale mogło to być związane z tym, że zmienialiśmy ustawienia lamp.


f/1.4 , 85 mm, 1.50s, ISO 800, EV 0, modelka: Jowita Horbaczewska, wizaż: Bell Lupa



Na sam koniec stwierdzam, że Samsung NX 20, wraz z jasnymi obiektywami, jest bardzo dobrym aparatem. Jak rzadko, byłem zadowolony z większości zdjęć, które robiłem na obydwu sesjach. Żałowałem, że 18-200 mm był tak drastycznie ciemny w porównaniu do 60 mm i 85 mm, bo pracując na swoim kompakcie nauczyłem się pracy na zmiennej ogniskowej i chwilę mi zajęło przyzwyczajenie się do "zoomu w nogach".

Z ciekawostek: pobawiłem się chwilę aplikacją sterowania aparatem przez smartfona, jest to bardzo fajny gadżet, nawet wymyśliłem do niego kilka zastosowań. Jednak aplikacja nie pozwalała na zbytnią kontrolę nad ustawieniami aparatu, przez co zaniechałem dalszej zabawy tym modułem.

Ten aparat wraz z całą optyką mogę śmiało polecić każdemu fotoamatorowi, który chciałby mieć w kieszeni aparat plasujący się pomiędzy małpkami a lustrzankami. Jednak to dość droga zabawka i gdybym stanął przed wyborem: NX 20 a lustrzanka, to wybrałbym lustrzankę.

Plusy:
  • Mała waga body
  • Bardzo ciekawe szkła
  • Wspomaganie MF(cyfrowy zoom)
  • Wyraźny ekranik oraz wizjer
  • Pierścień iFn
  • Szybkostrzelny Flash
  • Podgląd z matrycy w wizjerze
  • Aplikacja do sterowania aparatem
  • Łatwo nim zrobić świetne zdjęcie
  • Dźwięk migawki


Minusy:
  • Ciężkie RAWy
  • Obiektywy przeważające body
  • Długie myślenie po serii zdjęć
  • Brak możliwości przypięcia obiektywów Sigmy czy Tamrona
  • Autofocus lubi się przejechać w tę i z powrotem zanim wyostrzy, MF jest wygodniejszy
  • Sporadyczne opóźnienia migawki, co wprowadzało w zastanowienie


Tekst i zdjęcia: Błażej Gantz


Zdjęcia do pobrania:



f/1.4, 1/8000s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm


kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/1.4, 1/8000s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm
kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/1.4, 1/8000s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm





f/1.4, 1/50s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm


kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/1.4, 1/50s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm
kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/1.4, 1/50s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm





f/2.8, 1/200s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 60 mm


kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/2.8, 1/200s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 60 mm
kliknij na zdjęcie, aby pobrać plik RAW, f/2.8, 1/200s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 60 mm



autor: Patrycja Tuszyńska
Słowa kluczowe: Samsung Samsung NX NX20


Podziel się tym artykułem:      
CZYTAJ TAKŻE...
2012-11-07  •  Samsung NX1000 - test konsumencki Krzysztofa Pszczoła czytaj ...
2012-10-25  •  Samsung NX 1000 - opinia Józefa Wróblewskiego czytaj ...
2012-10-22  •  Samsung NX20 - test konsumencki Dawida Rysia czytaj ...

-
<- poprzedni artykuł następny artykuł ->
-
OSTATNIE ARTYKUŁY W TEJ KATEGORII...
2014-4-08JVC Kenwood w systemie Mikro Cztery Trzecie
2014-4-07Muzeum Sztuki Nowoczesnej udostępnia archiwum Tadeusza Rolke
2014-4-04Fotoreporterka Anja Niedringhaus zastrzelona w Afganistanie
2014-4-0210. edycja BZ WBK Press Foto - wyniki
2014-3-31Komentarz Tomasza Tomaszewskiego: konkursowy reportaż Łukasza Ostrowskiego
2014-3-27Canon EOS-1D X i EOS 5D Mark III - cashback na obiektywy
2014-3-27Przetestuj aparat Olympus OM-D E-M10 - zaczynamy konkurs
2014-3-27250 milionów aparatów cyfrowych firmy Canon
2014-3-24World Press Photo 2014 - wyniki konkursu multimediów
2014-3-2120 zespołów zbudowanych z klocków LEGO
-
( archiwum       > ) .
-
( wstecz       > ) . ( drukuj       > ) . ( do góry       > ) .
20:54    •    2014-4-17
.
.
Olympus OM-D E-M10
.
>
. .
Olympus OM-D E-M10 - opinia Remigiusza Stefaniaka
.
.
.NAJNOWSZE TESTY
.
>
. .
Panasonic Lumix G Vario 12-32 mm f/3,5-5,6 ASPH. / MEGA O.I.S. - test
.
.
.
.
>
. .
Canon EF 24mm f/1,4 L II - test
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 1200D - test
.
.
.
.
>
. .
Panasonic Lumix GH4 - zdjęcia i filmy przykładowe
.
.
.
.
>
. .
Hahnel Extreme - test
.
.
.
.TOP 10 APARATÓW
.
>
. .
Nikon D4S (87%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D800 (86%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D4 (86%)
.
.
.
.
>
. .
Sony A7R (85%)
.
.
.
.
>
. .
Sony A7 (85%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS-1D X (85%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D610 (84%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 6D (84%)
.
.
.
.
>
. .
Nikon D600 (84%)
.
.
.
.
>
. .
Canon EOS 5D Mark III (84%)
.
.

o "top 10 aparatów"...
.
.
.Reportaż tygodnia i komentarz Tomasza Tomaszewskiego
.
.OFERTA SKLEPU
sklep proponuje

.
.
.
.ZOBACZ KONIECZNIE
zobacz

zobacz

zobacz

zobacz

.
.W TYM MIESIĄCU
.POLECAMY:
.
>
. .
Linda Fregni Nagler "The Hidden Mother" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Adam Broomberg & Oliver Chanarin "People In Trouble Laughing Pushed To The Ground" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Martin Kollar "Field Trip" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Nicholas Albrecht "One, No One and One Hundred Thousand" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Lorena Ros "Unspoken" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Ferit Kuyas "Chongqing - City of ambition" - recenzja
.
.
.
.
>
. .
Jason Larkin "Tales from the City of Gold" - recenzja
.
.
.
.
.ZDJĘCIE TYGODNIA
zdjęcie tygodnia
.
.
.REKLAMA
-
 
strona główna      mapa serwisu      kontakt


Copyright © SunHouseMedia.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Wydawcą fotopolis.pl jest Sun House Media sp. z o. o.
ul. Rumiana 7, 02-956 Warszawa
email: kontakt@fotopolis.pl

Wszystkie prawa do tekstów i ilustracji zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie całości lub fragmentów bez pisemnej zgody Fotopolis.pl zabronione. Znaki firmowe, nazwy handlowe i wizerunki produktów wykorzystane zostały jedynie w celach informacyjnych.

wstecz      do góry


design by MediaRun Group
 
.