Fotopolis.pl

2003-11-19strony: 1 / 2 / 3 / 4 / 5
"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 1) - kurs fotografii cyfrowej
WNĘTRZA BUDYNKÓW
Na odpowiednio wykonanej fotografii mieszkanie Kowalskich może wyglądać jak Pałac Buckingham. Jeśli fotografowane pomieszczenie jest duże, potrzebny jest adapter szerokokątny. Obiektywy szerokokątne często zniekształcają pionowe linie w okolicach krawędzi zdjęcia, czego musisz być świadomym, komponując kadr. To zniekształcenie jest najbardziej widoczne, jeśli obiektyw został pochylony w kierunku podłogi lub uniesiony w kierunku sufitu, dlatego w miarę możliwości staraj się utrzymywać aparat prosto. Statyw jest bardzo pomocny i umożliwia także fotografowanie przy każdym świetle przy długich czasach naświetlania. Zwracaj również uwagę na przekrzywienie kadru, ponieważ nawet najmniejsze obrócenie aparatu może spowodować, że zamiast zdjęcia pomieszczenia otrzymamy scenę z Titanica. Poziomica jest nieodzowna. Jeśli Twój aparat może wyświetlać siatkę pomocniczą, możesz użyć jej zamiast poziomicy.

Oświetlenie to podstawa
Inaczej niż aparaty filmowe, cyfrówki mogą automatycznie dostosować się do każdego rodzaju źródła światła. Sprawia to, że fotografowanie wnętrz, w których jednocześnie występuje mieszanka światła dziennego, jarzeniowego i żarowego, jest dosyć proste.

Pomieszczenia zawsze najlepiej fotografować w dzień, gdy możemy wykorzystać wpadające do wnętrza światło słoneczne. Trzeba pamiętać o tym, że jakiekolwiek światło żarowe w pomieszczeniu na tle światła słonecznego wydaje się żółte. Jeśli światło dzienne w pokoju jest niewystarczające, można użyć lampy błyskowej, lecz z drugiej strony może się okazać, że wbudowana lampa błyskowa wyrządziła więcej szkód niż pożytku. W większości przypadków, aby nie powodować powstawania ostro zarysowanych cieni, wystarczy odbić od sufitu światło pochodzące z zewnętrznej lampy błyskowej.

Zdjęcia pomieszczeń wykonywane w nocy mają bardzo dramatyczny wyraz, a wiele wnętrz oświetlonych sztucznym światłem nabiera zupełnie odmiennego charakteru. Jeśli głównym źródłem oświetlenia jest światło żarowe, nie używaj lampy błyskowej, ponieważ powoduje ona niebieską poświatę. Gdy potrzebujesz więcej światła, użyj dodatkowych lamp wolnostojących ze zdjętymi abażurami, lecz umieść je za aparatem lub za jakimś meblem, aby nie były widoczne w kadrze.
Rysunek 14.11 przedstawia dwa zdjęcia pomieszczeń, w których występuje zarówno światło dzienne, jak i sztuczne.

Rysunek 14.11. Na tych dwóch zdjęciach pomieszczeń występuje mieszanka światła dziennego i sztucznego
Rysunek 14.11. Na tych dwóch zdjęciach pomieszczeń występuje mieszanka światła dziennego i sztucznego


Jak możemy zaobserwować, obiektyw szerokokątny na zdjęciu po lewej stronie spowodował lekkie zakrzywienie pionowych linii na lewo od kominka, natomiast na zdjęciu po prawej stronie wszystkie linie pionowe są nieznacznie zakrzywione. Ten rodzaj zniekształcenia jest trudny do uniknięcia, gdy używamy nakładanych na obiektyw adapterów szerokokątnych, a jedyną alternatywą jest poniesienie kosztów rzędu 10 000 zł na zakup lustrzanki cyfrowej z wysokiej jakości obiektywem szerokokątnym.

Kiedy fotografujesz wnętrza budynków publicznych, nie masz kontroli nad oświetleniem, dlatego musisz się zadowolić tym, co jest. Wiele wnętrz zabytkowych budynków jest bardzo ciemnych, przez co trzeba używać długich czasów naświetlania. Lubię fotografować zabytkowe kościoły, co jest wielkim wyzwaniem ze względu na fakt, że w zabytkowych kościołach (i innych tego typu budowlach) zwykle nie można używać lamp błyskowych i statywów.

Można uzyskać dobre, ostre zdjęcie ciemnego wnętrza budynku bez użycia statywu, ale nie spodziewaj się wysokiego odsetka udanych fotografii. Jeśli nie można używać statywu, stawiam aparat na oparciu ławki lub opieram aparat o kolumnę bądź inny element wystroju wnętrza.

Jeśli aparat posiada funkcję stabilizacji obrazu, to w takim przypadku możesz jej z powodzeniem użyć. Zdjęcie na rysunku 14.12 zostało wykonane w ciemnym kościele w Nowym Meksyku z wykorzystaniem funkcji stabilizacji obrazu.

 Rysunek 14.12. To wnętrze kościoła w Nowym Meksyku zostało sfotografowane z ręki przy użyciu obiektywu ze stabilizacją obrazu
Rysunek 14.12. To wnętrze kościoła w Nowym Meksyku zostało sfotografowane z ręki przy użyciu obiektywu ze stabilizacją obrazu


Jak widać, stabilizator obrazu umożliwił mi wykonanie ostrego, nieskazitelnego zdjęcia, mimo że czas naświetlania był bardzo długi - 1/8 sekundy.

Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do wykonywania zdjęć wnętrz budynków

Niezbędne akcesoria:
  • statyw,
  • poziomica (lub siatka pomocnicza wyświetlana na ekranie LCD),
  • adapter szerokokątny.
Akcesoria opcjonalne:
  • zewnętrzna lampa błyskowa z przewodem lub czujnikiem błysku,
  • zwykłe lampy stojące.
Rady i wskazówki:
  • Używaj małego otworu przysłony, aby uzyskać największą głębię ostrości. Zwykle w rezultacie trzeba stosować długie czasy naświetlania, dlatego możesz potrzebować statywu, nawet w dobrze oświetlonych pomieszczeniach.
  • W pomieszczeniu nie może panować bałagan. Wnętrze uprzątnij jak najlepiej, zwłaszcza jeśli robisz zdjęcia do katalogu nieruchomości na sprzedaż lub wynajem.
  • Włącz wszystkie dostępne w pomieszczeniu światła, ale sprawdź, czy nie zmylą one światłomierza w aparacie. Zanim zaczniesz robić kolejne, każde wykonane zdjęcie obejrzyj na ekranie LCD. Jeśli jakieś światła mają ściemniacze, musisz nastawić je na największą jasność (na zdjęciach światła przyciemnione wydają się bardzo ciemne).
  • Ukryj przed obiektywem przewody elektryczne.

Był to fragment książki Lesa Freeda Fotografia Cyfrowa. Praktyczny przewodnik, która ukazała się nakładem wydawnictwa Helion w listopadzie 2002 roku.

Kup książkę (40,50 zł) na stronie księgarni internetowej helion.pl
Przeczytaj więcej o książce na stronie księgarni internetowej helion.pl

Czytaj także:
Recenzję tej książki na stronach Fotopolis.pl czytaj...
autor: Marta Majewska


Podziel się tym artykułem:      
CZYTAJ TAKŻE...
2009-2-21  •  Z archiwum fotopolis.pl - światłomierz i "trudne zdjęcia staną się łatwe" czytaj ...

-
<- poprzednia strona 1 / 2 / 3 / 4 / 5 następna strona ->
-
<- poprzedni artykuł następny artykuł ->
-

OSTATNIE ARTYKUŁY W TEJ KATEGORII...
2014-4-17Olympus OM-D E-M10 - opinia Remigiusza Stefaniaka
2014-4-12"Fotografia żywności od kuchni" - fragmenty, część II
2014-4-08Arkadiusz Gola - fotograf miesiąca Szerokiego Kadru
2014-4-05"Fotografia żywności od kuchni" - fragmenty, część I
2014-2-19Tomasz Tomaszewski: krótka lekcja budowy zdjęciowej opowieści
2013-12-28"Ekspresowe porady fotograficzne" - fragmenty, część III: Fajerwerki
2013-12-24Prezent dla czytelników fotopolis.pl - ekspresowa porada Bryana Petersona
2013-12-21"Ekspresowe porady fotograficzne" - fragmenty, część II: Błyskawice
2013-12-14"Ekspresowe porady fotograficzne" - fragmenty, część I: Księżyc
2013-11-15Fotografowanie w deszczu - odcinek VI
-
( archiwum       > ) .


Wszystkie prawa do tekstów i ilustracji zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie całości lub fragmentów bez pisemnej zgody Fotopolis.pl zabronione. Znaki firmowe, nazwy handlowe i wizerunki produktów wykorzystane zostały jedynie w celach informacyjnych.
.